View : 20 Download: 0

舞踊實技의 技能評價 改善에 관한 硏究

Title
舞踊實技의 技能評價 改善에 관한 硏究
Other Titles
(A) Study on the Improved Evaluation Method of Dancing Skill : for the students of Art High School
Authors
金美汀
Issue Date
1983
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Keywords
무용실기기능평가예술고교
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
윤남식
Abstract
本 硏究는 學校 現場에서 舞踊實技 수업중 技能 評價에 있어서 實用的이고 測定理論에 맞는 평가방법의 모형을 創案 提示하는데 目的이 있다. 舞踊 評價는 순간의 동작들이 測定되는 것이어서, 動作을 分析하고 評價하는데는 많은 어려움이 있으며 妥當度와 信賴度와 客觀度가 결여되어서는 안된다. 本 論文에서 提示한 무용技能의 평가모형은 그 評價目的이 학생 個個人의 成長과 發達을 도모하고 다음 수업의 모형을 제시해 주는데 있으며, 評價動作은 에포트 액션과 기초적인 운동요인을 근거로 floor movement, standing movement, space movement의 3가지를 종합 연결한 것이다. 評價方法은 움직임의 유연도, 정확도, 공간 構成能力, 연결성, 리듬감의 5가지를 基準으로 하여, 이러한 종합된 동작들을 무대에서의 공연과 같이 實技하게 해서 評價하는 것으로 했다. 綜合, 分析 評價方法으로 妥當性을 검증했고 2回의 검사로 信賴度를 검증했으며 교사 2名이상의 검사로 客觀度를 검증했다. 評價結果 타당도계수는 0.59로서 測定理論에서 요구되는 수준보다 약간 낮게 나와 綜合的인 評價보다는 分析的인 評價方法이 正確性을 보여 주었고, 信賴度는 0.64로서 測定理論上 문제점이 없었고 客觀度는 0.82였다. 비교적 구체적인 평가내용과 평가척도를 이용했고 상당한 경력이 있는 교사가 평가한 것으로 얻은 결과이다. 이러한 評價方法은 춤추는 綜合的인 行動內容을 實際로 表現하는 상태에서 評價할 수 있어 實施와 評價가 容易하여 評價結果를 活用하여 무용技能을 改善할 수 있고 학생 個個入의 特性을 이해할 수 있어 實用的이라 하겠다.;The purpose of this paper is to present the model of the practical, and reasonable evaluation method of dancing skill in the dance lecture at school. There are many problems in analyzing and evaluating the dancing skill, because dancing is a succession of the instantaneous images. Thus it is necessary to have appropriateness, confidence, and objectivity. (1) The evaluation model presented in the paper has its object in contributing to the development of every student, in providing the direction of teaching. (2) Movements for evaluation are combinations of floor movement, standing movement, and spacemovement on the basis of effort action and fundamental body awareness. (3) Evaluation method is the marking of the total movements in the physical performance like on the stager in the criteria of flexibility, accuracy, ability to utilize the floor pattern, connection, and rhythm of the movements. (4) Execution of this model resulted the coefficients of appropriateness, confidence, and objectivity to be 0.59, 0.64, 0.82 respectively. These results show that analytic method is better than composite method, and that evaluation contents and criteria are practical and efficient by the good experienced teachers. The evaluation of total movements of dancing in the state of its actual performance is possible by this method. Thus it is easy to execute and mark, and the results of evaluation are valuable in helping the teachers to understand the special quality of the student, and to improve student's dancing skill.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE