View : 48 Download: 0

웹 기반 협동학습에서 학습자 성격유형에 따른 상호작용과 학업성취도의 차이

Title
웹 기반 협동학습에서 학습자 성격유형에 따른 상호작용과 학업성취도의 차이
Other Titles
The Differences of Interactions and Academic Achievement according to Learner's Personality
Authors
전유신
Issue Date
2006
Department/Major
교육대학원 교육공학전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
강명희
Abstract
The development of information technology bases upon the computers and tele-communication. It has accelerated paradigm shift in the educational system and the focus of this shift is the change to learner-centered learning. The learner-centered learning environment is realizing active interactions among students and it makes web-based collaborative learning Internet can produce desirable learning activities such as learner's active participation, authentic learning, interactive learning and cooperative learning. Accordingly, web-based collaborative learning can be a tool to promote interactions between learners. Collaborative learning is basically performed with small groups which are formed with five or six members. In each group, the learner's personality can influence both on the interactions among students and academic achievement. This study purposed to examine the differences of interactions and academic achievement according to learner's personality in the web-based collaborative learning. The study questions were posed as below: 1. Does learner's style make any difference to their interactions in web-based collaborative learning? 2. Does learner's style make any difference to their academic achievement in web-based collaborative learning? The subjects of this study were 56 elementary students, who were divided into extroversive and introversive personality groups based on SSI results. Another personality five or six leaners in a group who studied for 4 weeks based on web-based collaborative learning. To examine differences of learner's style, interactions as time goes by learning inventory messages on the lines of learning step, that is introduction, development and conclusion. Also learners hand in mid-academic achievement and final-academic achievement. All of the gathered materials were analyzed by the methods of t-test; and SPSS 12.0 were used as tools for statistical analysis. The findings of this study were as below : 1. There were significant differences of interactions with introduce step between extroverts and introverts(t=2.423, df=54, p<.05), but not in a development step(t=1.061, df=54, p>.05) and conclusion step(t=1.663, df=54, p>.05). 2. There were no significant differences of academic achievement with mid-academic achievement(t=1.309, df=54, p>.05) and final-academic achievement(t=.517, df=54, p>.05) between extroverts and introverts. And there were no significant differences of academic achievement variation(t=.666, df=54, p>.05) between extroverts and introverts. It could be inferred from the results of the study that web-based collaborative learning method could affect the interaction to introverted learner in the opening part. To affirmatively effect on academic achievement in web-based collaborative learning, instructor should consider locus of control, motivation level, computer skill, attitude to computer, physical environment, support of instructor and fellowship besides learner's personality.;웹 기반 교육(Web-Based Instruction: WBI)은 컴퓨터와 통신기술을 기반으로 한 정보통신공학의 발달로 인해 생성된 가상공간이라는 새로운 학습 환경을 제공해주는 대표적인 학습 형태이다. 가상공간에서 진행되는 웹 기반 교육은 학습자의 능동적인 참여를 유도하며 학습 구성원들 간의 상호작용을 촉진시켜 학습자 중심 교육을 가능하게 해준다. 또한 웹이 가지고 있는 쌍방향 커뮤니케이션 기능은 협동학습의 필요조건인 학습자 상호작용(interactivity)을 촉진하는 강력한 도구가 될 수 있다. 협동학습을 소집단 내에서 학습자들이 상호작용하면서 공동의 학습과제를 수행하는 학습방법이라고 정의할 때, 소집단 내에서 이루어지는 상호작용의 수준이나 질에 따라 학업성취도는 달라질 수 있다. 따라서 집단 내 상호작용에 영향을 주는 학습자 변인 중 학습자 성격 요인의 중요성이 부각되고 있다. 그 이유는 면대면이 아닌 웹에서는 학습자의 성격이 내향성이냐 외향성이냐에 따라 수업 참여나 상호작용 양상이 달라지기 때문이다. 선행연구의 검토 결과에 따르면 학업성취도와 집단 내 상호작용의 관계에 초점을 맞춘 논문들은 다수 있으나, 학습자 성격유형에 따라 집단 내 상호작용이 학습 진행 과정 중에 어떤 변화를 나타내고, 또 학업성취도에 어떤 영향을 미치는지에 대한 연구는 극히 미비함을 알 수 있었다. 이에 본 연구는 웹 기반 협동학습 상황에서 학습자 성격유형에 따른 학습 진행 단계별로 상호작용에 차이가 있는지를 메시지 수를 분석하여 검증하고, 중간 학업성취도와 최종 학업성취도 점수에도 차이가 있는지를 검증함으로써 학습자 성격유형을 고려한 웹 기반 협동학습의 교수-학습 방안을 제공하는데 그 목적이 있다. 이와 같은 연구 목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다. 1. 웹 기반 협동학습에서 학습단계별로 학습자의 성격유형(외향/내향)에 따라 상호작용 메시지 수에 차이가 있는가? 2. 웹 기반 협동학습에서 학습자의 성격유형(외향/내향)에 따라 학업성취도 점수에 차이가 있는가? 본 연구를 위해 2006년 3월에 서울 D 초등학교 5학년 학생 56명(2개 학급)을 대상으로 웹 기반 협동학습을 실시하였다. 연구도구는 웹 기반 커뮤니티, 학생유형검사지(SSI), 사회과 CD-ROM이며, 평가도구는 학습지와 학업성취도 검사지이다. 3월 3주부터 4월 1주까지 총 4주간 진행되었고, 자료 분석방법은 독립표본 t 검정을 사용하였다. 본 연구문제의 분석결과를 종합해보면 다음과 같다. 학습자 유형에 따라 학습단계별 상호작용 메시지 수 차이를 살펴본 결과 도입단계에서는 외향적 학습자가 내향적 학습자보다 상호작용을 많이 하는 것으로 나타났다. 따라서 학습 초반엔 외향적 학습자가 상대적으로 학습에 활발히 참여한다는 것을 확인할 수 있었다. 하지만 전개, 정리 단계에서는 두 학습자 성향간의 유의미한 차이가 나타나지 않아, 웹 기반 협동학습이 진행됨에 따라 학습자의 성격유형은 상호작용의 메시지 수 차이에 영향을 주지 않은 것으로 나타났다. 학습자 유형에 따른 학업성취도의 차이를 알아본 결과 중간 학업성취도 차이는 외향적 학습자의 평균이 내향적 학습자에 비해 상대적으로 높게 나왔지만 유의미한 차이가 없었으며, 최종 학업성취도 역시 두 집단의 평균이 거의 비슷하게 나와 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 학습이 진행됨에 따라 두 집단 간의 학업성취도변화의 차이를 살펴보면, 중간 학업성취도에 비해 최종 학업성취도의 차이가 줄어들었다. 따라서 웹 기반 협동학습은 모든 학습자에게 평등한 학습참여기회를 부여하고, 면대면 학습에서 상대적으로 소외되었던 내향적 학습자들에게 사고할 수 있는 시간적 여유를 제공하기 때문에 상호작용활동에 더욱 활발히 참여할 수 있는 기회를 제공한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육공학·HRD전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE