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프란시스 베이컨의 작품에 나타난 이미지 차용에 관한 연구

Title
프란시스 베이컨의 작품에 나타난 이미지 차용에 관한 연구
Authors
이경은
Issue Date
2003
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 프란시스 베이컨(Francis Bacon, 1909-1992)의 작품에 나타난 이미지 차용에 관한 연구이다. 20세기 이후 현대미술작품에서 이미지차용은 과거 어느 시대보다도 빈번하고 다양한 방식으로 나타나고 있고, 2차 세계대전 이후 추상표현주의가 주도하는 가운데, 베이컨은 기존 작품의 이미지를 차용하여 자신의 독창적인 작품으로 훌륭하게 재창조하여 구상회화의 새로운 대안을 제시한 대가이다. 베이컨은 로이 드 매이스터(Roy de Maistre), 서덜랜드(Graham Sutherland) 등 화가들과의 친분을 통해서 미술재료에 대한 지식을 얻기도 했지만, 이렇다할 정규교육을 받지 못했다. 독학으로 화가의 길을 걸었던 베이컨의 진정한 배움의 바탕은 이집트미술에서 피카소에 이르기까지 서양미술을 아우르는 것이었고, 정신적으로 예술적 영감을 제공한 것은 고대 그리스비극에서 제임스 조이스(James Joyce), 엘리엇(T. S. Eliot)의 시 등의 동시대에 이르는 문학작품이었다. 베이컨의 <교황 이노센트 10세 초상에 관한 습작(Study after Velasquez s Portrait of Pope Innocent X)>(1953)는 벨라스케즈의 작품 <교황 이노센트 10세>(1650)를 패러디 한 것으로 널리 알려져 있고, 렘브란트의 <도살된 소(The Slaughtered Ox)>(1655)의 고기 이미지를 차용하여 작품의 강렬함을 배가시키는 요소로 사용하였다. 베이컨은 유럽 전통회화의 이미지뿐만 아니라 전통형식을 차용하여 현대적 의미를 부여하였다. 중세이후로 뿌리깊게 내려오는 기독교미술의 의미가 퇴색된 오늘날, 베이컨은 십자가에 못박음(Crucifixion) 의 도상을 통해 유럽회화의 전통과 현대미술의 파격의 중간자적 역할을 자처하였다. 이러한 점은 그가 즐겨 사용한 세폭화(Triptych)형식에서 더욱 빛을 발하는데, 전통회화 양식인 세폭화의 형식을 사용함으로써 기독교적인 의미는 사라지고, 각각의 무게를 가지면서도 하나의 주제로 더욱 강하게 상승시키는 화면의 효과를 거두어 새로운 구상 회화의 양식을 완성시킨다. 또한, 20세기 급속도로 발달한 과학문명과 함께 사진술과 인쇄매체의 발전은 베이컨으로 하여금 광범위하고 많은 양의 이미지들을 접하게 하였고, 이러한 모든 시각적 자료는 베이컨에게 흡수되고 걸러져서 정제된 이미지들은 현대미술사에 큰 자취를 남기는 작품들로 재탄생하였다. 사진술의 발전은 전통회화가 사실 재현에서 벗어나 새로운 길을 모색하는 계기를 마련해 주었다. 사진으로 인한 미술계의 충격은 2차 세계대전 이후 미술계의 흐름이 추상표현주의 중심으로 움직이는 원인을 제공하였다. 전후 추상미술의 강세에도 불구하고, 추상미술이 의미 있는 주제를 표현하지 못하며 피상적인 아름다움만을 쫓는 미술양식이라고 생각한 베이컨은 기존 이미지의 상징성과 아우라(Aura)의 바탕 위에 우연적인 효과와 틀을 깨는 자유로운 시도로 장식적인 추상과 직설적인 구상을 넘어설 수 있는 하나의 가능성을 제시해주었다. 사진의 극도의 사실성에 미학적 가치를 두지 않았던 베이컨은 단지 객관적 리얼리티를 제공하는 자료로서 사진의 기록성을 그의 작품제작에 적극적으로 사용하였다. 사진은 베이컨에게 있어서 보다 강도 높게 현실세계를 포착할 수 있는 수단이었다. 그가 본질에 다가가고자 하는 데 있어서 사진의 순간적인 포착은 그로 하여금 대상의 내면적 실제에 다가가고, 참신한 형상을 표현할 수 있는 방법을 제공하였다. 베이컨은 머이브리지(Eadweard Muybridge)의 인물과 동물의 움직임을 순간 포착한 사진들을 자주 참고하였고, X선 촬영에 대한 책에 실린 도판에 첨부된 기호들과 화살표를 자신의 작품에 차용하면서 표현의 영역을 확대하였다. 본 논문의 목적은 베이컨의 작품에 나타난 이미지의 사용방식과 그 의미를 연구함으로써 베이컨의 작품을 분석하는 데 있다. 나아가 이를 통해 함축적이고 모호한 베이컨의 작품을 분석함에 있어서 다른 시각을 제시하고 현대미술에 있어서 이미지 차용과 관련하여 베이컨 작품의 미술사적 의미를 가늠해보고자 시도한 점이 본 논문의 의의라 하겠다. ; This study is to explore image transfiguration embodied in the works of Francis Bacon (1909-1992). While Abstract Expressionism was main stream of post-war western art, Bacon provided an alternative proposal to figurative painting by the creative appropriation of existing images in his impact works. Bacon learned how to paint from friend-painters such as Roy de Maistre but he did not benefit from formal education of fine art at all. Bacon as a autodidact was influenced by the whole western art from Egypt to Picasso, inspired by literature from the ancient Greek tragedy to contemporary poems like James Joyce s and T. S. Eliot s. Successfully parodizing Velasquez s Portrait of Pope Innocent X (1650), he made haunting image to the spectator. He produced pictorial shock by quotating the image of meat of Rembrandt s The Slaughtered Ox (1655) properly. Bacon reflected the spirit of the times on his works not only by appropriations of existing images but also by following the traditional style. In our age, when medieval Christian art had declined, he took advantage of the icon of Crucifixion . And he became a relevant mediator between the tradition of western painting and solecism of contemporary art. We can confirm his ability as an appropriate mediator in his Triptych style. Triptych, traditional painting formula, was used without intention of Christian art. He formed a new formula of figurative painting, through synergism of magnificent picture by combining each image of gravity at once. Moreover, with rapid development of scientific civilization in the 20th century, the development of photography and printing made him face large diverse images. He recreated the master-pieces which immortalized his name in the history of contemporary art by absorbing and refining these visual materials. Development of photography provided the traditional painting a chance to escape from epidermal representation, and to grope a new way. The shock of photography made Abstract Expressionism locate at the centre of the world of art. In spite of the ascendency of Abstract Expressionism after the war, Bacon considered it as an art circle which only pursued superficial beauty, and which didn t indicate any significant subject. He showed potentialities to go over abstract painting of decoration and figurative painting of description, at the ground of symbol and aura of existing images. Bacon didn t think extreme realism of photography to be valuable from the aesthetic point of view. But, he actively used a record of photographs just as materials to produce his work. He thought photography was a useful method to capture reality effectively. Snapshot made it possible to approach the essence of fact, and to offer him how to express novel figures. Bacon often referred to Muybridge s photograph, humans and animals in motion (1888). And he expanded domain of expression by borrowing of signs and arrows from the K. C. Clark s book for radiography. This thesis aims to analyze Bacon s paintings by studying the applications of the existing images and their meanings on his works. Interpreting his implicit and ambiguous paintings, this thesis throws a new light on his paintings. Contribution is also made regards to the image transfiguration to give him a proper place in the History of Art.
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