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家政科 學習內容에 대한 여고생의 관심도와 활용정도에 관한 연구

Title
家政科 學習內容에 대한 여고생의 관심도와 활용정도에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on Student's Interest and Utilization Degrees of the Subject of Home Economics
Authors
金恩珠
Issue Date
1985
Department/Major
교육대학원 가정과교육전공
Keywords
가정과학습내용여고생관심도활용정도
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
가정과 교육은 시대적인 변화에 따라 생활의 향상과 발전을 위해 이바지 할 수 있는 능력을 기르는 데에 그 목표를 두고 있다. 따라서 학생 개개인이 가정과 학습내용을 가정생활에 전이하여 실천하는 생활인으로서, 실생활의 향상을 꾀할 때 가정과 교육의 목표가 달성된다고 볼 수 있다. 본 연구에서는 여자고등학교 상업계, 인문계 학생들에게 있어서 가정과 학습내용에 관한 관심과 활용정도를 變因별로(생활수준, 아버지의 직업, 어머니의 직업 유무, 출생순위, 학업성적, 좋아하는 과목)조사하고, 가정과 학습내용에 대한 상업계, 인문계 학교집단의 활용정도에 차이가 있는가, 관심있는 내용과 활용정도와의 관계를 조사하여 가정과 교육을 실시하는데 있어서 문제점을 발견하고 가정과 학습의 발전을 위한 방안을 모색하고자 한다. 조사는 설문지 조사방법을 사용하였고, 조사대상은 서울시내 상업계, 인문계 여자고등학교 2학년 학생을 유층표집하였으며, 480명을 대상으로 조사하였으나 본 연구에 사용된 자료는 460매이다. 변인별로 빈도, 백분율, 변인별 차이는 X^(2)검증, 활용정도는 T검증, F검증을 하였다. 결과는 다음과 같다. 1. 가정과 학습내용에 대한 관심은 생활수준이 높을수록 관심도가 높고, 2. 활용정도는 생활수준이 높고, 어머니의 직업이 없으며, 어학과목을 좋아하고 성적이 좋은 장녀 집안에서 높았다. 3. 상업계, 인문계별 활용정도는 가정과 교육이 생활에 도움을 준다고 생각하는 상업계 집단에서 높게 나타났다. 많은 내용에 관심을 보이고 활용되어져야 할 가정과 학습내용이 실제로는 관심도가 낮았고, 인문계 고등학교에서의 활용정도가 상업계고등학교에 비해서 상대적으로 낮게 나타났다. 따라서 가정과 학습내용에 대하여 보다 많은 관심을 가지고 실생활에 활용하기 위하여 외적, 내적인 환경 조건에 대한 재검토가 요구된다.;The aim of teaching the subject is therefore considered to be achieved when students put what they learn into practical use in their home to improve living conditions. This study has classified the contents of the home economics study in high schools into six categories. The contents of this study include measurement of the degrees of interest by individual variables to find out how much individual students are interested in the home economics subject, and investigation into the degrees of practical use by variable to find out the effects on the individual home life. I studied which of the contents of home economics students are more interested in, to what degree they are utilized and whether there is a difference in the degree of utilization of the contents of the subject between students in vocational and humane girls' high schools, thereby finding problems in educating the subject and trying to find a scheme for improvement. Information was gathered by questionnairing conducted on 480 second-grade students in vocational and humane girls' high schools in Seoul, of which 460 replies were used in this study. Frequencies by factors and percentages were obtained from the data. The chi-square test and F-test were carried out on the difference by factors and the degree of utilization, respectively. Results show that the degree of utilizing the contents of home economics is higher in the group doing well at school or in better living conditions. The same is true in the group of vocational high school students. In the latter, there are more students who think that learning home economics is of help to their family life. The contents of home economics should be popular and widely utilized but the degree of interest in them is low in actuality. The degree of utilization is relatively lower among students in a humane high school than in a vocational one. It is probably because there are problems both in contents and teaching method of the subject. It is required to review edcational facilities, time assigned and various other conditions in this connection.
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