View : 21 Download: 0

서울시내 중학생의 점심식사 태도 조사

Title
서울시내 중학생의 점심식사 태도 조사
Other Titles
(A) Study on the attitude toward lunch by junior high school students in seoul city
Authors
박은종
Issue Date
1985
Department/Major
교육대학원 가정과교육전공
Keywords
서울시내중학생점심식사
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 청소년기에 있는 남녀 중학생들을 대상으로 학교에서의 도시락을 중심으로 한 정심식사 태도를 조사 분석함으로서 청소년의 올바른 식생활 지도의 기초 자료를 제공함에 있다. 표집대상은 서울시 동대운구에 위치한 남녀 중학교 2, 3학년 재학생 중에서 600명을 임의로 선정하였다. 설문로사는 1984년 5월 14일부터 5월 18일까지 이루어졌다. 자료분석은 컴퓨터를 사용하여 도수분포, 백분율, 평균을 산출하고 x^(2)검정을 하였다. 본 조사로 얻은 결과는 다음과 같다. 1. 조사 대상자의 거의 대부분이 매일 도시락을 지참하며 식습관에 대한 진보와 개선이 시도되고 있음이 나타났다. 2. 학생들이 아침을 먹고 등교하는 비율이 높게 나타났으나 아침을 먹지 않고 등교하는 학생의 경우 도시락이 점심의 구실을 함께 해야하므로 학생의 건강과 성장에 필요한 충분한 영양을 공급할것이 요망된다. 3. 어머니의 학력과 아침식사의 섭취여부, 점심식사 준비방법 및 도시락 지참도와의 유의성을 찾아볼 수 없었으며 어머니의 학력과 매식은 유의적인 관계를 나타냈다. 4. 식사의 양과 식사시간은 유의적인 관계가 대단히 높아 식사를 제시간에 맞춰 먹는 학생은 식사도 일정량만 하는 것으로 나타났다. 5. 아침식사를 규칙적으로 잘 하는 학생은 도시락의 지참도가 높으며 아침식사를 불규칙적으로 하는 학생은 도시락의 지참도가 낮은 것으로 나타났다. 6. 아침식사의 규칙적인 섭취여부와 자신의 도시락 양에 대한 관계는 무관하게 나타났다.;The purpose of this study was to examine the attitude toward lunch by junior high school students and to provide materials necessary for a desirable guide to food habits of teenagers. The students of 600 at second and third grades in co-educational junior high schools located at Dongdaemoon-gu in Seoul were selected as the object of questionaire. The questionaire was made from May 14 to 18, 1984 and analyzed through the aid of computer to calculate distribution chart of frequency, percentage, average value and interrelation ships by chi-square method. The results are summarized as follows. 1) Most students carried lunch box with them every day. They still held the traditional view of lunch box but made an attempt to improve food habits. 2) Many students had breakfast before attending school. But enough nutrition necessary for health and growth of students should be supplied to the students who take no breakfast. 3) Mothers school career had no correlation with intake of breakfast, method of lunch preparation, and bringing lunch box but had positive correlation with eating-out. 4) The quantity of a meal had high correlation with the meal time The students who had a meal in regular time had a meal in regalar quanitiy. 5) The students who took regular breakfast showed high freguency to carry a lunch box and the students who had irregular breakfast showed low frequency to carry a lunch box. 6) The guantity of lunch box has no connection with whether the students had regular breakfast or not.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 가정과교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE