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사진단서 중재가 정신지체 중학생의 우편물 배달하기 기술 수행에 미치는 효과

Title
사진단서 중재가 정신지체 중학생의 우편물 배달하기 기술 수행에 미치는 효과
Authors
조미숙
Issue Date
2003
Department/Major
교육대학원 특수교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
특수교육의 궁극적 성과와 통합교육의 목적이 장애학생의 지역사회 통합에 공헌하는 것임을 고려할 때, 중등 특수교육은 성인기 준비를 위해 보다 많은 부분이 할애되어 성인기의 독립적인 생활을 위한 진로 개발과 직업 탐색이 이루어져야 한다. 그러나 일반 중학교에 통합되어 있는 많은 정신지체 학생들에 대한 이해는 주로 교과 학습에서의 결함과 지적 능력 중심으로 이해되어 기초 교과 교육 위주로 운영되기 때문에, 진로 직업교육은 그 중요성에 비해 거의 이루어지지 않고 있다. 따라서 본 연구에서는 일반 중학교에 재학 중인 정신지체 학생들에게 사진단서를 이용한 중재를 통해, 성인기 고용 상황에 적용될 수 있는 직업 기술 훈련으로서 우편물 배달하기 기술에 대한 효과를 알아보고자 하였다. 이 목적을 위하여, 서울 시내 일반 중학교 특수학급에 입급된 정신지체 학생 3명을 선정하여 대상자간 중다간헐기초선설계를 실시하였다. 중재를 실시한 후, 목표 행동에 대한 수행율이 선정된 준거에 도달하면 중재를 종료하고 일반화를 실시하였으며, 중재 종료 3주 후에 유지 검사를 실시하였다. 본 연구를 통해 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 사진단서를 이용한 중재를 정신지체 중학생에게 실시하였을 때, 우편물 배달하기 기술의 수행율이 증가하였다. 둘째, 사진단서를 이용한 중재로 향상된 우편물 배달하기 기술의 수행율의 수준이 다른 장소에서도 일반화되었다. 셋째, 사진단서를 이용한 중재로 향상된 우편물 배달하기 기술의 수행율의 수준이 중재 종료 3주 후에도 유지되었다. 이상의 결과를 종합하면, 사진단서를 이용한 중재는 일반 중학교 특수학급에 입급된 정신지체 학생의 우편물 배달하기 기술의 독립적인 수행을 증가시키고, 일반화와 유지에 있어서도 효과적인 것으로 나타났다. 지금까지 사진단서를 이용한 중재는 다양한 직업 과제에 적용되어 효과적으로 사용되고 있으나, 선행연구들은 주로 정신지체 성인이나 고등학생들을 대상으로 하였다면, 본 연구는 사진단서를 이용한 중재의 효과를 통합된 학교 환경의 정신지체 중학생을 대상으로 하여, 중재의 초점을 직업기술로서 우편물 배달하기 기술에 적용하였다는 점에서 선행연구들을 확장하였다. 따라서 본 연구는 일반학교에 통합된 장애 청소년을 대상으로 한 직업교육과정이 거의 없는 실정에서 교내 환경을 이용한 특정 기술을 직업 과제로 선정하여 직업지도가 이루어졌다는 데 의의가 있다. 후속 연구에서는 일반학교에 통합된 장애학생의 직업교육에 이용될 수 있는 과제 및 교육 프로그램 개발에 대한 연구가 더욱 활성화되어야 할 것이며, 본 연구의 결과는 후속 연구의 참고 자료로 활용될 수 있을 것이다. ; Vocational education is also required by students with mild mental retardation in secondary school as a curriculum area. Therefore, we need to provide them with various career programs so that they can develop their vocational skills to become productive employees and citizens in the community. The purpose of this study was to investigate the effects of photographic instruction on the skills of delivering mail in a school for secondary students with mental retardation. For this purpose, three secondary students with mental retardation were selected from a self-contained classroom of secondary school in Seoul. The multiple probe design across subjects was used to examine the effects of intervention, generalization, and maintenance. The students were trained to deliver mail in the school utilizing photographic modeling with commentary. In order to examine task generalization, students were asked to perform target activities in different places. Maintenance was implemented in three weeks after fading the intervention. The results obtained in this study are summarized as follows: First, performance rate on the skill of delivering mail through photographic instruction was increased. Second, performance rate on the skill of delivering mail through photographic instruction was generalized in other environments. Third, the skill of delivering mail through photographic instruction was still maintained well in three weeks after intervention was faded. Based on the results mentioned above, it could be concluded that overall, for secondary students with mental retardation, photographic instruction had meaningfully positive effects on increasing, generalizing, and maintaining the skills to deliver mail without any particular instruction. This result implies that photographic instruction through photographic modeling is an effective way of enabling students with mental retardation to perform vocational skills independently.
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