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10대 대중문화에 있어서의 미술교육적 의미와 역할

Title
10대 대중문화에 있어서의 미술교육적 의미와 역할
Authors
백지현
Issue Date
2003
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 오락과 산업이 결합된 대중문화가 이제 10대의 라이프 스타일을 규정하는 지배적인 요인으로 떠오름에 따라 학교는 10대의 대중문화에 대해 폭넓게 인식하고, 학생들로 하여금 그들을 둘러싸고 있는 문화의 능동적 수용자가 되도록 교육해야 한다는데 기인하였다. 즉, 대중문화에 대한 무조건적인 부정적인 인식, 학생들의 실생활과 유리된 교과서 중심의 지식전달과 기능일변도의 미술교육으로는 학교현장에서 끊임없이 제기되는 교사와 학생간의 문화적인 갈등과 학교교육에 대한 학생들의 저항감을 심화시킬 뿐이며, 나아가 21세기의 다원화된 정보화 사회를 이끌어나갈 자율적이고 창의적이며 자기주도적인 비판적 사고능력과 미술문화를 창조적으로 계승, 발전시킬 수 있는 능력을 갖춘 인재를 양성할 수 없다는 사실이었다. 따라서 대중문화의 올바른 이해와 함께 그것에 내재하고 있는 미술교육적 의미를 분석해보고, 교과수업에 적극 도입함으로써, 학교현장에서 끊임없이 제기되는 교사와 학생간의 문화적인 갈등에 대한 해결방안과 미술과 수업의 새로운 모델을 제시해보고자 하였다. 본 연구를 수행하기 위하여 네 가지의 연구문제를 설정하였다. 첫째, 대중문화와 현대 청소년의 특징 및 한국 청소년의 현주소를 살펴보고, 그들 간의 관계를 분석한다. 둘째, 팝아트 및 대표적인 한국 현대 신세대 미술가의 작품을 분석하여, 대중문화에 대한 미술표현을 분석하고 대중매체시대에 미술의 의미를 살펴본다. 셋째, 대중문화에 대한 미술교육적 의의 및 필요성을 분석한다. 넷째, 대중문화를 통한 미술교육 프로그램의 개발을 모색한다. 연구문제를 해결하기 위하여 본 연구는 국내관련 문헌 조사와 신문기사 분석, 현장연구자료 분석에 주로 의존하였다. 기초조사로서 대중문화에 대한 교사들과 학생들의 인식조사를 생략한 이유는, 한국사회의 특수한 교육적 상황 즉 대학진학에 대한 열망으로 교사나 학부모들 모두 공식적인 교육과정 밖에 존재하는 대중문화에 대하여 기본적으로 부정적 인식을 가지고 있고, 그러나 7차 교육과정에 따라 개정된 중등학교 미술 교과서에 만화, 애니메이션에 대한 지면의 할애와 애니메이션고등학교 설립 등으로 볼 때 단편적이나마 교과교육에 있어서 대중문화의 수용의지를 엿볼 수 있으며, 학생들의 대중문화에 대한 관심과 열망은 이미 우리가 익히 알고 있는 바이다. 따라서 우선 문헌분석을 통하여 대중문화의 개념과 특징을 살펴보았고, 신문기사분석과 현장연구자료, 구두질문에 의해 현대 청소년의 특징과 한국 현대 청소년의 특징 및 그들과 대중문화와의 관계를 탐색해 보았다. 다음으로 전시도록 및 인터넷 관련자료, 관련문헌분석을 통해 대중문화를 미술의 영역으로 끌어들인 팝아트, 대중문화에 대한 비판적 의식을 근간으로 한 한국 신세대미술을 대표하는 이불과 최정화의 작업을 분석하여 대중문화에 대한 시선을 바탕으로 한 미술표현을 탐색해 보았다. 그리고 위의 연구를 바탕으로 대중문화에 대한 미술교육적 의미와 필요성을 논하고 대중문화에 대한 능동적 수용을 학습목적으로 한 미술교육프로그램을 제시하여 보았다. 본 연구를 통하여 얻어진 연구결과를 토대로 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 대중문화를 미술교육의 영역으로 끌어들여 교육적인 기능을 부여해야 한다. 대중문화는 저급문화 라는 그릇된 인식을 버리고 학생들의 삶과 직결되어 있는 대중문화를 학생들의 학습발달 단계와 미술적 표현 감각에 맞춰 체계적으로 미술교육과정에 도입하여 학생들 자신이 대중문화를 본 시각을 드러낼 수 있는 시간과 공간 및 그들이 갖고 있는 건강한 문화적 욕구를 발산할 수 있는 여건을 마련해주어야 할 것이다. 즉 미술교육은 학생들의 현재와 미래의 생활과 직결되는 학습을 통해 문화의 소비자로서, 또는 문화의 생산자로서 적극적으로 참여할 수 있도록 매개체 역할을 해야 한다. 대중문화는 학생들의 자유로운 상상력과 표현욕구를 담아낼 수 있는 그릇의 역할을 할 것이며, 이는 청소년 문화의 확산이라는 측면과 함께 학교교육에 있어서 미술교육의 필요성을 더욱 부각시켜주는 계기가 될 것이다. 둘째, 대중문화를 통한 미술수업에 있어서 대중문화에 대한 진지한 접근이 필요하다. 즉 대중문화를 단지 교과수업을 재미있게 진행하기 위한 도구주의적 접근에서 벗어나 그들을 둘러싸고 있는 문화에 대한 비판적이고 능동적인 의식을 개입할 수 있는 자기주도적인 작품제작과 비평을 도입해야 할 것이다. 이러한 미술수업을 통해 학생들은 홍수처럼 밀려 들어오는 문화상품들 중에서 무엇이 자신의 삶의 질을 높이는데 필요한 것인지 선택할 수 있는 안목을 기르고 이를 토대로 보다 발전적이고 주체적인 삶을 영위할 수 있을 것이다. ; Currently, the popular culture combining entertainment and industry serve to determine teenagers life style primarily, which means that schools are required to have a wider understanding of the popular culture and thereby, educate students to accommodate the culture positively. Namely, unconditional negative view of the popular culture, textbook-centered education separate from students actual life, and functional art education would deepen the cultural conflicts between teachers and students as well as students resistance to school education, much less fostering able talents who can inherit and develop art culture in a creative way with their self-initiated critical thoughts. With such basic conceptions in mind, this study was aimed at analyzing the implications of the popular culture in view of art education based on a correct understanding of the popular culture, and thereby, introducing the popular culture into art education program to find the ways to solve the cultural conflicts between teachers and students and suggest a new model for art education. To this end, the following four-fold study points were set up; first, characteristics of popular culture and juveniles would be reviewed together with their current conditions, and then, the relationship between popular culture and juveniles would be analyzed; second, pop arts and major new generation artists works would be analyzed together with the art expressions of the popular culture as well as the implications of art in the age of popular media; third, implications and versatility of the popular culture would be analyzed in view of art education; fourth, an art education program reflecting the popular culture would be developed; Thus, relevant domestic literature, newspaper articles and field survey results were reviewed extensively. A survey of teachers and students regarding their perception of the popular culture was omitted, because it is widely known that teachers and parents have a negative view of the popular culture because they put the highest priority on the formal school education designed to help students advance to their desired colleges and universities. Nevertheless, the middle school art textbooks edited according to the new 7th Curriculum contain cartoons and animation, while an animation high school has been founded. Though partly, these changes hint the will of the educational authority to accommodate the popular culture. Students interest in and longing for the popular culture are well known. Anyway, concepts and characteristics of the popular culture were reviewed through literature, and then, today s juveniles , particularly, Korean juveniles characteristics and the relationship between them and popular culture were analyzed through newspaper articles, field survey reports and interviews. Next, exhibits and relevant literature were analyzed to critically review the pop art and popular culture - it is believed that pop art has served to introduce the popular culture into art - and particularly, Lee Bul s and Choi Jeong-hwa s works representing the Korean new-generation artists were analyzed to define the art expressions based on their view of the popular art. Based on the results from such analyses, the implications of the popular art in view of art education were discussed and thereupon, an art education program aimed at positively accommodating the popular culture into art education was suggested. This study can be concluded as follows; First, we need to depart from the fixed view of the popular culture - "it is a low-class culture" - and instead, make efforts to introduce the popular culture directly linked with students life into the formal education program depending on students development of learning and art expression ability. In other words, it is necessary to create an environment for the students to develop their own view of the popular culture through the formal art education and thereby, vent out their cultural desires in a sound way. To reiterate, art education should be designed as linked to students present and future life to encourage students to positively participate in the cultural activities as cultural consumers and producers. Then, the popular art would help students to express their imagination and desire of expression freely. The result would be spread of a sound juvenile culture facilitated by the formal art education incorporating the popular culture. Second, it is essential to depart from the instrumental approach to the popular culture at art classroom or regard the popular culture as means of increasing students interest in art and instead, encourage students to develop a critical and active view of the culture surrounding them. If such an art education program should be designed and implemented, students would be able to develop their ability to distinguish what will be useful to enhancement of their life quality from those bombarding cultural commodities and thereupon, lead a more desirable and subjective life.
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