View : 65 Download: 0

우리나라 영어교사 교육의 문제점 및 그 대책

Title
우리나라 영어교사 교육의 문제점 및 그 대책
Other Titles
(A) Study of English Teachers' Training
Authors
송정미
Issue Date
1983
Department/Major
교육대학원 어학교육전공영어교육분야
Keywords
우리나라영어교사 교육영어교사영어교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
유진형
Abstract
우리나라가 지향하고 있는 영어교육 정책을 충실히 수행하기 위해서는 영어교사의 적절한 훈련이 필요함에도 불구하고 실제는 이를 위한 전문연구가 이루어지지 않고 있는 실정이다. 그러므로 본 연구의 목적은 교사훈련의 필요성을 재인식시키고 훈련의 목표가 될 유능한 교사의 요건을 살펴보며 그에 맞는 전문직으로서의 영어교사 훈련 이론과 우리나라의 현실을 비교함으로써 문제점을 찾아보고 그 대책을 연구함에 있다. 이를 위하여 제 2장에서는 교사훈련의 필요성과 교사훈련의 목표로서 전문인의 요건을 살펴보았고 영어교사 훈련을 직전교육과 현직교육으로 나누어 제 3장에서는 직전교육의 특수 훈련내용을 Peter Strevens의 이론을 중심으로 연구해보고 그 이론과 우리나라 대학의 직전교육 현실과 비교하여 직전교육의 문제점 및 대책을 생각해 보았다. 제 2장에서는 현직교육의 유형들을 살펴보고 우리나라 현직교육의 현실을 조사하여 이론과 실제면에서 문제점을 추출하고 그 대책을 강구해 보았다. 이상의 연구에서 결론 지은 사실은 다음과 같다. 1. 입시정책등의 영어교육정책과 영어교사 훈련정책은 일치 되어야 한다. 2. 영어교사 훈련의 중추적 역할은 대학이 담당하여야 한다. 3. 대학내에 TEFL 전문인을 양성할 대책이 마련되어야 한다. 4. 영어교사 훈련중 가장 중요한 것은 영어 구사력이므로 이를 위한 구체적인 실현방법들이 연구되고 실행되어야 한다. 5. 국가적인 차원에서 예산을 충분히 반영하여 연수 전담 기관을 만들고 연수기회를 늘려야 한다. 6. 영어교사들 스스로 전문인으로서의 사명감을 갖고 각종 모임에 적극 참여하여 동료교사들과 경험을 나눌 기회를 갖는 동시에 학회지등을 발간하여 더욱 많은 교사들에게 경험의 폭을 넓혀 주어야 한다.;To realize our nation's objective to English education policy, it is necessary to train English teacher appropriately. We must pay our attention to the fact that there has been no professional research on English teacher training in Korea. So the purpose of this study is to build up the image of ideal English teacher, to look into theoretical background for English teachers' training, to examine the training situation in Korea, and to contribute to the solution of the current situation. For this purpose, I emphasized the necessity of English teacher training and offered professional English teacher as a training objective in Chapter Ⅱ In Chapter Ⅲ, I dealt with pre-service training, looking into Peter Strevens' Some Basic Principles of Teacher Training for the Teoretical Background, consulting some curriculums of English Education Department to find out the training situation in Korea. In Chapter Ⅳ, for in-service training, I visited the Board of Education Research Institute to get some information on the current English teacher training situation in Seoul. The outcome of my study may be concluded as follows; 1. The policy of English teacher training must be based on that of English education. 2. The university must be the center of teacher training. 3. TEFL specialists must be trained in the university. 4. Since the command of spoken English is most important in the training content, an effective practical method should provide ample financial support for the training. 5. English teachers must make an continuous effort to improve themselves.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 영어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE