View : 14 Download: 0

유아기 자녀를 둔 아버지와 어머니의 부모교육 참여도 및 요구도 비교

Title
유아기 자녀를 둔 아버지와 어머니의 부모교육 참여도 및 요구도 비교
Authors
윤소영
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 가정과교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원 가정교육전공
Degree
Master
Abstract
This study aimed at examining parents participation in parent education and examining mother s and fathers differences in assessment of parent education participation and needs. This study s subjects are 359 couples who have 3~6 year old children attending 10 kindergartens and children s houses located in Seoul and other new cities. The study instruments were used as follows; parent education participation degree were measured with participation=related scale of Jeong, Moon Ja and Eo, Joo Kyeong(1997); parent education method and implementation as well as content needs were measured by parent education expectation scale and parent education content needs scale of Jeong, Moon Ja and Eo, Joo Kyeong(1997). The main results of our mothers than in fathers. The education times were below 5 hours for both mothers and fathers. As for the persons in charge of parent education, both mothers and fathers preferred head directors & teachers from institutions where their children attend. As for parent education content, both mothers and fathers acquired knowledge of their children s growth and development and fathers showed that they learned much participation in education activities or formation of teaching instruments. While fathers demonstrated participation in parent education by way of lectures, classes and practices, mothers received parent education by means of lectures and classes. Both mothers and fathers answered that th effect of parent education is beneficial, As for the resources in bringing up children fathers answered that they mostly obtained it from information or experiences during their past school days, thereas mothers answered that they took them from the advice of their friends or seniors. Second, our study showed that the analysis results of parent education execution methods and parental differences among needs for parent education method are as follows: both mothers and fathers thought that parent education is necessary. The preferred day of the week for executing parent education was Saturdays for the fathers and weekdays for mothers. With respect to contents related program progression ways , both mothers and fathers preferred regular ways and irregular ways. With respect to suitable education hours per class and education frequency, fathers preferred less education frequency and hours than mothers did. With respect to the persons in charge of parent education, both mothers and fathers preferred professional persons of parent education. With respect to education methods of learning the necessary information. both mothers and fathers preferred lectures or classes, with fathers also preferring group discussion meetings or the use of slides, videos or movies. Third, the analysis results of difference in knowledge degrees about parent education between fathers and mothers are as follows: mothers proved to have a higher level of knowledge of parent education than fathers by showing signigicant difference in bringing up children & keeping health , children s development , communicating with children , correcting children s behaviors , children s taking the teaching role at home , and environmental organizations . There were no significant differences between mothers and fathers in all sectors of parental environment , emergency measures for safety accidents which is a subordinate area of child-raising and healthcare , and way to derive curiosity which is a subordinate area of children s taking the teaching role at home . The analysis results of needs assessment of parent education contents are as follows: there were si후ificance differences in the areas of bringing up children & keeping health , children s development , communicating with children , correcting children s environment , except for the needs assessment in the area of environmental organizations ; namely, mothers needs were generally higher than those of fathers. ; 본 연구에서는 유이가 자녀를 둔 아버지와 어머니의 부모교육 참여도와 부모교육 요구도 실태를 알아보고, 나아가 부모교육 참여도와 요구도에서 부-모간 차이를 살펴보는 것을 목적으로 하였다. 본 연구의 대상은 서울과 신도시에 위치한 10개 유치원 및 어린이집에 다니는 3~6세의 자녀를 둔 359쌍의 아버지와 어머니들이다. 부모교육 참여도는 정문자·어주경 (1997)의 부모교육 요구 척도 중 참여도와 관련된 척도를 이용하였으며, 부모교육 기대에 대한 척도와 부모교육 내용 요구 척도를 사용하였다. 본 연구의 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째. 부모교육 참여도의 실태 및 부-모간 차이를 살펴본 결과, 아버지보다 어머니의 부모교육 참여율이 높게 나타났으며, 부모교육을 받은 시간은 5시간 이하로 비슷하게 나타났다. 부모교육을 받은 부모들의 부모교육 담당자로는 아버지와 어머니 모두 자녀가 다니는 유아교육기관의 원장 및 교사에게 부모교육을 받은 경우가 많았다. 또한, 부모들이 부모교육을 통해 학습한 내용은 부모 모두 아동의 성장 및 발달에 대한 내용이 가장 많았으나, 아버지의 경우 교육 활동 교구 만들기 참여에 대해 학습한 것도 높게 나타났다. 부모들이 참여한 부모 교육의 형태에 있어서, 아버지는 주로 강의 및 강연과 실습을 통한 강습회를 통해 부모교육에 참여한 반면, 어머니는 대부분 강의 및 강연을 통해 부모 교육을 받아왔다. 부모교육 효과에 대하여는 부모 모두 도움이 된다고 하였으며, 자녀양육시 도움의 출처는 아버지는 과거 학교에서 얻은 정보나 경험을 통해서라는 의견이 높은 반면, 어머니는 친구나 선배의 조언에서 많은 도움을 얻는 것으로 나타났다. 둘째, 부모교육 요구도에서 부모들의 부모교육 방법 및 실시 요구도 실태와 부-모간 차이를 살펴본 결과, 아버지와 어머니 모두 부모교육이 필요하나도 응답했으며, 선호하는 부모교육 실시 요일로서 아버지는 토요일을. 어머니는 평일을 선택하였다. 부모들이 원하는 프로그램의 진행방식에 대해 부모들은 정기적인 운영과 비정기적은 운영방식을 각각 비슷하게 선호하였으며, 1회에 적당한 교육시간의 양과 교육빈도에 대해서 아버지가 어머니보다 더 적은 시간과 횟수를 선호하는 것으로 나타났다. 부모교육 장소에 대해서는 부모 모두 자녀가 다니는 유아교육기관에서 부모교육을 받고자 하였으며, 특히 아버지는 어머니에 비해 지역사회단체 및 직장에 대한 선호비율이 높게 나타났다. 부모들이 선호하는 부모교육 담당자에 대해 살펴보면, 부모 모두 부모교육 전문가를 선호하였으며, 필요한 정보를 어떤 형태로 교육받고 싶은가에 대해 부모들은 강의 및 강연을 선호하였으나,아버지의 경우는 이 외에도 집단토론모임, 슬라이드, 비디오, 영화를 원하였다. 마지막으로, 부모교육 내용 요구도에서 부모교육 내용에 대한 지식정도에서의 부-모간의 차이를 살펴본 결과, 아동양육과 건강 , 아동발달 , 자녀와 의사소통 , 행동수정 , 가정에서 아동의 교사역할 , 환경구성 등 대부분의 영역에서 어머니는 아버지보다 유의하게 높은 지식정도를 나타내었다. 그 외, 부모환경 의 모든 영역과 아동양육과 건강 에서 하위영역인 안전사고 응급조치, 가정에서 아동의 교사역할 에서 하위영역인 호기심 유발하는 법 등의 일부 하위영역에서는 부-모간의 유의한 차이가 나타나지 않았다. 즉, 어머니는 아버지에 비해 이를 제외한 아동양육과 건강 , 아동발달 , 자녀와 의사소통 , 행동수정 , 가정에서 아동의 교사역할, 환경구성 에 대해서는 유의한 차이를 보여 아버지보다 어머니의 지식정도가 더 높은 것으로 나타났다. 부모교육 내용 요구도에서의 부-모간의 차이를 살펴본 결과, 환경구성 을 제와한 아동양육과 건강 , 아동발달, 자녀와 의사소통 , 행동수정 , 가정에서 아동의 교사역할 , 부모환경 에서 유의한 차이가 나타났다. 즉,6가지 영역에서 보두 어머니가 아버지보다 요구도가 더 높은 것으로 나타났다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 가정과교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE