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자기 주도적 영어 어휘 학습을 위한 어휘 학습 전략 수업 지도 방안 : 중학생을 대상으로

Title
자기 주도적 영어 어휘 학습을 위한 어휘 학습 전략 수업 지도 방안 : 중학생을 대상으로
Authors
이현희
Issue Date
2003
Department/Major
교육대학원 영어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 학습자의 자기 주도적 어휘 학습 을 궁극적인 어휘 지도의 목표로 삼고, 어휘 학습 전략 지도를 계획할 때 어떤 지도 모형을 구상할 수 있는지를 중학교 학습자를 대상으로 살펴보았다. 연구를 위해 설문 조사법과 인터뷰 기법을 실시하였는데, 설문 조사의 경우 남녀 비율을 비슷하게 구성한 중학교 2학년 학생 118명을 대상으로 이루어졌으며, 이 방법을 통해 이들이 사용하는 어휘 학습 전략을 의미 발견 전략과 강화 전략별로 나누어 조사하였다. 인터뷰는 학습자들이 어휘 학습 전략을 자기 주도적으로 사용하고 있는지 그리고, 이들이 전략을 사용함에 있어서 어떠한 문제점이 있는지 조사하기 위해 이루어졌다. 인터뷰는 설문 조사를 받았던 학생들 중 상·중·하위 학습자를 각각 2명씩 선정하여 총 6명을 대상으로 이루어졌으며, 인터뷰 동안 이들에게 12개의 어휘 학습 활동이 주어졌다. 설문 조사와 인터뷰를 통해 얻어진 자료를 고려하여 마지막 부분에 어휘 학습 전략 지도 모형을 계획하였다. 본 연구의 설문 조사와 인터뷰를 통해 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 연구 대상 학습자들은 의미 발견 전략에서는 배경 지식을 이용한 추측 전략을, 강화 전략에서는 구술 반복이나 쓰기 반복 등의 인지 전략을 가장 많이 사용했고, 어휘의 의미를 조작하는 기억 전략은 가끔 사용한 것으로 나타났다. 남녀 성별에 따라서는 거의 유사한 전략 사용을 보여 주었으며, 전체 전략에 대한 요인 분석 결과 학습자들은 기계적인 반복 전략을 가장 많이 사용하고 단어 분석 전략을 거의 사용하지 않았다. 둘째, 의미 발견 전략의 경우 상위 학습자일수록 자기 주도적으로 효과적인 어휘 학습 전략을 사용하였고, 하위 학습자는 사전 사용에만 의존함으로써 기타 전략들을 제대로 사용하지 못하였다. 강화 전략의 경우 모든 학습자들은 인지 전략과 상위인지 전략을 사용하였으나, 상위 학습자가 인지 전략 중 효과적인 전략을 사용하였고, 어휘의 철자보다 의미에 중점을 두고 반복 학습하고 있었다. 대부분의 학습자는 자신의 어휘 학습 전략을 스스로 터득하게 되었다고 응답했다. 셋째, 학습자들의 어휘 학습 목표나 필요성은 교사로부터 주어진 것이며, 영어 독해나 어휘 시험을 잘 보기 위한 것에만 제한되어 있어서 자기 주도적인 어휘 학습이 이루어지지 않고 있었다. 한편, 학습자들은 자신들의 전략이 어휘를 짧은 시간 안에 빨리 암기할 수 있게 하기 때문에 효과적이라고 평가하면서도, 학습한 어휘를 빨리 잊어버리는 문제점이 있다고 지적했다. 그러나, 이들은 그러한 문제를 해결하기 위한 반성적 사고를 전혀 실행하지 않고 있었다. 설문 조사와 인터뷰에서 얻은 결과를 반영하여 다음과 같은 어휘 학습 전략 지도의 수업 모형을 계획하였다. 우선 학습자의 시도 단계를 통해 학습자가 전략을 지도 받지 않은 상태에서 스스로 전략을 사용해 볼 기회를 제공한다. 둘째, 전략의 사용 방법에 대해 교사의 설명과 시범이 주어진다. 셋째, 학습자가 지도 받은 전략을 적용해 본다. 넷째, 학습자에게 자신이 수행한 전략을 직접 평가 및 수정해 보도록 함으로써 반성적 사고의 기회를 준다. 앞으로의 연구는 다양한 학습자들을 대상으로 그들이 사용하는 어휘 학습 전략에 대한 포괄적이고 심도 있는 연구가 요구된다. 그리고, 학습자에 따라 적용할 수 있는 전략 지도 수업 모형도 다양하게 연구되어야 할 것이다. 이를 통해 중학교 학습자는 물론 대학교 학습자에게 그리고, 상위 학습자부터 하위 학습자에게 실질적으로 도움이 되는 어휘 학습 전략에 대한 훈련 및 지도가 이루어져야 할 것이다. ; This study suggested that students should be taught the vocabulary learning strategies for their "self-directed vocabulary learning", and provided what models can be developed when we plan instruction for the strategies for middle school students. The study investigated middle school students English vocabulary learning strategies using a survey conducted 118 2nd year students. In addition, the study examined by interviewing six students whether the learners used the vocabulary learning strategies self-directedly, and what problems they had in using the strategies. The six interviewees were divided into upper, middle and lower-levels according to their language proficiency, and performed vocabulary learning activities with twelve words. Finally, the study provided the instruction models for the vocabulary learning strategies, considering the results of survey and interview. The results of the survey and the interview are as following: First, the subjects mainly used the strategy that guessed the meaning of an unknown L2 word with their background knowledge in discovery strategies. In consolidation strategies they favored cognitive strategies such as verbal repetition and written repetition, rarely using memory strategies. According to the factor analysis, they heavily relied on rote repetition strategies and seldom used the strategies that analyzed a L2 word with roots, affixes or compound words. Secondly, the three language proficiency groups showed difference in using the strategies self-directedly. In discovery strategies the closer learners proficiency went toward upper-level, the more self-directedly and effectively they used the vocabulary learning strategies. In case of consolidation strategies all learners used cognitive and metacognitive strategies, but consequently the upper-level used more effective cognitive strategies and memorized the words with weight on their meaning rather than on their spelling. Most of learners responded that they had acquired their strategies for themselves. Thirdly, learners did not throughly satisfy the condition of self-directed learning as they limited the goal and necessity of vocabulary learning only to English exams or reading. Their goal of vocabulary learning came from teachers, not themselves, and the goal was tied to doing well in vocabulary tests. Learners evaluated their strategies to be effective because they helped them memorize many words quickly within a short time. However, they pointed out the problem that they forgot the learned words quickly. Although they recognized the problem, they didn t tried to find other effective strategies and didn t carry out reflective thinking, which was the main element of self-directed learning. With all the above mentioned results the following model was invented. The training model consist of four steps: the learner s trial, teacher s explanation and modeling, learner s application, learner s self-evaluation. Above all, the learner s trial step provides learners with the chance to use strategies for themselves without any instruction for them. After the learner s trial, the teacher s explanation and modeling about how to use the strategies are provided. Then learners apply the trained strategies to many situations. As a final step, learners have the opportunity for reflective thinking, evaluating and revising the strategies that they performed. From the results, further study is required to analyze the strategies of learners who weren t included in this study and to invent many different instruction models for vocabulary learning strategies. The training or instruction for vocabulary learning strategies should offer various learners (from middle school students to university students, and also from the upper-level to the lower-level) practical help.
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