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중년여성의 컴퓨터 활용에 관한 조사 연구

Title
중년여성의 컴퓨터 활용에 관한 조사 연구
Authors
김병애
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 교육공학전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
인터넷을 기반으로 한 사이버 공간에서는 어떤 개인이나 집단이 속한 계층·성별· 경제력에 관계없이 유사한 영향력을 행사 할 수 있을 뿐 아니라, 정보수집, 접근, 창출에 참여 할 수 있다. 정보사회는 여성 특유의 감성과 섬세함을 요구하는 3F(Feminine, Feeling, Fiction)의 시대라고 불리 울 만큼, 그 속성 상 여성의 장점을 발휘할 수 있는 분야가 늘어날 잠재적 가능성이 있으며, 사회구조가 수평적이고 분산적이며 유연한 네트워크 사회로 전환됨에 따라 여성의 사회 참여에 긍정적인 영향을 미칠 것이라고 전망되고 있다. 실제로 정부 주도로 2001년 8월까지 시행되었던 주부 백만 정보화교육 에 이어서 확대 실시되고 있는 주부 이백만 정보화교육 등의 영향으로 여성들의 컴퓨터 활용 인구가 늘어나고, 정보화에 대한 인식이 높아져가고 있다. 그러나, 실상은 누구나, 어디서나, 언제나 컴퓨터에 쉽게 접근하지는 못하고 있다. 정보사회의 성장이 여성들의 정확한 욕구 파악이 간과된 채 양적 팽창에 치우침에 따라 일상의 도구로써 컴퓨터를 활용하기에는 사회적 여건의 뒷받침이 여전히 미비하다. 빠르게 변화되고 있는 21세기 정보사회의 소용돌이 속에서 컴퓨터를 다룰 줄 아는 능력을 기술 공학적이고 도구적인 활용에만 초점을 두는 경향은 중년여성들이 정보소외계층으로 남게 될 현실적인 문제를 내포하고 있다. 본 조사연구에서는 컴퓨터 활용 교육을 받은 경험이 있는 35세~60세의 중년 여성을 대상으로 질문지를 통하여 중년여성들의 지속적인 컴퓨터 활용을 저해하는 요인이 무엇인지를 찾고, 그 해결 방안을 모색하려고 한다. 조사대상자들 중 활용하고 있는 집단의 컴퓨터 교육과정에 참여하게 된 동기, 교육과정에 대한 만족도, 컴퓨터 활용 만족도, 정보사회 수용에 대한 태도 변화를 고찰하였다. 또한 활용하지 않는 집단의 그 원인을 바탕으로 중년여성의 컴퓨터 활용도를 향상시킬 수 있는 방향을 모색하고자 했다. 본 연구를 통해 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 중년 여성들이 컴퓨터 교육과정에 참여하게 된 주요 동기는 직·간접적인 사회적 압력에 인한 것으로 나타났다. 이 점은 이러한 환경 속에서 새로운 지식을 습득하며 스스로의 성취감을 통해 자아실현을 이루고 사회로부터 존중받고자하는 욕구의 발현으로 해석된다. 둘째, 중년 여성들이 가장 많이 이용하고 있는 교육장소는 정부지원에 의해 운용되는 곳이었다. 컴퓨터 교육과정에 대한 만족도는 교육기관의 시설이나 경제적 부담의 최소화 등에 대해서는 만족하지만, 강의 속도, 교육기간, 교과목의 다양성 등 구체적인 교육 과정의 운용에 있어서는 불만족스러운 반응을 보였다. 셋째, 정보사회에 대한 태도 변화는 컴퓨터 학습과 활용이 심리적 위기의식이나 불안감을 극복 할 수 있는 좋은 기회가 되어, 신체적 노화 현상에 따른 활용 저해 요인을 극복할 수 있는 계기가 되는 것으로 분석되었다. 넷째, 지속적으로 컴퓨터를 활용하지 않는 이유에 대해서는 신체적인 노화로 인한 기억력 감퇴와 실질적인 사회적 여건이 미비한 상태가 주요 원인이라는 반응을 보였다. 다섯째, 컴퓨터의 활용도를 증진시키기 위해서는 경제적·시간적·심리적 부담을 덜어 줌과 더불어 여성들의 컴퓨터 활용을 기술적인 부분 뿐 만 아니라 접근성을 질적으로 높일 수 있는 소프트웨어나 컨텐츠의 개발이 중요하다고 볼 수 있다. 본 연구의 결과를 바탕으로 다음과 같이 세 가지 제언을 하고자 한다. 첫째, 정보화 교육의 양적 팽창에 앞서서 여성 정보화를 위해서 교육 내용의 전문화를 통해 내실을 기하여야 한다. 여성을 정보통신인력으로 적극 양성 할 수 있는 제도적 보완장치 마련, 여성 주도적인 컨텐츠 개발, 건전한 대중 문화와 전문성이 기반이 된 여성용 커뮤니티 개발 등 정보 인프라의 질적 성장이 필요하다. 또한 가계운영에 민감한 중년여성들의 지속적인 컴퓨터 활용을 위해서는 인터넷 이용료, 소프트웨어 가격, 컴퓨터 가격 등을 인하할 것을 제언한다. 둘째, 컴퓨터 교육환경의 소프트웨어적인 부분에 관심을 두고 질 높은 교육과정이 개설되어야 한다. 성인학습자는 상호적인 교류만 보장된다면, 스스로 그리고 동시에 집단적으로 학습할 수 있는 존재이므로 교육과정 이수 후에도 흥미를 잃지 않고 지속적으로 컴퓨터를 활용하여 여성이 정보사회의 주체가 되도록 하여야 한다. 셋째, 여성의 평생교육 측면에서 시공간을 초월하여 원하는 시간, 원하는 장소에서 필요한 내용을 학습 할 수 있도록 기술적 기반 제공의 환경이 갖추어져야 한다. 현실적으로 off-line 교육과정에서 컴퓨터 활용의 기초를 익힌 중년여성들에게는 웹기반 교육이 가능하게 되었다. 컴퓨터 교육과정에서 on-line 컴퓨터 교실의 활용을 적극 권장하여 off-line 교육 내용이 지속적으로 이어질 수 있도록 하여야 한다. 중년여성들의 대상별 수준별로 정보화 교육과정과 내용을 차별화하여 교재를 개발하고 on-line, off-line의 다양한 서비스 제공 수단을 통하여 교육이 제공되어야 할 것이다.; Today, anybody can take part in the internet-based cyber space regardless of their social class, age, gender etc, and as the total amount of information on-line increases day by day the profits we acquire range in a much wider spectrum. The information society today is changing gradually into a more parallel, decentralized and flexible network society because of the growing demand on the 3 "F" areas- "Feminine", "Feeling" and "Fiction". On behalf of this new trend women will be able to develop their abilities in a more active way than ever, and it is expected that the social participation of women will be positively affected by it. Since the Korean government first launched an education program with the intention of making at least one million middle-aged women familiar with the use of computer, it has continued its effort to promote women s access to the internet. And yet, we must underline the fact that in accordance with the increasing demand on informationalization, the actual source of information must be secured in such a way that anybody can easily use the computer at any place and any time. In fact there is a big lack on many social conditions that support the daily use of computer, and without any regard on the consumers real needs the information network is only expanding in size and not improving in respect of quality. Bearing this in mind, it is natural to conclude that the quality of the current education programs concerning computers must also be improved. Especially the programs for middle-aged women must provide them with an all-round problem solving method so that they can apply what they learned during class in any unexpected/new situation. Most of the precedent studies suggest in common that the rapid change in the 21st century information society middle-aged women are apt to be isolated from the technology-oriented use of computer. According to those studies women would eventually result in the most "poorly-informed" class in a society where information acquisition is very important. In this case study we shall reexamine the informationalization regard to the socio-genealogical character of middle-aged women along with the social, cultural conditions of the information society. We will find answers to the following questions- What were the motives of those who took part in any computer related education programs? Why don t they continue to use the computer? How satisfied are they with the class/education program? Did their attitude towards the information network change in any way after the education? What has to be improved to encourage them to keep up their use of computer? What are the prevalent difficulties that interfere them with their continuous use of computer? And at last, what can be done to increase the efficiency of the use of computer? First of all, the most common reasons for participating in any computer related education programs are the following: because the didn t want to be the only one who is not familiar with the use of computer, because of the atmosphere of strong social demand on informationalization, because they could get access to various useful information sources etc. This shows that the most important incentive is the intellectual needs(?) or self development. Second, women don t tend to use the computer with duration because the don t use it often enough to remember the actual process of operating it and because the don t have enough chance to practice. This once again reminds the fact that the social atmosphere demanding on informationalization is not supported by actual conditions to realize it. Third, they are normally satisfied with the equipment of the education institutions and the tuition fee and yet they are unsatisfied with the program itself or the tutor etc. It turned out that the more they are satisfied with the above mentioned conditions the more they tend to keep up their use of computer. Fourth, they don t have to be afraid of being "old-fashioned" and they are convinced of the fact that the computer is a very useful tool for them as they get older. At the same time, some of them could overcome their emotional crisis or fear by learning something new, and their getting older and weaker doesn t prevent them from using the computer with duration. Fifth, women are proposing reduction of communication expenses, more free education programs and contents. If the total number of people using the computer in every part of the society increases in a steady way, we could even look upon long-distance education programs set up especially for women. I would like to present the following proposals based on the results of the research: First of all, education purposing informationalization of women must concentrate on the substantiality of its content, and it should be furnished with complementary measures so that more women can be trained as professionals in the area of communication. In addition to this, programs must be developed that specialize in promoting the active role of women. Second, it is the government s task to support these actions financially, either by reducing the communication expenses or by reducing the sale-price of computers so that women might easily afford their own one. Third, after having completed an educational course which conveyed an all-round problem solving method it is important for women to take part in the information society with a positive attitude so that they can keep up their interests about this field. In order to create an appropriate environment for learning genealogical, socio-psychological characters/features must be taken in consideration. Above all, the course should encourage one to assess and develop his skills in his own way. Fourth, the informationalization-education must eventually take form of a life-time education- for this, a technological basis that allows anybody to practice according to his needs at any time and any place is necessary and also a web based program for adults in which they can exchange their information, counter-communicate and work together with each other. It is also important to establish different courses/programs suitable for each level and various kind of services must be offered both on-line and off-line. Middle-aged women nowadays are not participating in computer related education programs just to overcome their emotional crisis or fear but also to be a part of the current information society. They should be supported by an appropriate education program and cyber community, and by developing women specializing areas. These aspects should be inquired through further research.
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