View : 522 Download: 0

中學校 英語敎科書의 文型 分析 比較硏究

Title
中學校 英語敎科書의 文型 分析 比較硏究
Other Titles
(A) Comparative Analytic Study on the Sentence-Patterns of the Middle School English Textbook
Authors
楊善珠
Issue Date
1986
Department/Major
교육대학원 어학교육전공영어교육분야
Keywords
중학교영어교과서문형분석영어교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
유진형
Abstract
This study is aimed at analyzing the sentence-patterns cf the current Middle School English Textbook in comparison with the former middle School English Textbook. Before starting the analysis, it is necessary to establish the scope of sentence-patterns that can be taught to Middle School students ; next, sentence-patterns of the textbook should be analyzed according to the established criteria. Then, the result of the analysis will show us the patterns presented or not presented in the current textbook, and, at the same time, will show us whether the way of presenting the sentence-patterns has improved in comparison with the former English textbook in view of linguistic theories. The problem herein lies in what type of the sentence-patterns should be used as the basis of establishing the scope of the sentence-patterns for the analysis of the textbook. It is ideal for the beginners of English to be presented with such sentence-patterns that focus on the finely classified functions of verbs and predicate so that the meanings of structures are expressed to their optimum values. Therefore, A.S. Hornby's 25 verb-patterns has been selected. After analyzing the Middle School English Textbook by Hornby's 25 verb-patterns, I suggest that the result of the analysis shown in tables 1-7 should be taken into consideration. In conclusion, I have found the following facts: 1. The current Middle School English textbook has not improved in comparison with the former Middle school English Textbook in view of the fact that it does not reflect the curriculum of the ministry of Education. 2. The current Middle School English Textbook has improved in view of repetition in comparison with the former Middle School English Textbook. 3. The current Middle School English Textbook uses more sentence-patterns than the former Middle School English Textbook.;本 硏究는 1981年 12月 31日 改正·公布된 第 4 次 中學校 英語敎育課程에 따라 編纂되어 1984年 3月1日부터 使用하고 있는 中學校 1.2.3학년 英語敎科書의 文型을 A.S. Hornby의 25文型을 基準으로 分析하여, 1973年 제 3 차 中學校 英語敎育課程에 의해 單一化되어 1974年에 編纂되었던 中學校 1·2·3학년 英語敎科書와 比較하여 提示하는데 그 目的이 있다. 제Ⅰ장에서는 本 硏究의 必要性과 目的, 硏究方法 및 對象을 論하였고, 제Ⅱ장에서는 文型의 정확한 意味를 파악하고, 文型分類의 비교 및, Hornby의 25文型에 입각하여 분석한 이유를 간단히 밝혔고, 제Ⅲ장에서는 1973年과 1981年에 각각 개정·공포된 제 3 차·제 4 차 中學校 英語敎育課程에 提示된 文型을 비교하고, Hornby의 25文型을 尺度로 교과서를 학년별, 과별로 分析하여, 그 결과를 표(1 - 7)로 만들었다. 제Ⅳ장에서는 Ⅲ장의 결과를 토대로 1. 敎育課程에 提示되지 않은 文型으로서 敎科書에 활용된 文型 2. 高頻度의 文型 3. 低頻度의 文型 4. 前學年에 提示된 文型中 다음 學年에서의 활용 頻度가 낮은 文型 5. 全學年을 통해 제시되지 못한 文型으로 분류하여 두 敎科書를 비교하였다. 제Ⅴ장에서는 다음과 같은 結論을 내렸다. 첫째, 現行 中學校 英語敎科書도 敎育課程에 學年別로 제시한 文型보다, 많은 文型을 활용하고있다. 이 점은 舊敎科書에서도 지적되는 문제점이다. 둘째, 현행 교과서는 반복연습에 있어서 구교과서보다 개선되었다. 세째, 文型의 分布 상황을 보면 현행 교과서가 구교과서에 비해 다양하게 고루 활용되고 있다는 점이다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 영어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE