View : 626 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author김예나-
dc.creator김예나-
dc.date.accessioned2016-08-26T02:08:54Z-
dc.date.available2016-08-26T02:08:54Z-
dc.date.issued2002-
dc.identifier.otherOAK-000000004080-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/193660-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000004080-
dc.description.abstract21세기의 시각정보의 홍수 속에서 어린이들에게 실시해야 할 미래지향적인 교육은 어떤 것이어야 할까. 초등학교에서 미술교육을 받고 있는 대다수의 학생들은 미술을 즐기고 활용할 수 있는 미술 소비자로서 살아가게 된다. 그러므로 삶 속에서 미적 대상을 발견하고 느낄 수 있도록 경험을 제공하는 것이 미술교육의 중요한 목표라 할 수 있다. 교육개혁 이후 전국 초·중등학교에 정보 기반시설이 구축되고 인터넷이 연결되었으며 교육정보화에 대한 정부의 지대한 관심과 막대한 예산 투자가 지속적이고 적극적으로 진행되고 있다. 제 7차 교육과정은 교과 교육 활동에 정보 기술을 활용하여 학생들이 정보화 사회에 대응할 수 있는 능력을 함양하도록「모든 교과에서 10%이상의 정보기술 활용」을 할 수 있도록 하고 있으며 이를 지원하기 위한 멀티미디어 교육자료의 개발을 실시하고 있다. 본 논문은 멀티미디어 교육자료를 미술수업의 교육 과정 중 표현 영역에 도입하여 ICT(Information & Communication Technology) 활용교육이 미술과 만들기 수업에서 학업성취도와 흥미 및 창의성에 미치는 효과를 알아보고, 새로운 교육매체를 보다 효율적으로 활용하기 위한 방법을 모색하려는데 그 목적이 있다. 이를 위하여 먼저 제7차 교육과정과 정보화 교육의 관계를 파악하고 ICT활용 교육의 개념과 중요성, 목표와 내용, 지도방법에 관한 이론을 문헌 연구를 통하여 고찰하였다. 그리고 ICT활용 수업모형과 일반수업모형의 학습지도안을 바탕으로 수업을 실시한 후의 결과를 관찰법과 설문지법을 통하여 비교하였다. 또한 서울과 경기도의 초등학교 교사 110명을 대상으로 초등학교 미술 과목에서의 ICT활용 교육의 실태를 파악하기 위한 설문 조사를 실시하여 이중 회수된 설문지 102부를 대상으로 ICT활용 교육의 실태를 분석하였다. 이 두 가지를 근거로 하여 현재 초등학교 ICT활용 교육이 가지고 있는 문제점들을 알아보고, ICT활용 교육이 초등학교 미술학습에 미치는 영향에 관한 검증을 통하여 효과적인 활용방안을 모색하였다. 이런 절차를 통하여 연구한 결과는 다음과 같다. ICT를 활용한 교수·학습 방법을 적용한 실험 집단의 학생들은 전통적인 교수방법을 적용한 비교 집단의 학생들에 비하여 높은 발상력과 동기유발을 보였다. 재료사용법 및 표현방법 면에서도 자신이 준비해온 재료를 효과적으로 활용하여 창의적인 작품을 제작하는 것으로 드러났으며, 수업에서 높은 흥미를 가지고 작업에 임하므로, 수업 결과물에 있어서도 다양한 표현 유형을 보였다. 이외에도 ICT를 활용한 교수·학습 방법을 적용한 실험 집단의 학생들은 멀티미디어 교육자료를 통한 참고작품의 감상에도 흥미를 가지는 등, 다양한 측면에서 멀티미디어 교육자료 활용학습의 효과를 입증할 수 있었다. 그러므로 ICT활용 교육에 있어서 가장 중요한 것은 현장에서 교육정보화를 실천하려는 교사가 형식적인 교육이 아니라, 체계적이고 단계적으로 멀티미디어 교육자료를 재구성하고 활용하려는 관심과 의지를 가지고 끊임없이 연구와 노력을 해야 한다는 결론을 얻게 되었다.; Living in the visual informed society of the 21st century, we must ask ourselves this question. How should we form an educational plan for the future of our children? Most art students in elementary school are spending their lives to enjoy art instead of becoming a creative artists. We can correct this by changing the purpose of art education. Assist the student to feel the art and have an aesthetic sense in their life. After educational reform, internet networks are established and used often by the foundation. These networks are in both elementary and middle schools as a result of a heavily invested government plan. invested heavily in the This information-oriented educational plan is a seven step curriculum aimed at helping our students. It allows students to become more comfortable with the information oriented society in which they live in. The program will accomplish this by using multi-media educational sources. The purpose of this thesis is to: 1)Discover the best way to use a new educational project. 2) Analyze the effects ICT application education will have upon schoolwork, interest and invention in art. 3)Forming a class from introducing multi-media educational source to bring out more expression in art education. For the first step in this project, we must reach the truth of the matter of the relationship between the seven step curriculum and the information education. Next, contemplate the notion and importance of ICT application education. Clearly define the quality of education and utilize a method of guidance which incorporates referral to literature. The last step will compare the results from an object of observation and research. This will be based on an ICT application education teaching model class and general teaching model class. To provide grasping real situations of ICT application education in elementary art, a poll was taken from one hundred and eleven teachers. Only one hundred and two of these teachers from the Seoul and Kyoung-gi province responded when questioned. Based on these two processes, the problems of ICT application education were recognized. After ICT application educational influence on elementary art class was examined, the effective application method was grouped. Research results indicate that students under the ICT application teaching model out performed those in normal teaching models. Students under ICT could prepare more various resources, like finishing drawn work plan sheets. These students could do such tasks rapidly and precisely, making creative products with various expression materiality. In the case of students under the ICT application teaching model, they were interested in having the impression on reference manufacture through multimedia educational resources. Which proves positive effects of multi-media educational resources being heavily integrated in the classroom. Therefore, the most important aspect of ICT application education is: ICT application education itself is not formally applied to students, but is a practical method to recompose and utilize.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = v I. 서론 1. 연구의 필요성과 목적 = 1 2. 연구의 내용과 방법 = 2 3. 연구의 제한점 = 3 II. 이론적 배경 = 4 1. 7차 교육과정 = 4 2. ICT 활용 교육 = 8 3. 미술 교과에서의 ICT 활용 교육 = 12 III. 실험연구 = 18 1. 연구 방법 및 가설 = 18 2. 연구 대상 및 기간 = 20 3. 실험 내용 분석 = 21 4. 결과 = 60 IV. 결론 = 63 참고문헌 = 65 부록 = 67 Abstract = 92-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1669138 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.titleICT 활용이 초등미술 6학년 만들기 학습에 미치는 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 미술교육전공-
dc.date.awarded2002. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE