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우리나라 노인미술교육 현황조사연구 : 강남구와 노원구의 종합사회복지관을 중심으로

Title
우리나라 노인미술교육 현황조사연구 : 강남구와 노원구의 종합사회복지관을 중심으로
Authors
심민선
Issue Date
2001
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
오늘날 현대과학의 비약적 발전은 인간의 소망인 수명연장을 가능하게 하였다. 이미 고령화 사회의 현 시점에서 나타나는 문제점은 앞으로 야기될 더욱 높은 고령화에 따른 다양한 수많은 문제점들의 서막에 불과하다. 노년기 노인은 사회적 역할 감소와 신체의 쇠퇴로 생활에 있어서 소극적, 수동적이 되기 쉽다. 그렇기 때문에 이러한 소극성을 노인 대부분의 시간인 여가를 잘 활용함으로써 극복되게 할 수가 있는데, 여가활동은 노인의 학습욕구를 만족시켜 새로운 것을 배울 기회를 제공해 줄 수가 있으며, 정신적·신체적 피로를 풀어주고, 욕구불만, 갈등, 좌절감, 정서적 불안 등을 해소시켜 줌으로써 정서적인 안정을 찾아 적극적인 삶에 도움을 줄 수 있을 것이다. 특히, 미술교육은 다양한 재료 경험을 통하여 환경을 다양한 시각으로 보는 능력을 길러주고 시각적 대상을 새로운 차원에서 표현하는 창의성을 길러주며 조화로운 품성과 미적 감각을 길러주는 정서적 안정을 지닌 본질을 지니고 있다. 본 연구의 목적은 노인의 문제를 지역사회 공동체적으로 운영되고 있는 종합사회복지관을 중심으로 노인을 더 이상 소외된 이방인이 아니라 우리 자신의 문제로 인식하기 위하여, 노인 복지에 대한 여가 선용적인 측면에서 미술프로그램의 실체를 조사하여 미술교육을 통한 노인의 정서적 안정에 도움을 주어 노인문제에 대한 인식 확대와 노인의 복지향상에 도움이 되고자 함이다. 본 연구에서 사용한 도구는 여러 문헌자료 외 면접, 질문지 등을 사용하였다. 조사대상은 서울시의 자치구중 지역적 차이를 보이는 강남 소재의 한 구와 강북 소재의 한 구를 선택하여 이들에 속한 각 지역별 5곳, 10개의 복지관과 이에 속한 60세 이상의 노인 100명을 대상으로 하였고, 일반인의 노인미술교육에 대한 인식도를 조사하였으며 설문에 대한 반응의 빈도를 백분율로 통계처리 하였다. 그 결과 본 연구에서 나타난 주요결과를 요약해 보면 다음과 같다 첫째, 종합사회복지관의 노인복지 운영자들은 노인미술교육의 필요성을 인식하면서도 그것에 대한 소극적인 태도를 보이고 있으며, 대부분 성인미술교육 안에서 노인미술교육을 일부만 실시하고 있는 실정이다. 또한 지역적으로 노원구보다 강남구에서 노인(성인)미술교육이 더 많이 이루어지고 있는 것으로 나타났다. 그러나 그 수업 내용에 있어서는 비슷한 양상을 띄고 있었다. 둘째, 종합사회복지관을 이용하는 노인들도 지역적 차이를 보이는데, 강남구에서는 노인들이 대체로 미술에 관심을 가지고 있으며 새로운 것을 배울 수 있어 좋다 라고 응답한 반면, 노원구에서는 생활이 어려운 노인들이 많아 미술에 대한 관심이 저조하며, 미술에 대한 관심이 있다하여도 참여가 어려운 경향을 보였다. 그러나 노인(성인)미술교육을 받은 노인 대부분이 만족하였고 노인미술교육에 대해 다양한 교육과 많은 노인들의 참여를 바라고 있다. 셋째, 일반인들은 노인미술교육의 필요성을 강하게 인식하고 있는 반면, 현재 우리나라의 종합사회복지관에서의 노인미술교육은 아주 미비하게 이루어지고 있다고 부정적으로 생각하고 있는 것으로 나타났다. 넷째, 설문한 3개 대상의 비교분석에서 노인미술교육의 효과에 대해 노인이 아닌 제3자(일반인과 복지관 운영자)입장에서는 노인미술교육의 효과로 정서적 안정과 활력소를 가장 높이 평가했으나, 정작 노인입장에서는 새로운 것을 접하고 배울 수 있는 지적욕구 충족을 가장 큰 효과로 보았다. 결론적으로 종합사회복지관의 운영자, 노인, 일반인 모두 대체로 노인미술교육이 노인에게 정서적 안정을 가져다주고 삶의 활력소로 인하여 생활을 보다 적극적으로 영위할 수 있는 유익한 프로그램이며 분야라고 생각하고 있다. 그러나 많은 여건의 불충분으로 인한 노인미술교육의 무관심과 연구부족으로 현재 거의 노인미술교육이 실시되고 있지 않고 있다. 다만, 성인미술 프로그램이 있는 곳에서는 그 속에서 함께 실시가 되고 있을 뿐이다. 노인복지는 사회 구성원 모두가 다함께 실현시키는 것이다. 그러므로 노인미술교육은 노인의 특성에 맞는 전문적인 세부과정 개발이 필요하고, 노인들에게 접근의 수월성을 제공할 수 있도록 실제적인 교육체제로 질적인 전환을 시도해야 할 것이다. ; Today, the rapid development of modern science enables us to prolong the span of a man s life which we hope, but we have many problems for the prolongation and it s only the prologue of various problems by following. As a result of decline in social role and health, the old are inclined to passivity in life. But it can be overcome by making the most of time of the old (leisure) properly. So, practical use of spear time as an artistic education can help the old live positively, because it can provide the old with the chance for learning fresh things, relax the fatigue of body and spirit, and dissolve conflict, frustration and emotional uneasiness. Especially, art education is to cultivate artistic human beings by developing artistic judgement, formativeness and creativity. The purpose of this study is to recognize the old s problems as ours, to help in developing of the old s welfare and to enlarge comprehension of the old s trouble by analyzing the situation of art education for the old in social welfare center which is operated by social union. The method of this study utilized various literature materials, an interview and a questionnaire. The object of this study is ten social welfare centers( I divided Seoul into two by regional difference and chose five each region ), and a hundred the old there. Also I researched the degree of understanding for art education for the old and took statistics with the result. The result of this study is as follows : First, though the manager of social welfare center recognized the necessity of art education for the old, they took a negative attitude for it and operate it in education for adult with a small part, and regionally art education for the old(adult) was practiced more Kangnam-gu than Nowon-gu, but contents of art education are similar. Second, the old, using social welfare center, differed regionally. The old in Kangnam-gu were mostly interested in art and they liked it because they could learn fresh things. Contrarily the old in Nowon-gu were mostly little interested in art and they were almost poor so they had trouble with taking part in art education( though they were interested in art ). But the majority of the old, who took a lesson in art education, satisfied and they wanted to take part in it more and more. Third, common people appreciated necessity of art education for the old, but they took a negative attitude which art education for the old was not enough in social welfare center. Fourth, in comparison of a questionnaire, common people and the manager of social welfare center, took up the position that effectiveness of art education for the old was " Rest of mind and a tonic ", but truly the old were of the opinion that it was " Learn fresh things ". In conclusion, generally everyone think that art education for the old is beneficial program, which help the old live positive life by rest of mind and a tonic of life, but because of indifference and lack of study, art education for the old is almost not practiced, it is only practiced together in art education for adult. We can realize welfare for the Aged when all of us act together for it. Therefore, Art education for the old is a need to develop professional courses which are suitable to special characteristics and close relation to social welfare center, and transition into practical education system where it is easily approachable by the old are needed.
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