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중학교 과학 실험수업에 적용한 Jigsaw 협동학습의 효과

Title
중학교 과학 실험수업에 적용한 Jigsaw 협동학습의 효과
Authors
유혜숙
Issue Date
2001
Department/Major
교육대학원 화학교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 중학교 1학년 과학 교과서의 물질의 특성 과 힘과 운동 단원을 중심으로 Jigsaw 협동학습이 중학생의 학업 성취도와 탐구 능력 및 자기효능감에 미치는 영향을 알아보기 위한 것이다. 연구대상은 서울소재 중학교 1학년 남·녀 혼성반 6개 학급의 학생 220명이며, 3개 반은 실험집단으로, 나머지 3개 반은 비교집단으로 하였다. 실험집단은 본 연구에서 개발한 Jigsaw 협동학습 전략에 따라 소집단을 구성하였으며, 전문가 활동지와 4가지 수준별 전문가 실험보고서를 사용하였다. 비교집단은 전통적 학습전략에 따라 무선으로 소집단을 구성하였으며, 실험집단에 사용한 전문가 활동지와 1가지의 전문가 실험보고서만 사용하였다. 수업은 1주당 3시간씩 15주간 진행하였다. 수업 전·후에 실험집단과 비교집단 모두 탐구능력 검사와 자기효능감 검사를 실시하였으며, 학업성취도 검사는 수업 후에만 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 학업 성취도에 있어서 Jigsaw 협동학습 방법이 전통적 학습 방법에 비해 더 효과적인 것으로 나타났다(p<.05). 특히 과학성적 상위나 중상위 수준보다는 중하위나 하위 수준에서 더 효과가 있었다. 둘째, 탐구 능력 향상에 있어서 Jigsaw 협동학습 방법이 전통적 학습 방법에 비해 효과적인 것으로 나타났다(p<.01). 과학성적 상위와 중상위 및 하위 수준보다는 중하위 수준에서 더 유의미한 차이를 보였다. 셋째, 자기효능감 증진에 있어서 Jigsaw 협동학습 방법이 전통적 학습 방법에 비해 효과적인 것으로 나타났다(p<.01). 과학성적 중상위나 중하위 수준보다는 상위나 하위 수준에서 더 효과가 있었다. 하위영역별로는 그 효과가 과제 난이도 선호, 과학에 관한 자기효능감, 자신감, 자기조절 효능감 순으로 차이가 있었다. 이상의 연구 결과는 중학교 과학과에 적용한 Jigsaw 협동학습이 학업 성취도와 탐구 능력 및 자기효능감 증진에 효과적임을 보여주고 있다. ; In this study a Jigsaw cooperative learning strategy has been applied to the middle school science class and its effects on the students gains of the science knowledge, the inquiry ability and the self-efficacy have been investigated. For this purpose, 220 students of 6 classes were chosen from a middle school in Seoul and 3 classes were assigned to the experimental group and other 3 classes were assigned to the control group. The Jigsaw cooperative learning strategy developed in this study was applied to the experimental group and four experiment sheets in different level were used. For the control group, a traditional strategy was applied and one kind of experiment sheet was used for all students. The instructions were implemented for 3 hours a week through 15 weeks. The tests of inquiry ability and self-efficacy were administered before and after the instruction period. The science knowledge test was done only after the instruction. The findings are as follows : First, the experimental group showed better achievement in learning science knowledge(p<.05), especially for the students of lower and middle lower level of achievement. Second, the enhancement of inquiry ability was also higher for the experimental group(p<.01), and the results were more significant for middle lower level students. Third, the Jigsaw cooperative learning was more effective again in the improvement of students self-efficacy(p<.01), especially for the students of upper and lower levels. For the sub-categories, the effectiveness was decreased in the order of task difficulty preference, scientific self-efficacy, self-confidence, self-control efficacy. From the above results, it was acknowledged that Jigsaw cooperative learning applied to the middle school science class showed considerably positive influences on the improvements of the science knowledge, the inquiry ability, and the self-efficacy.
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