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중등학교 가정과교육의 남녀공통 이수를 위한 방향 모색

Title
중등학교 가정과교육의 남녀공통 이수를 위한 방향 모색
Other Titles
(A) Study on home economics education for both girls and boys
Authors
김영
Issue Date
1986
Department/Major
교육대학원 가정과교육전공
Keywords
중등학교가정과교육남녀공통이수
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
현대의 가정은 핵가족화, 산업과, 도시화의 영향으로 가정의 기능이 사회로 이전되면서 가정생활이 변화되었고, 가정생활에 필요한 지식이나 기술까지 변화됨으로써, 이러한 지식 및 기술을 알려주는 가정과 교육의 필요성이 더욱 절실히 요구되었다. 따라서 본 연구는 중등학교 가정과교육의 남녀공통 이수를 위한 방향모색을 목적으로, 서울시내 중·고등학교 8개교 학생 1,056명을 대상으로 가정과교육의 필요도를 조사하여, 문항별 빈도 및 백분율을 산출하고, 요인간 차의 검증을 알아보기 위하여 x^(2)검증을 실시하였다. 이와같은 연구로 다음과 같은 결과를 얻었다. (1) 가정과교육의 성격은 「생활교육」이라는 인식이 높았다. (2) 가정과교육의 목표는 「기능교육」「이론교육」이라는 인식이 높았다. (3) 가정과교육의 필요성 여부는 대부분의 학생들이 「필요하다」는 반응을 나타냈으며, 그 이유는 「가정은 공동생활체이기 때문」라고 하였다. (4) 식생활 영역은 '간이식 만들기'의 필요가 높았으며, 어머니의 연령이 높을수록 높은 필요도를 보였다. (5) 의생활 영역은 '의복제작과 섬유 '에 대해 부정적 반응을 보였는데 이는 가정의 생산자적 기능이 사회로 이전된 것이 기인한 것으로 보인다. (6) 주생활 영역은 모든 내용에서 대부분이 「필요하다」는 긍정적 반응을 보였다. (7) 가정관리 영역중 특히 청소년에 관한 내용은 높은 필요도를 나타냈으므로, 앞으로는 가족관계에서 청소년문제를 중점적으로 다뤄져야 할 것으로 보인다. (8) 가정원예 영역은 전반적으로 높은 필요도를 보였고, 여자와 남녀병합의 학생들이 더 높은 필요도를 나타냈다. (9) 가정기기 영역은 '기기의 조작 및 손질' 등에 높은 필요도를 보인 반면 '생활과의 관계'는 낮게 나타났다. (10) 육아 및 보건 영역에서는 '어린이 들보기' 에 대한 남자들의 낮은 반응을 제외하고는 모두 높은 필요성을 보였다. 위의 결과에 비추어 본 연구는 다음과 같은 결론을 얻었다. 사회가 변화하면서 가정도 변화되고, 남녀에 대한 사회적, 가정적 역할기대가 변화됨에 따라 가정생활의 영위를 궁극목표로 갖는 가정과 교육이야말로 남녀공동으로 이수되어야 하며 이를 위해서는 여학생들에게 가정과교육의 필요성에 대한 올바른 인식을 우선적으로 교육해야 하며, 가정과교육의 교과과정을 기능교육과 이론교육이 조화된 실천적 교육분야에 중점을 두어 구성하고, 부모교육을 위해 아버지에 대해서는 학교교육을 통해서, 어머니에 대해서는 사회단체를 통해서 가정과교육의 필요성을 인식시켜 나가야 함이 선행되어야 할 것이다.;In modern home, its function has been transferred to society through the influence of neclear family, industrialization and urbanization. Accordingly home itself has changed and so have the knowledge and the skill necessary to home-life. A home economics education, therefore, is urgently required to teach these knowledge and skill. So this study aims to point a direction to a home economics education for both girls and boys at a secodary school. And necessity of home economics education were surveyed among 1,056 girls and boys in eight secondary schools in Seoul. The frequency and the percentage of each question have been calculated, and X^(2)-test has also carried out to get the interrelation of factors. The conclusions reached through this study are as follows : (1) As for the character of home economics education, an "Education for Living" received high recognition. (2) As for the aim of home economics education, "Functional Education" and "Theoretical Education" received high recognition. (3) As for the necessity of home economics education, an affirmative reaction was shown by most of the students for the reason of "community-life". (4) Eating sphere received higher degree of necessity for "making family food" in proportion to mothers age. (5) A negative response was shown in clothing sphere for "clothes making and cotton wool", probably due to transmission of the producer function of families to the society. (6) All the items of shelter sphere received positive response, "necessary", by most of the students. (7) The result that adolescent items of home management sphere received much higher degree of necessity could indicate the abvious importance of their problems in the sphere and its future orieutation for young adults. (8) Home gardening sphere generally received higher degree of necessity. Especially students who atteuded to the school of girls and both sexes showed higher degree than others. (9) Home material sphere received higher degree of necessity for "its manipulation and repair", whereas lower degree to "the relation with life". (10) Childcare and health sphere all received higher degree of necessity, with the exception that boys showed lower degree to "caregiving". (11) As for the degree of necessity, an education for practical manner was required by most of the students, especially by girls. The following are composed in the light of the above conclusions. As homes grow to change owing to the change of society and as the expected roles of females and males in society and at home also come to change, a home economics course pursuing the management of home-life as its final aim should be attended by both girls and boys, through primary cultivation of right recognition about the necessity of the education for girls. The curriculum of a home economics course should put stress on a practical education harmonized with a functional education and a theoretical education. Parents of students should be instructed to recognize the necessity of a home economics education, fathers mainly at educational facilities and mothers at social groups, in advance of conducting a home economics education for both girls and boys. For a result of this study shows that fathers' education and mothers' experiences exert great influence on students.
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