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제7차 교육과정에 근거한 고등학교 과학의 성취기준, 평가기준 및 평가도구 개발 : 과학의 탐구 영역을 중심으로

Title
제7차 교육과정에 근거한 고등학교 과학의 성취기준, 평가기준 및 평가도구 개발 : 과학의 탐구 영역을 중심으로
Authors
김자현
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 물리교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
이 연구는 최근 교육 현장에서 요구되고 있는 준거 지향 평가의 올바른 시행을 위해서 교수·학습과 평가를 위한 객관적이고, 타당한 기준의 마련에 목적을 두고 제 7차 교육과정에 근거한 고등학교 과학의 탐구 영역에 대한 평가 도구를 개발하기 위한 것이다. 이를 위하여 먼저 제 7차 과학과 교육과정의 목표와 내용, 평가의 특징을 분석하여 고등학교 과학의 성격을 알아보고, 과학의 탐구 영역에 대하여 과학과 교육과정과 개정된 7종 교과서 내용의 분석을 통해 필수 학습 요소를 추출하였다. 필수 학습 요소를 추출한 다음 학생들이 도달해야할 성취 기준을 개발하였다. 성취 기준은 탐구(P), 지식(K), 태도(A) 세 개의 영역으로 세분화하여 개발하였는데, 개발한 성취 기준은 과학자가 하는 일 영역에서 8개, 과학에서의 탐구 영역에서 20개, 과학과 우리 생활 영역에서 12개이다. 개발한 성취 기준을 토대로 하여 학생들의 성취 수준을 판단할 수 있는 평가 기준을 개발하였다. 이 연구의 평가 기준은 성취 기준에 근거하여 탐구(EP), 지식(EK), 및 태도(EA) 세 개의 영역으로 나누어, 상/중/하 세 수준으로 개발하였다. 개발한 평가 기준은 과학자가 하는 일 영역에서 8개, 과학에서의 탐구 영역에서 20개, 과학과 우리 생활 영역에서 12개이다. 마지막으로 성취 기준과 평가 기준에 맞추어 학생들의 실제 성취 정도를 평가하기 위한 평가 도구를 개발하였다. 이 연구에서는 교육과정 평가 다양화의 필요에 따라 여러 가지 수행 평가의 유형들을 사용하였다. 개발한 평가 도구는 과학자가 하는 일 영역에서 3개(서술형 1개, 포트폴리오 2개), 과학에서의 탐구 영역에서 7개(서술형 5개, 논술형 1개, 포트폴리오 1개), 과학과 우리 생활 영역에서 4개(서술형 1개, 포트폴리오 3개)이다. 이 중 평가 기준을 단독으로 사용하여 만들어진 것은 8개이고, 두 개 이상을 복합적으로 사용해서 만들어진 것이 6개이다. 이 연구에서 개발한 과학의 탐구 영역에 대한 상세화 된 성취 기준과 평가 기준을 토대로 단독 또는 복합적으로 사용하면, 앞으로도 상당히 많은 평가 도구들을 개발할 수 있을 것이다. 이 연구에서 개발한 성취 기준, 평가 기준 및 평가 도구는 과학교육 전문가 및 과학 교사로부터 내용 타당도를 검증 받았다. 고등학교 1학년의 제 7차 교육과정이 시행되고 있는 2002년을 시점으로 학교 교육 현장에서 이 연구의 결과들이 효율적으로 활용된다면 점차적으로 교사, 학생, 학부모 모두가 신뢰할 수 있는 준거 지향 평가가 정착될 수 있을 것이다.; The purpose of this study is to develop achievement standards, assessment standard and assessment instrument for criterion-referenced evaluation in 7th national science curriculum. The contents of this study are the units of scientific inquiry in high school science based on the 7th national curriculum. The results of this study are as follows : 1. First of all, the purpose and contents of the 7th national science curriculum were carefully analyzed. Then the required learning elements for the units of scientific inquiry were determined. Based upon required learning elements in the three units, the achievement standards were developed. The achievement standards state the national science curriculum in detail in terms of the knowledge(K), process skill(P), and attitude(A). It can be an actual guideline of the teaching and learning in classroom. The achievement standard are 40 items in The Units of Scientific Inquiry. 2. Based on achievement standard. the assessment standards were made. The assessment standards divide the students achievement into three level(high/middle/low) and state each level so that it can guide evaluation of achievement. It was also developed in three areas of EP, EK, and EA. The assessments standards are 40 items in The Units of Scientific Inquiry. 3. Developing appropriate assessment instrument instruments to probe students achievement level followed after the development of achievement standards and assessment standards and assessment standards. A variety of performance assesment types used rather than multiple choice type. The developed assessment instruments are as follows: 14 items in The Units of Scientific Inquiry. The conclusions of this study are as follows : 1. If science teachers use achievement standards and assessment standards which are developed in this study, they can make a lot of various assessment instruments in The Units of Scientific Inquiry. 2. If one assessment instrument is used, its utility will decrease to be hasty. Because this reason, it is important that science teachers should catch the process of developing assessment instruments in this study. In spite of the same contents of science, science teachers can make various assessment instruments if they change context or situation. The results of this study verified validity and can be used in the school effectively in the year of 2002.
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교육대학원 > 물리교육전공 > Theses_Master
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