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筆峰農樂의 內容과 形態에 관한 硏究

Title
筆峰農樂의 內容과 形態에 관한 硏究
Other Titles
(A) Study on the Contents and the Form of the Pil Bong Instrumental Music of Peasants
Authors
金志英
Issue Date
1987
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Keywords
필봉농악농악두레춤사위
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
신형식
Abstract
農樂은 우리나라에 농경생활이 시작된 B.C 7세기경 이미 농사와 관련있는 祭天儀式으로서 춤이 수반 되었다. 그러나 그때의 춤이란, 詩歌舞綜合形態인 安宅祝願의 의미로 행하여졌다. 우리나라는 일찍부터 농업을 중시하여 주업으로 삼았으니 만치 농악은 풍요를 기원하는 당연한 과정으로 共同醴的 祝祭를 주도한것이었다. 그러면서 시대의 변천으로 인한 각지역마다의 특색을 지니고 변모됐으며 四物(꽹과리, 장고, 북, 징)등이 첨가되어 그 장단도 다듬어져 꾸준히 연행 되어왔다. 본 논문은 현재 행하여지고 있는 농악 中에서 비교적 원형 그대로 전승되고 있다고 할 수 있는 湖南 左道의 任寶 筆峰농악을 중심으로 그 內容的인 面과 形態적인 面을 연구하여 장단과 춤사위의 특징을 규명하고자 하였다. 다만, 이러한 농악의 이해를 위한 前 段階로 그 기원을 三國志이후, 古代의 문헌에서 찾아본 후, 고대국가 특히, 왕권강화와 정복과정 및 불교수용에 따른 면모상을 추적 하였다. 필봉마을은 한 마을에 45戶정도가 살고있는 조그마한 산간 벽지마을로 父子간이나 兄弟들이 함께 농악에 참여하는 마을전체가 농악대원인 셈이다. 이들은, 가난하기 때문에 농악을 통해서 모든것을 극복하였고 공동노동을 하기위해서도 어느지역보다 농악을 아끼며 유지시켜 왔다. 오늘이 있기까지의 필봉농악에는 유능한 상쇠들이 있었다. 故 박학삼과, 年老한 송 주호는 호남농악을 대표하는 名入들이라 할 수 있고, 친재는 양 순룡이 필봉농악단을 이끌고 있는데 양 순룡은 14세때 처음으로 치배(농악대원)가 되었고, 그후 본격적으로 농악을 배워서 36년째 필봉농악의 상쇠를 해 오고 있다. 필봉농악은 빠른가락과 다채로운 편성을 갖추고 있는데, 무용적요소인 윗놀음(상모돌리기, 고깔놀이)등에서 다양하고 독특한 춤사위와 기예적인 특징을 살필수 있고, 도한 '채'라고 하는 음악에 있어 일종의 악장과 같은것은 호남농악의 특징이다. 필봉에서는 이러한 '채'(칠채)를 계승하고 있는 것으로 인해 대단한 자부심을 가지고 있기도하다. 그러므로 양 순룡은 호남좌도농악의 가락을 지켜나온 농악의 大家라 할 수 있을 것이다. 이상의 관점에서 볼때, 필봉농악에 관한 연구는 우리나라 민속무용의 발생과 발달과정의 연구이기도하며 우리 고유의 전통성을 나타내주는 民俗舞일뿐만 아니라, 전국의 많은 농악들 중, 특히 원형 보존이라는 점에서 민속무용의 史觀을 정립하는데 크나큰 의미를 갖는다고 하겠다.;The dance in the instrumental music of peasants has been already accompenied with the ceremony of the heaven worship related to their farming which is begun about 7 century B.C. But the dance in those days is carried out as the overail type of the poet, singing and dancing, in the meaning of claming the household god for the peace of the household and the praying'. Our nation has adopted the agriculture as the foundational profession since early days. Based on this, the instrumental music of peasants, the natural process to pray the abundance, plays a leading role for the festival of the community. This has been changed, with preserving the rigional characteristics due to the changes of the times. And through adding the four instrument(small-gong, hour-glass-shaped drum(Chang-Go), drum, gong) and embellishing the rhythm, it has been developed ceaselessly. The purpose of this study is to inquiry the contents and the form of the instrumental music of peasants of "Pil Bong" located in Im Syl of the Homan district, which preseves the more original form relatively than the existing instrumental music of peasants. And based on this, the characteristics of rhythm and dance are to be examined closely. And for the further understanding of this, I have traced the origin in the ancient records after the record of Sam Guk-Gi. Also, I investigated the ancient kingdoms and their changing aspect, especially the enforcement of sovereign power, the process of the conquest and the admission of the Buddhism. The Pil Bong villiage is the small remote mountain place which is consisted of 45 households, and all the villiage people included the brothers and father and son participate in the instrumental music of peasants. They have overcome the prlblems due to the poverty through the instrumental music of peasants and for the community labor, they have more preciously preserved this than any other places. Until the present instrumental music of peasants there were several first small gong-players of ability. Late Mr. Park Hak Sam and aged Song Ju Ho are Crack hands, who represent the instrumental music of peasants in Ho Nam district. Mr, Yang Soon Ryong leads the band of Pil Bond instrumental music of peasants at present time. And he became the Chi-bae (the member of the farmer's folk band) at the age of 14 and thereafter he set about the instrumental music of peasants in earnest and has led the Pil Bong instrumental music for 36 years as the first small gongprayer. The Pil Bong instrumental music of peasants has the fast rhythm and the diverse composition, and it's techniques of artistic diverse dance such as 'the hicher play (spinning the Sang-Mo and the play of Go-Kal) which has the techniques of dance can be outstanding. Also there is the 'Chae', a kind of the movement of music, which is the characteristics of the instrumental music of peasants of the Ho Nam district. Pil Bong people succeeded to 'the chae'(Chil-Chae) and they have a high opinion of themselves about this. Therefore Mr. Yang Soon Ryong is the great master of the inst겨mental music of peasants of Ho Nam left district who has conserved the peculiar rhythm. Consequently the study on Pil Bong instrumental music of peasants has the significant meaning to establish the historical view of folk dance in as following aspects, First it's studying is the study on birth and developmental process of our folk dance Second, it is the folk dance not only to show our form of conventionality, but also to keep the original form among other instrumental musics of peasants.
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