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외국어학습과정의 오류에 대한 접근방법 연구

Title
외국어학습과정의 오류에 대한 접근방법 연구
Other Titles
Approaches to Errors in Foreign Language Learning
Authors
백미선
Issue Date
1986
Department/Major
교육대학원 어학교육전공영어교육분야
Keywords
외국어학습과정오류대조분석론오류분석론중간언어론
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
유진형
Abstract
본 연구는 현존하는 오류연구 방법들을 분석평가한 것이다. 외국어 학습은 시행착오(trial and error)의 과정이라는 점에서 모국어 습득과 다를 바 없다. 학습자는 자신이 접하는 언어환경에 창조적으로 대처하면서 목표어에 대해 스스로 세운 가설들을 의식적으로 검증해 나간다. 때문에 언어 습득 과정에는 필연적으로 오류가 따르게 마련이다. 만일 오류가 발생하지 않는다면 그것은 언어 습득이 방해를 받고 있음을 의미하며 학습자는 오류를 통해 배울 수 있는 기회를 잃는 것이다. 학습자가 범하는 오류는 교사에게 언어가 어떻게 학습되며, 언어를 배우기 위해 학습자가 어떤 방략(strategies)을 활용하고 어떤 절차(procedures)를 받는가를 알려 준다는 점에서 중요하다. 지난 40 여년간 오류연구를 통해 외국어 학습 분야를 이끌어 왔던 세 이론이 대조분석론 (Contrastive Analysis Hypothesis), 오류분석론 (Error Analysis Hypothesis), 그리고 중간언어론 (Interlanguage Hypothesis)이다. 이들은 각기 학습자의 언어행위를 연구함으로써 학습과정의 본질을 밝혀내고 나아가 학습을 향상시킬 수 있는 교수방법을 제시해 왔다. 대조분석론은 대다수의 학습자의 오류가 모국어와 목표어간의 차이에서 비롯된다고 보고 두 언어를 과학적, 구조적으로 대조분석함으로써 학습자가 겪게 될 난점을 사전에 예측해 낼 수 있다고 주장한다. 이러한 이론은 언어를 기술하고 교육문법을 구성하는 데 기여한 바가 크다. 오류분석론은 어떻게 학습자의 체계적인 오류를 통해 학습과정을 규명할 수 있는가를 보여주며 외국어 학습 과정을 모국어 습득 이론과 관련지어 연구한다. 중간언어론은 목표어에 대한 학습자의 전체 지식체계에 초점을 두고 모국어 습득과의 유사성을 보다 분명하게 밝히며, 특유의 화석화(fossilization) 개념을 통해 학습자 언어의 사회적 측면을 중요시 한다. 이상의 세 이론들은 각기 다른 강조점을 지닌다. 대조분석론은 언어 기술에 보다 관심이 있고, 오류분석론은 언어 습득 및 학습에, 중간언어론은 의사전달능력에 각기 관심을 갖는다. 어느 이론이든 단독으로 언어교육상의 모든 문제점을 해결해 낼 수는 없다. 따라서 각 이론들은 나름대로 언어 습득 과정의 본질을 이해하는데 공헌하고 있다는 점에서 가치를 인정받아야 한다.;This paper is an appraisal of existing error studies. Foreign language learning is a process that is clearly not unlike the native language acquisition in its trial-and-error nature. The learner is consciously testing hypotheses about the target language, creatively acting upon his linguistic environment. Inevitably the learner makes errors in the process of acquisition and will even impede that process if he dose not commit errors and then benefit in turn from various forms of feedback on those errors. A learner' errors are significant in that they provide to the teacher evidence of how language is learned or acquired, what strategies or procedures the learner is employing in the discovery of the language. Three theories emcompassing the field of foreign language learning over the past four decades are Contrastive Analysis Hypothesis, Error Analysis Hypothesis, and Interlanguage Hypothesis. Each of these approaches is an attempt to deal with evidence provided by the language learnder's performance that might tell us about the nature of the learning process and help us later the teaching techniques we provide to improve this performance. Contrastive Analysis Hypothesis claims that many of the errors made by learners are caused by the difference between the native and target languages and that a scientific, structural analysis of the two languages in question will yield a taxonomy of linguistic contrasts, which will enable the researcher to predict the difficulties the learner will encounter. It leads to a large number of extremely valuable language descriptions and pedagogical grammars. Error Analysis Hypothesis shows how systematic errors are interpretable as giving evidence of the learning process and so brings research in foreign language acquisition into theoretical connection with work in first language acquisition. Interlanguage Hypothesis makes even clearer the similarity to first language acquisition studies by focussing attention on the learner's knowledge of the target language as a whole, and provides room, through the notion of fassilization, for an ultimate connection with various sociolinguistic studies of language variation. Each of these approaches has a different emphasis: Contrastive Analysis Hypothesis is most concerned with language description, Error Analysis hypothesis with language acquisition and learning, and Interlanguage Hypothesis with communicative competence. While these theoretical notions alone are unable to solve all the problems of language teaching, each contributes to our understanding of the natrue of the language acquisition process.
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