View : 29 Download: 0

중학교 과학교육과정에서 수행평가의 일반적 사항과 적절한 수행평가 방법에 관한 과학 교사들의 인식 조사

Title
중학교 과학교육과정에서 수행평가의 일반적 사항과 적절한 수행평가 방법에 관한 과학 교사들의 인식 조사
Authors
현미숙
Issue Date
2001
Department/Major
교육대학원 물리교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
중학교에서 수행평가가 공식적으로 도입된 지 2년째이다. 아직 수행평가가 정착되지 않아서 어려움과 문제점들이 많이 지적되고 있다. 수행평가는 많은 교육적 효과를 가지고 있지만 교사가 시행하는 방법에 따라서 효과가 달라질 수 있다. 그러므로 교사가 수행평가의 주제와 적절한 방법을 선정하는 것은 수행평가의 성패를 좌우하는 중요한 일이라 할 수 있다. 본 연구에서는 과학 교사들을 대상으로 수행평가의 일반적 사항과 중학교 과학에서 각 단원별로 적절한 수행평가의 방법에 대한 교사들의 인식을 조사하였다. 연구 대상은 서울·경기 지역의 중학교 20개교에 재직중인 과학교사 80명이었으며 임의표집하는 방법으로 설문 조사하였으며, SPSS 프로그램으로 빈도분석을 하였다. 연구 결과, 교사들은 수행평가의 과제 내용으로 내용과 과정을 통합하는 것과 과학적 원리와 개념을 통합하는 것이 중요하며, 과제 선정시에는 학생들이 배워야 할 지식과 기능을 고려해야 한다고 인식하고 있었다. 수행평가의 과제 수행을 통해 학생들이 얻을 수 있는 효과로 정보를 얻기 위해 다양한 기능을 사용할 수 있게 된다는 점을 들었다. 수행평가를 포함한 학습평가에서 교사들은 타당도와 신뢰도를 매우 중요시 여겼다. 과학교육과정 중 물리 단원에서는 서술형 검사법과 실험·실습법이 적절하고, 생물 단원에서는 서술형 검사법이 적절하며, 지구과학 및 환경 단원에서는 서술형 검사법, 연구 보고서법, 포트폴리오법이 적절한 것으로 교사들은 인식하고 있었다. 수행평가가 효율적으로 시행되기 위해서는 교육 제반 여건이 개선되어야 하며, 수행평가에 대한 교사들의 인식을 높이기 위해 연수 기회의 부여 및 다양한 수행평가 자료의 개발이 필요하다. 따라서, 과학교육과정에서도 단원의 내용과 특성에 적절한 수행평가의 방법을 이용한 수행평가 자료의 개발이 필요할 것이다. ; Performance assessment is introduced officially last year. Performance assessment is not settled down yet. Many difficulties and problems are pointed out. Performance assessment has many educational effects. But effects can be changed by methods of teacher s operation. So, it is important things that teachers select theme and appropiate methods of performance assessment. This study resesrched the recognition of science teachers about the general matters of performance assessment and the appropiate performance assessment methods. The objects of this study were selected 80 science teachers of 20 middle school in Seoul and Kyonggi province by pueposive sampling. The results of this study is as follows. First, teachers replid that the work contents must be combined with the contents and processes, scientific principles and concepts. Teachers replied that work contents of performance assessment must be selected considering of knowledge and ability which the students learned. Second, teachers replid that learning evaluation including of performance assessment must be avalible and reliable. Third, essay test and experimental test were most proper in unit of physics of middle school science. Experimental test was proper in unit of chemistry. Essay test was proper in unit of biology. Essay test, research paper test and portfolio evaluation were proper in unit of earth science and environment. All Educational conditions must be improved to accomplish performance assessment effectively. It is necessary to give training opportunity and to develop various performance assessment materials for increasing their recognition. Therefore, it is necessary to develop various performance assessment materials that make use of proper methods.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 물리교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE