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조기 외국어 교육의 이론적 기초와 학습지도 방법

Title
조기 외국어 교육의 이론적 기초와 학습지도 방법
Other Titles
Theoretical Foundations of Ealry English Education and Teaching Procedures
Authors
장명숙
Issue Date
1984
Department/Major
교육대학원 어학교육전공영어교육분야
Keywords
조기 외국어 교육이론적 기초학습지도아동
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
유진형
Abstract
The purpose of this study is to analyze the psychological and linguistic underpinning for children's language acquisition, to discuss the appropriate age for early English education, it's curriculum, teaching materials and methods, and to make suggestions for the improvement of early English education in Korea. The importance of early foreign language education was referred to in the studies and activities of FLES in 1952. Hamburg Conference sponsored by UNESCO in 1962 stimulated many experimentations and studies for early language education. Theories concerning children's learning of mother tongue include Behaviorist's imitation-reinforcement theory, Nativism, and Cognitive theory. The most important consideration for early foreign language education is the Critical Period concept for language learning. The Critical Period theory maintains that if children are not taught or exposed in foreign language until the critical period, we ought to spend a large amount of time and effort to compensate for the late start in language teaching. The quality of textbooks, teaching methods, and teachers are another important components for the successful implementation of early teaching. Textbooks should be consistent with the goal of learning and curriculum. Teachers should take the children's characteristics into account and should provide pleasing environments for motivating the children to learn. Children should be encouraged to take voluntary part in learning activities. Teacher should be equipped with competent communication skills and so provide children with varieties of experiences. To conclude, there are the Critical Period for the children's development of language acquisition and that it is desirable to implement the early teaching of foreign language, in particular, English special activities. Teaching English in kindergarten in Korea may not be expected in the near furture. Well constructed programmes for making effective early childhood education for foreign language is suggested in this study.;본 연구의 목적은, 어린이의 언어습득에 관한 심리학적 및 언어학적 근거를 밝히고, 그것을 토대로 조기 외국어교육(영어)은 언제 시작하는 것이 좋으며, 또 그 시기의 교육효과가 어떤지에 관한 논의 즉 학습시기의 최적기에 대한 논의, 조기외국어 교육의 의의와 목적, 교육의 효과, 지도방법, 교재, 교수법, 교사에 대한 논의등에 관해서 검토하였다. 특히 조기외국어교육에 대한 찬반 논의에 대하여 검토해서 앞으로의 조기 외국어교육을 위한 이론적 접근과 실제 문제 해결에 도움이 되고저 하는데 있다. 조기 외국어교육의 실시는 일찌기 1952년도에 FLES의 연구와 활동으로 시작된 이래 1962년 UNESCO주관의 Hamburg회의 제언에 따라 지금까지 많은 실험·연구가 이루어졌다. 어린이의 모국어 습득에 관한 이론은 모방·강화이론, 천성주의 입장, 인지이론등으로 나누어지고 있다. 모국어 습득과 외국어 습득이 같은 과정으로 이루어진다는 생성문법이론과 구조주의가 입장을 달리 하며, 경험주의 이론은 언어습득을 습관형성이론으로 설명하고 있다. 조기 외국어교육에 있어서 가장 중요한 것은 결정적 시기에 관한 이론이며, 이 시기를 놓치면 언어습득은 시간과 노력이 매우 많이 요구되어야 한다는 것이다. 이 결정적 시기에 관한 이론 자체는 비단 언어습득 뿐 아니라 모든 지적 능력의 획득에도 중요한 의미를 지니고 있다. 조기교육을 실시함에 있어서는 교재, 교수법, 교사가 매우 중요한 요인이 되며, 교재는 교육 목적, 교과 목적과 일치해야 하고, 학습자의 학습특성을 고려해야 하며, 학습의욕을 일으키는 환경을 조성해야한다. 수업은 즐거운 경험이 되어야 하며, 어린이가 직접 참여하는 체험도 중요하다. 교사는 본이 되어야 하며, 많은 경험을 제공해 줄 수 있어야 한다. 결론은, 유아기에 발달상의 결정적 시기가 있으며, 영어 특활시간을 활용한 조기교육 실시가 바람직하며, 어린이의 주의집중력(정도)을 고려해야 한다. 어린이 중심의 수업이 바람직하며 시청각 자료를 잘 활용해야 한다. 교사는 원어인에 가깝게 발음하도록 훈련해야 한다. 계속적인 교사의 연수가 필요하며, 새로운 교육방법을 도입해야 한다. 유치원에서의 영어교육은 가까운 장래에는 어렵다 하더라고 가정에서는 부모가 교사역활을 해내도록 부모교육이 필요하다. 교재는 조직적이고 과학적으로 연구해서 편찬하여야 한다.
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교육대학원 > 영어교육전공 > Theses_Master
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