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住居形態에 따른 兒童의 行動樣式과 家族과의 關係

Title
住居形態에 따른 兒童의 行動樣式과 家族과의 關係
Other Titles
Behavior patterns of child and family relation according to housing styles
Authors
李良子
Issue Date
1984
Department/Major
교육대학원 가정과교육전공
Keywords
주거형태아동행동양식가족
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
本 硏究의 目的은 住居形態가 兒童의 行動□式 및 家族關係에 어떤 영향을 미치는가를 알아보기 위한 것이다. 硏究의 目的을 達成하기 위하여 住居環境과 人間과의 關係에 대한 理論的背景을 調査하였으며 單獨住宅, 底層아파트, 高層아파트, 混合住居 남아 여아를 獨立變人으로 하여 아동의 행동과 가족관계를 硏究하였다. 이 硏究를 위해 서울시내 국민하교 5학년 511名을 住居地別로 標集하고, 硏究道具는 硏究者가 제작한 行動□式 및 家族關係를 알아보기 위한 質問紙와 標準化 性格檢査紙를 使用하였다. 硏究結果로 質問紙는 百分率로 表示하고 性格檢査는 平均 標準偏差로 나타내었다. 本 硏究의 主要 結果는 다음과 같다. 1. 住居形態와 兒童의 活動範圍와의 관계에 있어서는 아파트의 아동이 單獨住宅의 아동보다 활동범위가 넓었고 또 남아가 여아보다 넓었다. 住居形態에 상관없이 활동장소는 골목이나 길가를 많이 이용하고 있었으며 놀이터의 이용은 高層아파트의 아동이 가장 많았고 다음이 底層아파트 混合酒居 單獨住宅의 순서였다. 부모의 制約은 單獨住宅의 아동이 아파트의 아동보다 많이 받고 있었으면 남아보다 여아가 많이 받고 있었다. 2. 住居形態와 부모 子女와의 관계에 있어서는 아동의 意思를 무시하고 부모가 일반적으로 집을 보게 한다든지, 강제로 무엇을 시키는 경우가 많았으며 특히 고층아파트의 부모가 그러한 경향이 많았다. 아동에 대한 관심은 대체로 아동의 學敎成績에 대해서 가장 많았으며단독주택의 부모보다 아파트의 경우가 높게 나타났다. 가족과 함께 행동하는 것이 보편화되어 있지 않으며 아동에 대한 불신은 저층아파트가 높았다. 아동에 대한 理解는 아파트의 부모가 잘해 주는 편이고 아동과의 말상대는 혼합주거와 단독주택의 부모가 잘해주었으며 아파트의 부모가 약속은 잘 지키는 반면 아동에게 화를 잘 내는 편이었다. 3. 住居形態와 對人關係에 있어서는 또래와의 어울림은 단독주택이 낮은 편이고 생일에 친구를 초대하는 것은 전반적으로 낮았는데 그 중 고층아파트의 아동이 조금 높은 편이었다. 대체로 아동들은 이웃에 訪問과 이웃사람의 往來를 싫어하는 편이였다. 혼합주거 아동이 이사오는 이웃에 무관심했고 저층아파트의 아동이 이웃과의 貧富差를 싫어했고 소음내는 이웃은 아파트의 아동들이 더 싫어했다. 4. 住居形態와 情緖的 雰圍氣와의 關係에 있어서는 兒童들이 家族과 함께 있을 때가 비교적 적었고 혼자 있을 때 불안해 했는데 고층아파트의 아동이 특히 그러했다. 가족보다 친구와 같이 있을 때 더 편안해 하는 것은 아파트거주 아동의 경우가 많았고 學敎가 끝나고 빨리 歸家하는 것을 고층아파트의 아동이 좀 꺼리는 편이었다. 食事時間, 그 밖에 家族과 함께 지내는 시간은 전반적으로 적은 편이었다. 5. 住居形態와 創造的 自主性놀이와의 관계에 있어서는 남과 다른 독특한 놀이는 아주 싫어했으며 새로운놀이, 장난감에 대해서는 단독 주택의 아동이 興味가 적었다. 情緖的인 놀이는 단독주택 아동이 더 좋아하고 남아보다 여아가 더 좋아했다. 자신이 직접 만드는 것도 단독주택의 아동들이 더 좋아했다. 남과 경쟁하는 놀이 자주적 해결력은 고층아파트의 남아에게 많았다. 자주성은 모든 아동이 적은 편인데 여아가 남아보다는 많으며 특히 저층아파트의 여아가 많았다. 전반적으로 발표력은 아주 모자랐는데 그중에서는 고층아파트의 아동이 좀 높은 편이였다. 6. 住居形態, 그 중에서도 集團住居의 構造와 機能을 고려할 때, 반드시 아동의 발달을 고려하여 住居環境에 맞는 建築을 할 必要가 있으며 주거형태에 따른 부모의 지도방식은 家庭내內에서는 안정감을 가질 수 있는 情緖的인 雰圍氣를 造成해 주고 가정밖에서는 거주민들과 친밀한 家族關係를 維持하여 快適한 環境속에서 潛在能力을 개발할 수 있도록 해야겠다는 것이 본 연구에서 밝혀지고 있다.;The purpose of this study is to find out how housing styles affect children's behavior pattern and their relation with their family. The theoretical background of the relationship between residential circumstance and human being was studied. The independent variables are independent house, high-floored apartment, low-floored apartment, mixed housing, boy and girl. 511 of elementary school children in Seoul, of grade 5, were sampled by residence. The major results are as follows: 1. As for the type of residence and child's scope of activity the scope of activity of child in apartment was more broad than that of independent house, boy than girl. Alley and street were the most frequently used as places for children's activities. The availability of playground was the highest with the child in high-floored apartment. Next was low-floored apartment, then mixed housing, and independent house in order. As for the parent's restriction on child, the child in independent house got more than child in apartment, girl than boy. 2. As for the housing type and the relationship between parents and child, many parents make their children keep the house or ordered them to do something regardless of children's intention, and it iss especially frequent with the parents in high floored apartment. The first concern of parents is children's records. To get along with family was not popular and the distrust on children was more frequent with the parents in low-floored apartment . In general the concern for children's work was high. Parents in apartment were more concerned than the parents in independent house. The rate of under standing their children was highest with the parents in apartment. And the friendship with children was more stronger in case of mixed housing and independent house, and parents in apartment tended to be angry at their children. The parents in apartment keep promise well with their children. 3. As for the housing type and relationship with other people, the association with peer group was higher in case of independent house. Most of the children are uninterested in the move of peer group at next door. Children dislike to lend something to next door, especially those of low-floored apartment . Children in high floored apartment dislike guest visiting and association with neighbors. 4. As for the housing type and emotional environment, children more frequently have to stay alone than stay with their family. All children feel anxiety when they have to be alone, and this is severe with the children in high-floored apartment .The children in apartment feel at home when they are with fri-ends lather than with family. The children An high-floored apartment are reluctant to come back home early after class. 5. The relationship between housing style and creative, independent plays are as follows. Children in the independent house dislike the unusual plays and showed little interest in the new plays and playthings. The girls preferred the emotional plays and the children of the independent house preferred more. Making with his own hands are favored by the boys, and especially by the children of the Independent house. The competitive games with others and independent solution were more favored by the boys, especially by the boys in the high-floored apartment .It was shown that the Independence is generally insufficient. Girls, however, especially In low-floored apartment , showed a little more independence. In general, regardless of housing style expression abilities of all children were severly lacked. Children in the high-floored apartment was better. In regarding to the housing style, specially the function and structure of the mixed housing, it is highly demanded to build house appropriate to the residential environment with the consideration of the development of child. According to the residential environment, the guidance of parents inside of the house are to provide emotive environment for the sense of stability, outside of the house are to promote friendly relationship with the neighborhood. Therefore, it is discussed In this thesis that the children can develop their potentiality at fullest within the comfortable environment .
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