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타동사의 목적어로 쓰인 부정사와 동명사의 의미차이

Title
타동사의 목적어로 쓰인 부정사와 동명사의 의미차이
Other Titles
(THE) INFINITIVE AND THE GERUND AS OBJECTS OF TRANSITIVE VERBS
Authors
조경순
Issue Date
1983
Department/Major
교육대학원 어학교육전공영어교육분야
Keywords
타동사목적어부정사동명사
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김영숙
Abstract
우리가 영어를 배우고 실제로 사용할 때에 부정사와 동명사의 의의미의 차이를 이해하는것은 매우 중요하다. 그것은 영어를 배우는 외국인으로서 상황에 맞는 적절한 언어를 표현하기 위해서 필수적이고 기본적이라는 것은 두말할 나위가 없기 때문이다. 이논문의 목적은 첫째로 Quirk, Bolinger, Leech의 연구를 참고로 하여 이 두형태 사이의 의미의 차이를 설명하는 것이다. 변형문법에서 볼때 타동사의 목적어의 한 유형인 부정사와 동명사에 대한 문제는 보문화(Complementation)문제에 속한다. 그래서 이 두 형태의 의미의 차이가 무시되어지는 경향이 있다. 그러나 우리가 타동사의 목적어로서 이 두형태를 공부할 때, 이들의 의미에는 분명한 차이가 있는 어휘들이 많이 있다는 것을 알수 있다. 둘째로 고등학교 교과서에 나타난 타동사의 목적어로서의 부정사와 동명사에 대한 예문을 조사해 보았다. 이들 교과서에는 부정사가 목적어로 쓰인것 보다는 동명사가 쓰인것을 더 중점적으로 다루고 있다. 또 두 형태를 다 목적어로 받을수 있는 동사의 경우, 의미의 차이가 있는것에 대한 예문이 잘 다루어지고 있음을 알수있다. 셋째로, 고등학교 학생들이 타동사의 목적어로 쓰인 부정사와 동명사에 대한 용법과 그 의미의 차이를 어느정도 이해하고 있는지? 에 대한 조사를 해보았다. 질문지를 통한 Test의 결과를 요약해보면 다음과 같다; (1) 학생들은 타동사의 목적어로 쓰인 부정사보다 동명사를 더 잘 이해하고 있다. (2) 부정사와 동명사가 둘다 목적어로 쓰였을 때 의미의 차이가 있는 몇 개의 타동사 즉 자주 쓰이는 동사들에 대한 이해가 의미의 차이가 없는 것 보다 잘 되고 있다. (3) 관용구(idioms)의 끝에 'to'가 있을 경우에 부정사를 사용하는지? 또는 동명사를 사용하는지?의 용법에 대한 어려움을 겪는 것을 볼 수 있다.;It is very essential to understand the meaning difference between the infinitive and the gerund for a successful learning of English. The purpose of this paper is, first, to describe the meaning difference between the two forms based on the studies by Quirk, Bolinger and Leech. In transformational grammar the infinitive and the gerund as objects of transitive verbs are dealt with as complementation. So the meaning difference between the two forms is neglected. However, when we study the use of the two forms of transitive verbs, we can notice that there exist definite distinctions in meaning. Secondly, some examples of the infinitive and the gerund used as objects of transitive verbs have been taken from the High School English text books for some pedagogical suggestions. Through my review of the text book analysis, it proves that most text book writers have given more emphasis on the use of the gerund. Thirdly, I have examined the students' errors in the use of the infinitive and the gerund as objects of transitive verbs. The test result can be summarized as follows: (1) Students understood the use of the gerund better than the infinitive as objects. (2) Students seemed to have less difficulty in understanding the meaning difference between the infinitive and the gerund than the verbs with the same meaning by using either one. (3) Students showed some confusion in using the infinitive and the gerund after idioms ending with 'to'.
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