View : 661 Download: 0

무용교육이 유아의 창의성 발달에 미치는 영향

Title
무용교육이 유아의 창의성 발달에 미치는 영향
Authors
장미영
Issue Date
2000
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study is to see if the dance education to infants can contribute to activate or develop their potential creativities, and if it can, how much it can contribute to them, and, through the results, to let people feel aware of the importance of dance education in our society as a social education, and furthermore, to provide people with basic information on the development of dance education programs for infants. In addition, the dance education in moral or material way not only improves the quality of life in our society, but also expands into every corner of our lives. So this study is intended to show that the dance education to infants can be encouraged as a basic field for infants to develop their creativities, over the opinions that it is thought to be only a physical art. To accomplish this purpose, we took a random sample of 300 female infants out of 4 or 5 year-old groups living in Koyang City and gave them dance lessons in accordance with the basic dance programs for about two months. We gave them the lessons for three days in a week, such as Korean dance for a day and ballet for two days. Finally, we compared the test result of their creativities with that of 30 female infants who didn t have dance lessons, and examined similarities between two groups. The sample of creativity examination adopted in this study is the Korean Comprehensive Creativity Examination developed by Kyungwon Chun and published by the Hakji Institute for Psychology Examination which is the subsidiary of Hakji, a publishing company. This sample is used widely in the examination of children s creativities in most of the kindergartens. In the contents are included 30 items out of Associating Red Color from Examination I, 9 items out of Making Diagrams from Examination II, 5 items out of Imaging Animals from Examination III, 30 items out of hitting trees of different colors from Examination IV. After the examination for total 74 items in the four areas, we verified its reliability and appropriateness. The main statistic skills used in the data analysis were skill statistics, standard deviation and t inspection. After the results, this study suggests that dance education have positive influence on the development of infants creativity. The details on the study are as follows: First, the infants who were given the dance lessons showed the development of creativity in the areas of language, diagrams and body. Secondly, the infants who were given the dance lessons showed the development of fluency. Thirdly, the infants who were given the dance lessons showed the development of originality in the areas of language, diagrams and body. Fourth, the infants who were given the dance lessons showed the development of adaptability in the areas of language, diagrams and body. As you can see, it suggests that dance education has a close relation to the development of comprehensive creativity for infants, and those who were given dance lessons showed positive changes in the improvement of their creativity, compared with those who didn t. Followed by the improvement of lives in the society and the increasing demands of social educations, people are getting more and more interested in the dance education in the early ages and their demands are increasing as well. Therefore, the development of systematic and scientific programs for dance education are expected to contribute to the primary education as well as the development of humanity of each infant. The analysis of correlation between dance education and creativity improvement will be important data to realize this effort. ; 본 연구의 목적은 유아에 대한 무용교육이 유아의 잠재적 창의성을 활성화 또는 개발시키는데 공헌할 수 있는가와 공헌한다면 얼마만큼의 공헌지수를 갖고 있는가를 밝혀 무용교육이 사회교육의 한 분야로서의 새로운 입지와 그 중요성을 일깨우고, 나아가 유아무용교육 프로그램 개발에 기초자료를 제공하는데 있다. 아울러 무용교육은 국민생활의 질적 향상과 함께 생활저변에 확산되고 있는 분야로서 단순한 신체 예술로 보는 일반적인 견해를 넘어 유아기 창의력 향상에 긍정적인 영향을 가져올 수 있는 기초 교육분야로 성장시키는데 본 연구의 중요성이 담겨 있다. 이와 같은 연구 목적을 달성하기 위하여 고양시내 만5세의 모집단 가운데 여아 30명의 표본을 추출하여 약2개월 간 초급수준에 적용하는 무용교육프로그램을 교육하였고, 이 실험집단의 창의성 테스트 결과는 무용교육을 받지 않은 같은 시내 같은 연령 여아 30명의 비교집단의 창의성테스트 결과와 비교, 두 집단간의 유의성 검증을 실시하였다. 단, 무용교육을 받은 실험집단에 교육된 무용과목은 한국무용과 발레로 한국무용 1일, 발레2일로 주 3일 교육을 실시했다. 본 연구에서 채택된 창의성 검사기관은 일반 유치원 유아창의성 검사에 널리 이용되고 있는 전 경원이 개발한 도서출판 학지사 학지심리검사연구소의 유아종합창의성 검사(Korean Compre Hensive)로 검사 I 빨간색 연상하기 30개항 검사, II 도형완성하기 9개항 검사, III 동물 상상하기 5개항 검사, IV 색다른 나무치기 30개항 등 모두 4개 분야 74개 항목에 대한 창의성검사를 실시한 후 신뢰도와 타당성 검증을 하였다. 자료분석시 사용된 주요 통계 기법은 기술통계, 표준편차, t검정을 실시하였다. 이상의 연구방법과 절차를 통해 얻은 연구결과 무용교육은 창의성 개발에 긍정적인 영향을 가져오고 있으며 그 구체적인 내용을 정리하면 다음과 같다. 첫째, 무용교육을 받은 실험집단의 유아는 언어, 도형, 신체 영역에 있어서 창의성의 발달을 가져왔다. 둘째, 무용교육을 받은 실험집단의 유아의 언어, 도형, 신체 영역에 있어서 유창성의 발달을 가져왔다. 셋째, 무용교육을 받은 실험집단의 유아는 언어, 도형, 신체 영역에 있어서 독창성의 발달을 가져왔다. 넷째, 무용교육을 받은 실험집단의 유아는 언어, 도형, 신체 영역에 있어서 융통성의 발달을 가져왔다. 본 연구결과를 토대로 살펴 볼 때 무용교육이라는 변인이 유아의 종합적 창의성 발달과 상관관계가 있으며, 무용교육을 받은 유아집단이 그렇지 않은 유아집단과 비교해볼 때 창의성 향상에 긍정적인 변화를 보이고 있는 것으로 나타났다. 국민 생활의 질적 향상과 함께 사회 교육수요가 날로 증가하고 있는 현대 교육 풍토에 편승하여 조기 무용교육에 대한 일반의 관심과 수요 또한 증가하고 있다. 따라서, 체계적이고 과학적인 무용교육프로그램의 개발은 개인의 인성개발은 물론 기초교육에 이바지 할 것으로 기대되며 무용교육과 창의성과의 상관 관계 분석은 이러한 노력을 현실화시키는 중요한 자료가 될 것이다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE