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고등학생의 영어 쓰기 능력 변화 연구 : 전자우편 활동을 중심으로

Title
고등학생의 영어 쓰기 능력 변화 연구 : 전자우편 활동을 중심으로
Authors
유기신
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 영어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
언어를 사용하는 궁극적인 목적은 언어 사용자 상호간의 의사소통에 있으므로 언어 교육에서 가장 강조해야 할 점은 의사소통 능력을 향상시키는 것이다. 우리나라에서도 의사소통 중심의 언어교육이 강조되고 있다. 그러나 우리나라 영어 교육은 의사소통의 모든 측면을 고루 강조하기보다는 말하기와 듣기 교육에 주로 치중하면서 문어체 언어와 관련된 쓰기교육은 경시해 온 경향이 있다. 한편 21세기 정보화 사회로 들어오면서 컴퓨터와 인터넷 발달은 영어 교육 분야에도 큰 변화를 가져오고 있다. 특히 전자우편은 영어 쓰기 수업에 활용되어 훌륭한 학습 매체로 인정을 받아왔다. 따라서 본 연구에서는 교실 밖의 원어민이나 다른 영어 사용자와의 장기간에 걸친 자연스러운 전자우편 활동이 우리나라 고등학생의 쓰기 능력에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보고자 한다. 아울러 전자우편 활동에서 학생들이 보여주는 문법적 오류를 분석하여 교실 내의 영어 쓰기 학습에 대한 제언을 하고자 한다. 본 연구에서는 경기도 지역 특수목적고등학교 1학년 학생들 중 영어 사용 수준이 일반계 고등학교의 중위권에 해당하는 4명을 연구대상으로 선정하였다. 연구를 위해 20주에 걸쳐 원어민과 영어를 제 2언어로 사용하는 ESL(English as a Second Language) 학습자와 전자우편을 교환하도록 하였으며, 전자우편 교환 활동은 영어 교실 밖에서 이루어졌다. 우리나라 학생들이 원어민 또는 외국인 전자우편 친구에게 보낸 편지와 면담 자료를 유창성, 정확성, 문법 복잡성 영역 측면에서 분석하였다. 그리고 정확성 평가 분석에서는 연구 대상자들이 전자우편에서 보여준 오류를 유형별로 분석하였다. 또한 사전·사후 설문지와 면담 결과를 바탕으로 전자우편 활동이 영어 학습에 미친 영향을 조사하였다. 본 연구 결과 분석을 통해 얻어진 주요 결과 및 교육적 시사점은 다음과 같다. 첫째, 원어민 또는 외국인과의 전자우편 활동을 통해, 학생들은 영어 글 쓰기에 부담을 덜 느끼면서 자신의 생각이나 의견을 자연스럽게 영어로 표현하게 되었다. 따라서 전자우편 친구 활동은 글쓰기의 유창성 발달에 긍정적인 효과를 가져온 것으로 판단된다. 둘째, 원어민 또는 외국인과의 전자우편 활동은 정확성 측면에서 일관성 있는 결과를 나타내지 않았다. 즉, 전자우편 교환 활동에서 학생들은 영어의 형식보다는 내용에 치중하였다. 그러나 글쓰기의 정확성을 높이기 위해 학습자들은 전자우편 교환 활동 이전보다 사전을 많이 활용하였고 영어 수업에 적극적으로 참여한 것으로 나타났다. 따라서 전자우편 교환 활동은 글쓰기의 정확성 측면에서는 간접적인 기여를 한 것으로 판단된다. 셋째, 전자우편에서 가장 많이 발견된 오류는 시제와 동사형, 그리고 연결사 영역이었다. 시제와 동사형 영역에서, 학생들은 시제에 대한 기본적인 이해의 부족에서 기인하는 오류를 많이 보였고, 완료형과 진행형의 표현상의 오류, 형용사를 동사로 오인하는 오류들이 다수 발견되었다. 연결사 영역에서는 연결사의 사용법에 대한 지식 부족과 과다한 연결사의 사용이 주된 오류로 나타났다. 넷째, 원어민 또는 외국인과의 전자우편 활동을 통해, 학습자들은 명사절, 형용사절, 부사절을 자유롭게 사용하여 다양한 문장 구성 방식을 보여주었다. 따라서 전자우편 활동은 글쓰기의 문법 복잡성 발달에 긍정적인 효과를 가져왔다. 다섯째, 전자우편 친구 활동이 전반적인 영어 학습 및 영어 학습 태도에 어떠한 영향을 미치는지를 사전·사후 설문지를 통해 분석한 결과, 전자우편 교환 활동은 학습자에 따라 영역별로 다른 효과를 나타내었다. 그러나 면담 내용을 분석한 결과, 전자우편 활동은 영어 쓰기 학습에 긍정적인 영향을 미쳤다고 판단된다. 이상의 결론을 바탕으로 본 연구가 우리나라 영어교육에 시사하는 점은 다음과 같다. 첫째, 영어는 이제 더 이상 영어권 국가의 공용어가 아니라 세계어(English as an International Language)임을 감안할 때, 전자우편 활동 상대를 원어민로만 제한하지 말고 우리 문화에 관심을 가진 ESL(English as a Second Language), EFL(English as a Foreign Language) 영어 학습자와의 활동도 적극 권장해야 할 것이다. 본 연구 결과에 의하면 ESL, EFL 학습자와의 전자우편 친구 활동은 원어민과의 전자우편 활동 비해 지속적으로 이루어질 가능성이 높다. 둘째, 영어 교육 현장에서 교실 밖에서 이루어지는 학생 중심의 전자우편 교환 활동을 적극적으로 지원할 수 있는 방안이 연구되어야 할 것이다. 특히 전자우편 교환 활동에서 보여준 우리나라 학생들의 언어적 오류를 고려하여 교실 내에서 적절한 글쓰기 지도가 이루어져야 할 것이다. 마지막으로 다수의 학습자를 대상으로 하는 장기적인 전자우편 교환 활동에서 우리나라 고등학생들과 전자우편 친구와의 상호작용과 전자우편 친구의 피드백의 효과에 대한 연구도 필요할 것이다.; With popularity of the use of Internet, e-mail has become an important tool in everyday communication. In the English education field, there have been constant efforts for utility of e-mail in order to improve students communication skills, particularly, to increase their writing ability, in EFL(English as a Foreign Language). Actually, English teaching in most Korean high schools still focuses on listening and reading parts for the university entrance examination. Private training for speaking only for communication is emphasized in an extracurriculum out of school. As one of the results, English essay writing is neglected in the curriculum of school and the extracurriculum out of school. In addition, not only Korean students but also Korean teachers have no or little experience in English essay writing. They have not learned English writing skill sufficiently. Considering the fact that nearly all countries are linked by Internet system and e-mail, it is necessary to increase fluent and accurate writing ability. The main purpose of this study is to examine the writing development process of Korean high schools students through e-mail writing during their key-pal activity. I will also suggest some implications for English writing class in this thesis. Four students with intermediate level of English proficiency, who are attending a foreign language high school, participated in the key-pal activity for twenty weeks. The data consisted of letters, which were selected at intervals of half a month, written by students voluntarily to their counterparts, one native speaker and three non-native speakers. The letters were examined by analyzing through objective measures such as T-unit length or error free T-unit length. They were interviewed individually three times during the key-pal activity to utilize the supporting material for result analyses of students letters. At the beginning and the end of the study, students were given the questionnaires. The results of my study are as follows: First, key-pal activity contributed to the development of writing in terms of fluency . The participant students used more words, making T-unit length or clause length longer. When I interviewed with them to find changes in writing, they answered that they were not as stressful about English writing as before. These findings suggest that key-pal is an effective writing activity to improve English writing ability regarding fluency in English writing. Second, key-pal activity did not show consistently positive results of effects on writing in terms of accuracy. The errors were not reduced and error-free T-units or clauses per T-unit were not increased steadily while the activity was going on. In contrast, students answered that they more utilized dictionary or their teachers and participated in English class more actively than before. These findings mean that key-pal activity didn t make an direct contribution to the accuracy in writing. However, it can have an positive effect in learning English writing indirectly. Third, the most frequent errors by the students in the letters are found in usage of conjunction, tense and forms of verb. The students did not distinguish between usage of conjunctions and that of adverbs, or between usage of verbs and that of adjectives. This finding suggests that these kinds of errors should be considered in English writing class by English teachers. Fourth, key-pal activity made a contribution toward the development of writing in terms of grammar complexity . The students used various clauses such as dependent clauses or independent clauses as they kept on exchanging e-mails with native or non-native students. That means that key-pal is an effective writing activity to improve English writing ability regarding grammar complexity in English writing. Finally, in my interviews and on the questionnaires, the students replied that they had the confidence in English writing and were more interested in learning English than before through the actual experience of writing with the foreign friends. These finding shows that key-pal activity is a useful way to increase motivation for writing in English. Based on the analyses of this study, the following is suggested for future study. First, it is suggested that larger groups of students take part in future researches for a long time to enhance validity. In this study, the participants were a few and the research term was short. Second, it is needed that interactions between Korean high school students and foreigners in key-pal activity should be examined in order to lead to the degree of improvements in writing by the results of interactions. This study could not show the effects of the feedback by the foreigners because it didn t examine the letters of the counterparts. In conclusion, the key-pal activity between Korean high school students and native speakers or non-native speakers is a useful writing tool for learning English, which can enhance Korean students writing ability in fluency. I suggest that all teachers should strive further to help students improve their writing ability in terms of accuracy and grammar complexity, focusing on frequent errors made by students.
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