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TV 유아 프로그램의 음악적 활용에 대한 연구

Title
TV 유아 프로그램의 음악적 활용에 대한 연구
Authors
임현정
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 음악치료교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 현재 공중파 방송 3사에서 방영되고 있는 유아 대상 TV 교육 프로그램에서 사용된 음악의 기능 및 음악 요소를 분석을 한 것이다. 2002년 2월부터 3월까지 방영된 프로그램 중 각 방송사 당 10편씩 총 30편을 무작위로 선정하여 분석을 실시하였다. 분석 내용을 세부적으로 살펴보면 음악/비음악 Segment의 횟수와 지속시간, 기악/성악 여부, 사용된 음악의 기능적 분석, 음악의 장르 분석 등이 포함되었다. 사용된 음악 중 구조화된 지시의 기능을 하는 음악에 대해서는 다시 멜로디, 가사, 템포의 영역에 대해 분석을 시도하였다. 분석 결과는 음악 Segment는 총 565회로 한 프로그램 당 평균 18.83회의 출현을 하였다. 음악 Segment의 평균 지속시간은 30.27초로 나왔으며 신뢰도는 92%이다. 비음악 Segment는 총 289회로 한 프로그램 당 평균 9.63회 등장하였고 비음악 Segment의 평균 지속시간은 30.56초로 92%의 신뢰도를 보였다. 총 30편의 프로그램 중 기악음악은 335회 사용되었으며 1회당 평균 11.17회 사용되었다. 기악을 제외한 성악 음악은 총 230회 등장하였으며 1회당 평균 횟수는 7.67회였다. 구조적인 지시로 사용된 음악은 총 187회로 나타났는데 학습적 영역은 총 139회로 가장 많은 수를 차지하였으며 1회당 평균 4.63회의 출현을 하였다. 사회적 영역은 총 23회로 1회당 평균 0.83회 등장하였으며 마지막으로 신체적 영역은 총 25회로 1회당 평균 0.83회 사용되었다. 변별자극으로 사용된 음악은 총 77회 등장하였으며 1회당 평균 2.57회 사용되었다. 마지막으로 단순히 배경음악으로 사용된 경우는 301회로 1회당 평균 10.03회의 등장을 하였다. 구조화된 지시로 사용된 음악은 다시 멜로디, 가사, 템포 등의 하위 범주를 두고 분석하였다. 그 내용으로는 구조화된 지시로 사용된 음악 중 기존의 곡을 그대로 사용한 횟수는 총 64회(1회당 평균 2.13회), 새롭게 창작된 곡은 123회로 1회당 평균 등장 횟수는 4.10회이며 65.78%를 차지하였다. 처음 들었을 때 가사가 명확하게 들리는 음악은 총 177회로 1회당 평균 5.9회를 차지하였으며 이는 총 구조적 지시음악 중 94.65%를 차지하였다. 이에 반해 불명확한 가사 전달을 사용한 음악은 총 10회(5.35%)를 차지하였다. 반복적 멜로디가 사용된 음악은 158회로 총 187회의 구조화된 지시음악 중 84.49%를 차지하였다. 마찬가지로 가사가 반복적으로 사용된 예도 총 168회로 89.84%의 높은 비율을 보였다. 노래의 성부에서는 가장 많이 사용된 성부는 아동 그룹이며 그 다음은 어른/아동 그룹, 성인 남자 솔로, 여자 아이 솔로, 성인 여자 솔로, 어른 그룹, 남자 아이 솔로 등이다. 멜로디의 영역에서 8도의 범위(1 Octarve)가 총 66회로 가장 많이 사용되었으며 그 다음으로는 7도와 6도 그리고 9도, 5도 순이었는데 4도 이하의 영역이나 10도 이상은 그다지 많은 수를 차지하지 않았다. 템포 영역에서는 121~140 영역이 총 75회로 가장 많이 사용되었으며 그 다음은 67회 사용된 141~160영역, 161~180 영역과 101~120 영역이 총 19회로 똑같이 사용되었으며 80~100 의 느린 영역 음악은 6회 그리고 180~200 회의 아주 빠른 음악은 1회로 나타났다. 이 논문은 TV 유아 교육 프로그램에서 사용된 음악의 기능적 역할과 음악 요소적 내용을 분석한 것으로서 분석 결과를 토대로 하여 사용된 음악의 기능적 특성을 파악하며 나아가 이를 유아 대상 음악 치료의 장에서 긍정적이고 유익하게 활용될 수 있도록 그 기초 자료를 제공하는데 본 연구의 의의가 있다고 본다.; This study analyzed the music applied to children s hours of main 3 TV broadcasting stations, by component, function, and genre. 10 programs of each TV broadcasting company, 30 TV programs in total, which were broadcasted from February to March in 2002 were selected at random for analysis research. The examination results tell about the frequency and the continuation period of Music/Non-music Segment, instrumental music/vocal music, analysis on music s functions, and so on. Then, the applied music that functions as structural prompt was analyzed in the sides of melody, lyric lines, and tempo. The analysis result tells that the music segment occurs 565 times in total, which means 18.83 times frequency per program in average, and that the continuation period of time was 30.27 seconds in average, which indicates 92% s confidence coefficient(reliability). Non-music segment occurred 289 times in total, 9.63 times per program in average, and the mean continuation period of non-music was 30.56 seconds, which signified 92% s confidence coefficient(reliability). 335 pieces of instrumental music were used in 30 programs in total, the instrumental music pieces were used 11.17 times per program. The vocal music pieces were used 230 times in total, and the average frequency rate was 7.67 times per program. The music that adopted structural prompt occurred 187 times in total; the music pieces included into the learning area occurred 19 times in total, the mean frequency rate was 4.63 times per program. The music pieces belonging to the social area occurred 23 times in total, the mean frequency rate was 0.83 times per program. Finally, The music pieces belonging to the body area occurred 25 times in total, the mean frequency rate was 0.83 times per program. The music applied for the purpose of discriminative stimulation occurred 77 times in total, the mean frequency rate was 2.57 times per program. The number of music pieces used as background music was 301, the mean frequency rate was 10.03 times per program. The music pieces that applied structural prompt were analyzed by lower ranked factors such as melody, lyric lines, and tempo. The analysis results are as follows; the occurrence frequency of the music pieces that adopted the existing structural prompt was 64 times in total(2.13 times per program in average), and the occurrence frequency of the music pieces that adopted the newly created structural prompt was 123 times in total, which means 4.10 times occurrence per program in average, and the rate of 65.78%. The number of vocal music pieces that deliver their lyric lines at the first time was 177 in total. So the number of vocal music pieces whose lyric lines were clearly conveyed was 5.9 per program, which means 94.65% s occupation rate out of the whole frequency rate of the music pieces that applied structural prompt. On the contrary, the number of vocal music pieces whose lyric lines were not conveyed was 10 in total(the occupation rate of 5.35%). The music pieces that applied the same melody repeatedly occurred 187 times in total, which means an occupation rate of 84.49% out of the whole structural-prompt-music s percentage. Similarly, the number of music pieces that used the same lyric lines repeatedly was 168, which signifies 89.84% s occurrence rate. With respect to voice colors, the most frequently used one was children s voice, secondly used voice color was that of adult/children, and the next order was male adult solo, female adult solo, adult group, and male children solo. As for the range of Melody, the most frequently used range was 8 degree range(1Octarve), which was used 66 times in total. The next order was 7 degrees, 6 degrees, 9 degrees, and 5 degrees. The degrees of below 4 or over 10 occurred rarely. As for the tempo range, the tempos of 121~140 was used most frequently, 75 times in total. The next frequency order was 141~160 range (67 times in total), then 161~180 range and 101~120 (19 times in total). Next, a slower range of 80~100 occurred 6 times, and a very fast one of 180~200 occurred 1 time I total. This study analyzed the structural and functional sides of the music pieces applied for children s educational programs on TV. Based on the results obtained this thesis, the main characters of the applied music were examined. Furthermore, the additional aim of this study is to offer basic materials for music therapy that can be used for children in the desirable and useful directions.
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