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韓國 文人畵의 美意識 硏究

Title
韓國 文人畵의 美意識 硏究
Other Titles
(THE) RESEARCH ON THE BEAUTY CONCIOUSNESS FROM KOREAN LITERATE PAINTING
Authors
朴美理
Issue Date
1984
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Keywords
한국문인화미의식이조 난화
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이규선
Abstract
文人畵는 東洋畵에 있어서 근본적인 精神性을 지니는 表現 領域이며 가장 學識이 높은 文人 士大夫들에 依하여 그려진 그림이기 때문에 內的인 面과 思想性이 풍부한 그림이다. 그러나 우리는 文人畵의 包括的인 意味는 잘 알고 있으면서 細部的인 文人畵의 發生과 思想的 배경, 그리고 哲學的인 根據등을 잘 알지 못하고 있으며 文人畵의 그 槪念조차 뚜렷하지 않을 뿐더러 繪畵上의 位置도 빈약하다. 이 論文은 韓國 文人畵의 意義와 生成 發達 과정과 韓ㆍ中 文人畵의 영향 관계를 연구하고, 文人畵의 藝術性을 살펴본 다음 우리나라 墨蘭畵의 전반적인 흐름을 통하여 韓國 文人畵의 再認識을 얻고자 한다. 文人畵 藝術性의 근거를 이루는 사상적 배경과 美槪念으로는 禪家思想의 영향과 氣韻生動을, 또 文學的 배경이 되는 時, 書, 畵 一致 思想과 精神的 世界 表出을 中心으로 살펴 보았다. 그리고 墨蘭畵의 硏究는 李朝를 初期, 中期, 後期, 末期로 구분하여 作家와 作品을 中心으로 양식상의 변천과정을 알아 보았다. 이 硏究를 통하여 살펴본 바, 高麗末葉에 와서 시작되는 우리나라의 墨蘭畵는 朝鮮初期와 中期까지는 소극적으로 나타날 뿐, 後期에 와서 그 면모를 드러내기 시작했고 그 영향에 힘입어 末期에는 韓國的인 특색을 나타낼려고 한 점이 엿보인다. 그 대표적인 例가 秋史 金正喜의 墨蘭畵인데 그 墨蘭畵 樣式은 또 다른 樣式에 용해되면서 새로운 형식의 독자적인 樣式을 가져 오는데 石坡 李昰應, 園丁 閔泳翊의 墨蘭畵가 그것이며, 또 그것은 近代를 거쳐 現代로 이어지는 墨蘭畵의 기반이 되었다.;Literate painting which is in the province of oriental painting, entertains the basic spirit of the art. And they had to composed the most intellectual idea on the canvas. Also it contains the intrinsic value and rich thought because of the paintings drawn by those highly educated. But , when we. speak of "Literate painting", we all know its comprehensive meaning, however, we are not sure of its genesis, its ideological background and its philosophical basis. In addition; we are ignorant of the fundamendal notions of Literate painting and its position of the fine art. In this thesis, I will have a new understanding through the whole lapse of Korean Orchid in ink monochrom after studying the significance, the development and Chinese influence of Korean Literate painting, I had studied the ideological background which is founded on the fine arts, the influence of religious meditation and the spiritual refinement with living power (Gi Un Sang Dong), And also, studied the coincidence with the poem, the writing and the painting which are composed of Literate background. I devided RI dynasty into four stages; the early Choson period, the mid Choson period, the late Choson period, the later Choson period. In this partition, I studied the process of Literate Painting development in Korea.
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