View : 622 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author김경하-
dc.creator김경하-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:03Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:03Z-
dc.date.issued2003-
dc.identifier.otherOAK-000000004530-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/194554-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000004530-
dc.description.abstract본 논문에서 연구자는 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 소집단 협력 학습을 통한 학습 지도는 학습자의 흥미 및 수학의 긍정적인 태도에도 영향을 미칠 것인가? 2. 소집단 협력 학습을 통한 학습자와 교사 중심의 설명식 수업을 받은 학습자간의 수학 성취도 면에서 차이가 있는가? 3. 소집단 협력 학습을 통한 실험반과 대조반의 상위 그룹, 중위 그룹, 하위 그룹이 실험 전후로 수학 성적 성취도 면에서 차이가 있다고 할 수 있는가? 위의 세 가지 연구 문제에 대해 다음과 같은 결과를 얻을 수 있었다. 첫 번째 연구 문제를 살펴 보기 위해 경북 포항시 소재 P중학교 2학급 70명을 연구 대상으로 정하였다. 11월 중에 한국 교육 개발원이 개발한 수학에 대한 학습 태도 검사지를 사용하여, 실험반과 대조반에 흥미, 예습 정도, 복습 정도, 문제 해결 방법 학습 습관의 4가지 측면에서 사전 검사를 실시하고, 그 후 실험반에 소집단 협력 학습을 실시하고 대조반에는 교사 중심의 일제 학습을 실시한 후 사후 검사를 실시하였다. 사전검사와 사후 검사 결과는 다음과 같다. 실험반의 경우 4가지 측면에서 모두 유의한 차이가 있어, 소집단 협력 학습을 실시한 이후 흥미, 예습 정도, 복습 정도, 문제 해결 방법 학습 습관의 4가지 측면에서 모두 긍정적인 결과를 가지고 왔으며, 대조반의 경우는 교사 중심의 일제 학습을 실시한 이후와 별 차이가 없는 것으로 나타났다. 두 번째 연구문제에서 수학 성취면에서의 소집단 협력 학습의 효과를 알아 보기 위하여 사전검사와 사후 검사를 실험반과, 대조반에 실시한 결과 실험반과 대조반의 경우, SPSS패키지를 통한 t검정 결과 유의 확률이 실험반의 경우 0.537, 대조반의 경우 유의 확률이 0.167로 사전검사와 사후 검사간의 큰 차이가 없는 것으로 나타났다. 세 번째 연구 문제에서 실험반에서의 상위권, 중위권, 하위권에서 각각의 단계에서 소집단 협력 학습 후 효과가 있는지에 대한 연구를 위해서 상위권은 80점 이상, 중위권은 60점이상 80점 미만, 하위권은 60점 이하로 나누어서 각각 SPSS패키지를 통한 t검정 결과 상위권의 경우 유의확률 0.668로서, 중위권의 경우 0.744로, 하위권의 경우 0.678로서 모두 큰 차이가 없다는 결론이 나왔다. 대조반에서의 상위권, 중위권, 하위권에서 각각의 단계에서 교사 중심의 일제 학습을 실시한 이후 상위권은 80점 이상, 중위권은 60점 이상 80점 미만, 하위권은 60점 이하로 나누어서 각각 SPSS패키지를 통한 t검정 결과 상위권의 경우 유의확률 0.90, 중위권의 경우 0.171, 하위권의 경우 0.109로서 모두 큰 차이가 없다는 결론이 나왔다. 이상의 연구 결과에서 소집단 협력 학습 교수방법의 적용은 전통적 교수 방법에 의한 수업 보다 학습자의 흥미유발이나, 학습 태도 등에 긍정적인 영향을 주었다. 이러한 결과로 소집단 협력 학습 교수방법의 적용이 수학의 흥미, 수학 교과에 대한 예습과 복습 및 수학 수업 시간의 태도 등에 효과적인 영향을 미쳤다. 집단 협력 학습으로 문제 해결에 대한 부담감은 줄어들고 흥미와 수업 태도 등에 도움이 많아 되었으며 발표력이 신장되었다. 소집단 협력 학습을 통한 수학적 학업 성취면에서는 큰 변화가 없는 것으로 결론이 나왔으나 수학 학업에 대한 흥미와 수학에 대한 태도에 긍정적인 효과를 가져오는 것으로 나타나 수학에 대한 부담감이 점차 없어지고 흥미를 가지고 꾸준히 학습자가 수학을 학습하고 계획 적인 교사의 수업 방법이 지속적으로 진행된다면 발견학습에 따른 학습자의 능동적인 수업이 가능하게 되어 능동적 참여를 유발하는 교육 환경이 될 것이라고 본다. ; The following research problems are established. 1. Does teaching through small group cooperative learning affect interest and the positive attitude for math of learner? 2. Are there the difference of the achievement in math between learners through small group cooperative learning and learners taken the explanatory lesson for teacher to lead? 3. Are there the difference of the pre-test and the post-test in achievement of the math grades between higher, middle, lower group of the experimental class and the comparative class through small group cooperative learning? The results are about such three research problems as follows. The subject of research for the first research problem is set up as 70 students in two class at P middle school in Pohang, Kyongbuk. At first It was executed the advance examination in four aspects such as interest, preparation and review degree of lesson, problem solution method learning habit, then executed small group learning for the experimental class and lesson focused on explanatory teaching by teacher for the comparative class, then it was taken the post-test, using the learning attitude questionnaire of developed by KEDI in November. And the results of the pre-test and the post-test are as follows. In the experimental class, there is meaningful difference which have positive results in four aspects such as interest, preparation and review degree of lesson, problem solution method learning habit. In the other hands, there is little difference for the comparative class after executing lesson focused on explanatory teaching by teacher. In the second research problem, to find effect on small group cooperative learning in the achievement on math, the results of the experimental class and the comparative class by the pre-test and the post-test show that there are little difference in both class, by significance probability of 0.537 in the experimental class and significance probability of 0.167 in the comparative class, by the result of t-examination through SPSS package. In the third research problem, they are divided the higher group by more than 80 scores, the middle by more than 60 scores and less than 80 scores, and the lower by less than 60 scores for the search, to know if there is the effect in the each level such as higher, middle, lower group of the experimental class after small group cooperative learning. And they shows there is little difference between each groups, 0.668 significance probability in the higher group, 0.744 in the middle , and 0.678 in the lower by the results of t-examination through each SPSS package. After executing lessons focused on explanatory teaching by teacher in the each level such as higher, middle, lower class of the comparative class, the result shows that there is little difference in each groups as higher is 0.90 significance probability, middle is 0.171, and lower is 0.109 in the result of t-examination through SPSS package with higher class as more than 80 scores, middle as more than 60 scores and less than 80 scores, lower as less than 60 scores. The above results of research show that the application of small group cooperative learning teaching method cause the positive effect to attitude of learning and giving rise to interest of learner than to the class by a traditional teaching method. According to this result, we can find that the application of small group cooperative learning teaching method influence effectively on the interest for math, preparation and review of math subject, and attitude for math class. It is decreased a charge of problem solution, the other side, it was helpful for interest and learning attitude, and improved announcement ability by group cooperative learning. After summing up these effects, the following conclusion can be got. There is little difference in achievement for math learning by small group cooperative learning, but it cause positive effect on interest about math learning and attitude for math. So, if a charge against math is getting decreased, learner constantly studies math with interest, and learning method planned of leacher is continuously proceed, education circumstances causing active participation will be made because it can be possible active class of learner due to finding learning.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = iv I. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구 문제 = 4 C. 용어의 정의 = 4 D. 연구의 제한점 = 6 II. 이론적 배경 = 8 A. 소집단 협력 학습 = 8 1. 소집단 협력 학습의 개념 = 9 2. 소집단 협력학습 형태 = 14 3. 소집단 협력 학습의 구성 = 16 4. 소집단 협력학습의 효과 및 장점 = 18 5. 소집단 협력 학습의 모형 = 21 6. 협동학습 교실에서의 상호 작용의 중요성 및 역할 = 27 7. 인지 발달 이론의 수학 방법적 의미 = 33 8. 선행연구 고찰 = 34 III. 연구 방법 및 절차 = 39 A. 연구 대상 선정 및 연구 기간 = 39 B. 연구 방법의 개요 = 39 C. 연구 도구 = 40 D. 정의적 영역 실태 조사 = 42 1. 수학 교과에 대한 흥미도 = 43 2. 수학 교과에 대한 예습 정도 = 43 3. 수학 교과에 대한 복습 정도 = 44 4. 수학 학습 내용 해결 방안 실태 = 44 E. 실험반과 대조반 간의 학력 수준에 대한 동질성 검증 = 45 IV. 연구 결과 및 분석 = 47 A. 정의적 영역의 효과 = 47 1. 실험 전,후의 실험반, 대조반 흥미 비교 및 차이 검증 = 47 2. 실험 전,후의 실험반, 대조반 예습정도 비교 및 차이 검증 = 48 3. 실험전,후의 실험반, 대조반 복습 정도 비교 및 차이 검증 = 48 4. 실험전, 후의 실험반, 대조반 수학 학습 태도 정도 비교 및 차이 검증 = 49 B. 수학 학업 성취면에서의 효과 = 49 1. 실험전,후 실험반의 상위 수준 집단의 학업 성취도 차이 검증 = 50 2. 실험반의 실험 전,후의 중간 집단의 학업 성취도의 차이 검증 = 51 3. 실험군의 실험 전,후의 하위 집단의 학업 성취도의 차이 검증 = 52 4. 대조반의 실험 전,후 상위 집단의 학업 성취도의 차이 검증 = 52 5. 대조반의 실험 전,후 중위 집단의 학업 성취도의 차이 검증 = 53 6. 대조반의 실험 전,후 하위 집단의 학업 성취도의 차이 검증 = 54 V. 결론 및 제언 = 55 참고문헌 = 59 부록 = 61 ABSTRACT = 85-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent795193 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title소집단 협력 학습이 수학적 태도 및 학력 신장에 미치는 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 수학교육학과-
dc.date.awarded2003. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 수학교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE