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보상전략과 인지전략이 영어 듣기이해 과정에 미치는 영향에 관한 연구

Title
보상전략과 인지전략이 영어 듣기이해 과정에 미치는 영향에 관한 연구
Authors
박봉현
Issue Date
2001
Department/Major
교육대학원 영어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
영어 교육에서 의사 소통 능력 신장의 중요성이 강조됨에 따라 듣기 능력 향상에 대한 요구가 높아지고 있다. 그러나, 현 영어 교육 현장에서는 학습자를 같은 듣기 자료에 한두 번 노출시키는 단순한 듣기 활동 위주로 수업이 이루어지고 있어 학습자의 듣기 능력 향상을 기대하기 어렵다. 이에 교사는 듣기를 효과적으로 하기 위한 다양한 듣기 전략을 적극적으로 교수할 필요가 있다. 듣기 전략은 듣기 자료를 이해하거나 회상하는 데 직접적으로 도움을 주는 특정한 기술이나 활동(Rubin, 1994)으로, 학습자로 하여금 듣기 이해 과정을 방해하는 요소를 극복하여 능동적으로 듣기 활동에 참여하도록 한다는 점에서 듣기 능력 향상에 매우 유용한 수단이 될 수 있다. 본 연구에서는 Oxford(1990)의 듣기 전략 분류를 바탕으로 보상 전략과 인지 전략이 듣기 이해 과정에 미치는 영향을 살펴보고자 한다. 즉, 보상 전략과 인지 전략의 교수가 듣기의 상향식 과정(bottom-up processing)과 하향식 과정(top-down processing)에 각각 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 한다. 본 실험 연구는 고등학교 1학년 학습자들을 대상으로 10주간 실시되었으며, 이들은 보상 전략 집단과 인지 전략 집단의 두 집단으로 나누어졌다. 보상 전략 집단에게는 보상 전략 훈련만을, 인지 전략 집단에게는 인지 전략 훈련만을 실시하였다. 각각의 집단에서 실시된 듣기 전략 훈련은 달랐으나, 수업 시간에 사용된 수업 자료와 시간은 모두 동일하였다. 본 실험 연구를 통해 얻어진 연구 결과 및 교육적 시사점은 다음과 같다. 첫째, 보상 전략과 인지 전략 훈련을 받은 보상 전략 집단과 인지 전략 집단의 듣기 능력은 각각 유의하게 향상되었다. 그러나, 두 집단이 비슷하게 듣기 능력이 향상되었기 때문에, 집단 간 비교에 있어서는 차이를 보이지 않았다. 그러므로, 보상 전략과 인지 전략 교수 모두가 듣기 이해 능력 향상에 효과적인 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 둘째, 보상 전략 집단과 인지 전략 집단 내 하위 그룹에서는 듣기 능력 이 향상된 반면, 두 집단의 상위 그룹에서는 향상되지 않았다. 또한, 두 집단 간 상·하위 그룹 비교 시에는 듣기 능력에 있어 차이를 보이지 않았는데, 이는 두 집단의 상위 그룹은 모두 듣기 능력이 향상되지 않았고, 하위 그룹은 모두 향상되었기 때문이다. 셋째, 보상 전략 집단과 인지 전략 집단 내에서는 상향식·하향식 문항에서 듣기 능력이 향상되었고, 집단 간에는 하향식 문항에서만 듣기 능력 향상에 차이를 보였다. 집단 간 차이를 보인 하향식 문항에 속하는 사건 순서 맞추기 문항에서 인지전략 집단이 보상전략 집단보다 높은 평균을 보인 것은 듣기 전략과 듣기 수준 요인 중 듣기 수준이 영향을 미친 것으로 나타났다. 넷째, 보상 전략 집단의 상·하위 그룹은 모두 하향식 문항에서만 듣기 능력이 향상되었으나, 인지 전략 집단의 상·하위 그룹은 상향식·하향식 문항 모두에서 향상되었음을 볼 수 있었다. 집단 간 비교 시에는 상·하위 그룹 모두 하향식 문항에 속한 사건 순서 맞추기 문항에서만 차이를 보였는데, 인지 전략 집단의 상·하위 그룹이 모두 보상 전략 집단의 상·하위 그룹보다 높은 평균을 보였다. 다섯째, 전체 문항과 하향식 문항에 있어서는 성별 요인과 전략 요인 중 성별 요인이 듣기 능력 향상에 영향을 미친 것으로 나타났다. 문항 유형별로 나누었을 때에는 결과 예측하기 문항에서 성별 요인이 영향을 미쳤고, 상황, 참여자 및 목적 추론하기 문항에서는 전략 요인이 영향을 미친 것으로 나타났다. 또한, 전체 문항, 하향식 문항 및 결과 예측하기 문항에서 영향을 미친 성별 요인을 살펴본 결과, 여학생이 남학생보다 듣기 능력에서 앞서는 것으로 나타났다. 결론적으로, 본 실험 연구를 통해 보상 전략과 인지 전략 훈련은 듣기 이해 과정에 영향을 미쳐, 하위 학습자의 듣기 능력을 향상시킨다는 것을 알 수 있었다. 이는 학습자의 수준에 따라 듣기 전략 훈련의 효과가 다를 수 있다는 것을 보여주는 결과였다. 이러한 연구의 결과들을 바탕으로, 앞으로 본 연구에서 듣기 전략 훈련의 효과가 나타나지 않은 상위 그룹 학생의 듣기 능력 향상에 관한 연구를 시행해 볼 수 있을 것이며, 보상전략과 인지전략 외의 기억 전략이나 정의적 전략 등 다른 듣기전략이 듣기 이해 과정에 미치는 영향에 관한 연구도 실시해 볼 수 있을 것이다. 또한, 다양한 듣기 전략 훈련을 위한 듣기 교재의 개발도 함께 이루어져야 할 것이다. ; Listening comprehension is recently being viewed as a proactive, creative and complex process instead of a mere inactive one. Despite this change in view, listening activity in the classroom still relies on mere repetition and the teaching method of showing students the scripts after tape-listening. Maintaining the current listening activities seems anachronistic, as the current trend calls for more effective listening comprehension training and research. Listening comprehension process is divided into bottom-up and top-down processings according to Chaudron & Richards(1986). This study, in particular, focuses on the effects of compensation and cognitive strategies on listening comprehension process, namely, bottom-up and top-down processings. The subjects of this ten-week study were first year high school students. They were divided into compensation strategy and cognitive strategy groups, who were then subdivided into upper and lower levels respectively. The compensation strategy group took part in listening activities based on compensation strategy training such as "using linguistic and other clues," while the cognitive strategy group received listening comprehension training based on cognitive strategies such as repetition, inference, and translation. Listening material and time required to complete the listening tasks were provided equally to both groups. After the ten-week experiment, the students in both groups were additionally asked to answer a questionnaire about the compensation and cognitive strategies they applied while listening. The major results were as follows: First, both the compensation and the cognitive strategy groups showed significant improvements in their listening abilities. A difference was not found between the two groups as both improved equally. The result indicates that compensation and cognitive strategy training affects listening comprehension abilities. Second, lower level students in both groups showed significant improvements in listening comprehension abilities, while upper level students in both groups did not. Comparison of the upper and lower level students in both groups did not show any difference. Third, both the compensation and cognitive strategy groups improved significantly with both the bottom-up and top-down questions, but only with the top-down questions was a difference shown between the two groups. The cognitive strategy group produced a higher mean score than that of the compensation strategy group with "incidence order," a top-down question. The higher mean of the cognitive strategy group results from their listening proficiency level. Fourth, the compensation strategy group showed significant improvement only with the top-down questions, while the cognitive strategy group improved with both the bottom-up and top-down questions. Lastly, the sex factor turned out to be more influential than the strategy factor in regards to the listening comprehension ability improvement with whole and top-down questions. Regarding individual questions, the sex factor affected "anticipating result" questions while the strategy factor affected "inferencing situation, participants, and purpose" questions. In conclusion, further research is deemed necessary. Additional research on the compensation and the cognitive strategy listening training for proficient students in high school is required and appropriate and authentic listening material should be developed. Research on the effects of listening strategies other than compensation and cognitive strategies on the listening comprehension process is needed as well.
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