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중학교 과학교과서의 탐구학습교재로서의 적절성에 관한 조사연구

Title
중학교 과학교과서의 탐구학습교재로서의 적절성에 관한 조사연구
Other Titles
Investigative study on Appropriateness of Junior High School Science Textbooks as Study materaials and Ressearch
Authors
申淳美
Issue Date
1986
Department/Major
교육대학원 과학교육전공화학교육분야
Keywords
중학교과학교과서탐구학습교재적절성
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
강순희
Abstract
1981년 새로 개정된 교육과정에 의해 1984년부터 개편되어서 사용하고 있는 국내 중학교 과학 교과서 3권과 IPS 중학물상을 Romey 방법에 의해 분석 검토하고 아울러 국내 교과서 화학분야의 실험과 IPS 중학물상의 실험을 비교 분석하여 앞으로의 교과서의 개선에 도움이 되고자 한다. 1. Romey에 의한 중학교 과학 교과서의 각 분야별(화학, 물리, 지구과학, 생물) 분석 내용은 화학분야는 교과서 평가지수 0.57, 전체 평가지수 1.34이며, 물리분야는 교과서 평가지수 0.58, 전체 평가지수 1.02로써 상당히 “발견지향(Discovery Oriented)”으로 되어 있고, 지구과학분야는 교과서 평가지수 0.31, 전체 평가지수 0.38이며, 생물분야는 교과서 평가지수 0.45, 전체 평가지수 0.48로써 다소 “권위지향(Authoritarian Oriented)”으로 되어 있었다. 2. Romey법에 의한 IPS 중학물상의 분석 내용은 교과서 평가지수 0.77, 전체 평가지수 2.53으로써 매우 “발견지향”으로 되어 있었다. 3. 중학교 과학 교과서 화학분야의 교과서 평가지수 0.57, 그림과 표에 대한 평가지수 1.39, 질문의 평가지수 2.00, 활동지수 1.41, 그리고 전체 평가지수 1.34에 비해 IPS 중학물상은 교과서 평가지수 0.77, 그림과 표에 대한 평가지수 1.53, 질문의 평가지수 4.11, 활동지수 3.80, 그리고 전체 평가지수 2.53으로써 더 “발견지향”으로 되어 있었다. 4. 중학교 과학 교과서 화학분야의 실험수는 총 31회로써 IPS 중학물상의 총 실험수 50회보다 훨씬 적었다. 5. IPS 중학물상의 실험에 사용되는 약품의 종류는 전부 39종으로 중학교 과학 교과서 화학분야의 실험에 사용되는 약품의 종류 총 54종보다 훨씬 적고, 실험 재료는 중학교 과학 교과서, IPS 중학물상 모두 일상생활에서 쉽게 구할 수 있는 것을 많이 사용하고 있다.;This study has dealt with the analysis and examination, that have been made by Romey method, on IPS junior high school science textbook and 3 kinds of revised Korean junior high school science textbooks which have been used since 1984 in accordance with the curriculum newly decided in 1981. And this study has also treated of the comparative analysis between the experiments in chemistry part of Korean textbooks and the experiments in IPS junior highschool science textbook. This study is intended to contribute to improving the qualities of science textbooks to come. The results are as follows: 1. The total text rating index of Korean junior high school science textbooks has been 1.34 in chemistry, 1.02 in physics, 0.38 in earth science and 0.48 in biology. 2. The chemistry and physics areas in Korean junior high school science textbooks have been more discover-oriented and the earth science and biology areas have been more or less authoritarian oriented. 3. The total number (31 times) of experiments in chemistry area of Korean textbooks has been by far less than that (50 times) in IPS junior high school science textbook. 4. The number of chemicals used in experiments of IPS junior high school science textbook that is 39 kinds of chemicals has been by far less than that used in chemistry area of Korean textbooks that is 54 kinds of chemicals. The experimental materials which can be obtained in daily life have been much used both in Korean science textbooks and IPS junior high school science textbook.
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