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미술치료 프로그램 활용이 비행청소년의 자아개념 향상에 미치는 영향

Title
미술치료 프로그램 활용이 비행청소년의 자아개념 향상에 미치는 영향
Authors
윤은희
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
청소년 범죄는 지난 10년간 14만 명을 전후로 계속 증감을 계속하고 있다. 청소년 인구는 나날이 줄어드는 데 비해 청소년 범죄의 비율은 전혀 줄지 않고 있다는 사실은 그 만큼 청소년들의 비행이 증가하였다는 것을 의미한다. 청소년 비행의 원인은 크게 개인적 요인과 환경적 요인으로 나누어 볼 수 있다. 개인적 요인으로는 지능이나 기질과 같은 선천적인 유전요인과 심리적 불만과 갈등 문제, 성격발달상 문제인 이상성격을 주요 원인으로 들 수 있다. 그리고 환경적 요인으로는 가족의 해체와 같은 가정환경적 요인·경쟁에서 이기는 방법을 위주로 교육하는 학교환경적 요인·향락적이고 퇴폐적인 사회 환경적 요인을 들 수 있다. 이와같이 정체감의 위기에 처한 청소년기에 가정이나 학교·사회가 정상적인 역할을 수행하지 못하는 경우, 청소년들은 정체감이 혼미해져 비행이 유발될 가능성이 매우 농후하다. 그러나 비행의 유혹이 강한 동일한 환경에 처해있을지라도 자아개념이 긍정적이고 높게 자리잡힌 청소년들은 이를 극복해 내는데 비하여, 부정적이고 낮은 자아개념을 소지한 청소년들은 비행의 유혹에 쉽게 무너지는 것을 볼 수 있다. 이러한 시각에서 본 연구는 청소년비행의 원인을 낮고 부정적인 자아개념에서 찾고 그러한 비행을 예방하고 치료하는 방법을 모색하였다. 그래서 본 연구에서는 비행청소년들의 부정적이고 낮은 자아개념을 긍정적이고 높은 자아개념으로 강화시키는 데 미술치료(Art Therapy)프로그램을 활용하는 것이 매우 효율적일 것이라고 사료되어 본 연구자에 의해 긍정적 자아개념 향상을 위한 미술치료 프로그램을 활용하여 실시하였다. 따라서 본 연구의 목적은 미술 치료 활용 프로그램이 비행 청소년의 정서적 불안과 갈등을 감소시켜 보다 긍정적이고 높은 자아 개념을 확립 할 수 있으며, 사회적 고립성을 완화시키는데 효과적인지를 알아보는데 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 문헌 연구, 미술치료 활용 프로그램, 사전·사후검사 등을 실시하였다. 문헌연구에서는 첫째 비행청소년과 자아개념의 관계, 둘째 미술치료의 개념과 그 중 특히 정신 역동적 접근의 미술치료 모형· 현상학적 미술치료 모형, 그리고 셋째 미술치료가 비행청소년의 자아개념(self-concept)에 영향을 주는 이론들에 대하여 살펴보았다. 이를 기본으로 하여 실제로 행해진 자아개념 향상 미술치료 활용 프로그램은 2001년 11월 19일부터 2002년 3월 4일에 걸쳐 한 주에 1회씩 총 14회기동안 가정 법원 수탁기관인 경기도 포천의 해뜨는 마을 에서 실시하였다. 연구 대상은 이 곳에 있는 만14세에서 19세까지의 남자 청소년 23명이다. 집단의 구성은 입소와 퇴소가 유동적이었기 때문에 총인원 23명중 사전·사후검사가 모두 적용된 대상은 13명이고, 사전검사만 적용된 대상은 9명이며, 사후검사만 적용된 대상은 1명으로서 개방집단이었다. 이 중 본 연구에서는 사전·사후검사가 모두 적용된 13명만 보고하였다. 대상 소년들에게 제시된 미술치료 활용 프로그램이 효과적인지를 알아보기 위해 프로그램 진행 전과 후에 사전·사후검사를 실시하였는데 이 때 실시된 검사는 K - YSR청소년 자기행동 평가척도·Self - Esteem Scale by Rosenberg 설문조사·H-T-P(집·나무·사람)검사·K-H-T-P(동작성 집·나무·사람)검사이다. 연구기간이 단기간이었으므로 단기 미술 치료 프로그램을 활용하였고, 대상자들의 사회성을 향상시켜 자아개념을 강화시키고자 의도하였으므로 집단 미술 치료 프로그램을 활용하여 실시하였다. 미술활동 주제는 다양한 미술 치료 프로그램들을 활용하여 구성된 프로그램을 연구자가 제시하였으며, 미술재료는 자유 선택하도록 하여 주제 및 재료 선택시 지시적 방법과 비지시적 방법을 함께 구성하였다. 학생이 연구자의 주제에 참여하고 싶지 않은 경우 주제를 자유 선택하여 프로그램에 임하도록 하였다. 본 연구를 위해 사전·사후검사로 사용된 도구는 질문지검사와 그림검사를 병행해서 사용하였다. 사전·사후검사와 프로그램 내용에 대한 자료 파악은 김재은(1995)이 알슈울러·해트윅(Alschuler & Hattwick, 1947), 벨(Bell, 1948), 버크(Buck, 1948), 브릭스(Bricks, 1944), 아사리(1956), 우찌와다(1960), 오오도모(1956) 등의 연구를 종합하여 기준표를 작성한 『그림에 의한 아동의 심리분석』,한국미술치료학회(2000)에서 나온 『인물화 및 집·나무·사람그림에 의한 심리 진단법』, Robert C. Burns저·장연집·김중술 역(1999)『성인화의 분석』, Robert C. Burns·S. Harvard Kaufman저·장연집 역(2000) 『아동이 그린 가족화 분석』등의 주요 참고 도서와 다양한 미술치료이론서들을 참고로 지도교수와의 상의 하에 파악하였다. 본 연구에서는 다음과 같은 가설들을 제시한 후 다양한 검사와 대상집단의 미술작품들의 결과를 통하여 검증하였다. 첫째, 가설1 : 미술치료 프로그램 활용은 비행청소년의 비행을 감소시키 고 자아 개념을 보다 긍정적으로 증가시킬 것이다. 둘째, 가설2 : 미술치료 프로그램 활용은 비행청소년의 사회성 향상과 상 관관계가 있을 것이다. 셋째, 가설3 : 본 연구에서 적용한 프로그램은 외향적인 학생에 비해 내성적인 학생에게 보다 효과적으로 적용될 것이다. 넷째, 가설4 : 본 연구에서 적용한 프로그램은 고등학생보다는 중학생에게 보다 더 효과적일 것이다. 위와 같은 가설들에서 출발하여 연구 실시 후에 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 가설1은 K-YSR 문제행동증후군 척도에서 비행부분의 사후 수치가 유의미한 차이로 낮아진 점, Self - Esteem Scale by Rosenberg 설문조사에서 사후 점수가 높아진 점, H-T-P검사와 K-H-T-P검사, 그리고 미술치료 과정에 나타난 그림 결과분석을 통해 긍정되었다. 미술치료 프로그램 활용을 통하여 비행청소년들은 자신감을 상당부분 획득하고 갈등과 불안이 다소 완화되어 긍정적이고 높은 자아개념이 보다 증대되었다. 그러므로 미술치료 프로그램 활용은 비행청소년의 비행을 감소시키고 자아개념을 보다 긍정적으로 증가시킬 수 있다. 둘째, 가설2는 K-YSR 사회능력 척도의 사후 수치가 향상된 점, 대인관계가 원만해진 점, 그리고 그림 속에서 사회적 고립감이 두드러지게 사라진 점으로 긍정되었다. 사회적 접촉이 어려운 시설에 있는 청소년들에게 행해지는 집단 미술치료 프로그램 활용은 비행청소년의 사회성 향상과 상관관계가 있다. 셋째, 가설3은 내성적인 학생들의 사후검사결과들이 외향적인 학생들의 사후검사들에 비해 보다 눈에 띄게 달라졌으므로 긍정되었다. 본 연구는 단기간에 걸친 프로그램이었으므로 외향적인 학생들은 일시적으로 공격성이 증대하는 경향을 보였다. 그러나 이는 자기발산 과정중이라는 것을 감안한다면 장기적인 프로그램을 실시 할 때는 다시 감소할 것으로 보인다. 그러므로 단기간 적용되는 미술치료 프로그램 활용은 외향적인 학생에 비해 내성적인 학생에게 보다 효과적으로 적용할 수 있다. 넷째, 가설4는 중학교 학생들의 사후검사결과들이 고등학교 학생들의 사후검사들보다 향상의 폭이 큰 것을 통해 긍정되었다. 나이가 많은 학생일수록 방어가 더욱 심하였으며, 자신을 내 보이기를 주저하고 진지함이 다소 결여되는 경향이 있었다. 나이가 어린 집단일수록 자기 방어가 상대적으로 약해 미술치료 프로그램 활용이 효과적으로 적용될 수 있다. 그러므로 미술치료 프로그램 활용이 조기에 실시된다면 더 큰 효과를 볼 수 있을 것이다. 위와 같은 결론을 종합하여 볼 때 미술치료 프로그램 활용은 비행청소년의 긍정적이고 높은 자아개념 향상에 도움을 줄 수 있다고 말할 수 있다.; Young boy s crime is increased after it was forty thousands ten years ago. While The population of young boys has been decreased daily, a rate of young boy s crime wasn t decreased not at all, so it means that young boy s crime is increased so degree. Maybe It was divided individual and environmental cause. In individual cause, A main factors are the congenital genetic effects, mental dissatisfaction, dissension, abnormal personality of character development like intellectual faculity or temperament. and in environmental cause it is a domestic cause like family disslution, beating oppenent in competion of educational system, edonistic and decadent cause of social environment So that, If a family, a role of educational department and sociology system weren t conducted rightly, a possibility of young boy s crime would given raised very deeply. Altough they have a hard temptation of misconduct in same condition, young boys with a high positiive self-concept get over it, someone with a low-negative self-concept wern t get over it. In this view, this research tried to find a cause of young boy s crime in a low negative self-concept and method of curing and preventing their s misconduct, So, The art therapy will effective to strenten a lowly nagative self-concept to a high positive one, The art therapy has been done to raise a positive self-concept. According to, the aim of this research can affect that the art therapy will extend a high positive identity with reducing emotional anxiety and dissension, find if it is effective or not to relief sociology isolation to them. In order to achieve the aim of this research, I have a literlatual study, a therapy program, a preliminary inspectation and post one and so on. In literlatual study, I investigated, firstly, the relation between misconducting young boys and self-concept, secondly, the notion of a art therapy, and thirdly, a theory which a art therapy provide an affect to self-concept of young boys in this study. By that, the Art Therapy program for developing a self-concept had been done all fourteen one per a week from 19 November 2001 year to 4 march 2002 year at A town with raising sun as a consigment agency of a family court Pochun in Kyunggido. The objects of this research are twenty three young man from 14 to 20 years. Beacause the group members enter into or go out freely, The only 13 members were got a preliminary inspectation and post one, 9 members were got a preliminary inspectation, 1 member was got post one. All groups were open teams. In among teams, this research selected only the groups consisted of 13 members, and reported it. For finding if a art therapy given to this group members was effective or not, I setted about a preliminary inspectation and post one before and later program enforcement, there were K - YSR, a question examination of Self - Esteem Scale by Rosenberg, H-T-P(home·-tree-·people) examination·K-H-T-P examination. A period of research is short, I would intent a purpose which a sociality of the objects of group will strengthen their self-concept, so that It have been done group Art Therapy, researcher submit to its theme, art materials were selected freely so that when it was selected materials, there were consisted of indicative method and non-indicative one together. When a member of group would not like to participate its program, he could choice a theme freely, so I made him participate the program which he choiced. I used a question paper test and pictures one with parallel. The analysis to a content of a preliminary inspectation · post inspectation and program was composite 『The psychology anysis of children by a painting』 that Jaeun-kim made out a stadard mark after considering Alschuler & Hattwick, 1947, Bell, 1948, Buck, 1948, Bricks, 1944, Asa(1956), Ujjiwada(1960), Oodomo(1956) s study, with a lot of important reference documents such as 『Psychological diagnosis by a portrait and Home·Tree·Person painting』from Korean Art Therapy Institution, 『The analysis of adult painting』(by Robert C. Burns, Yunjip-Jang·Jungsul_kim s version), 『A family picture whose a children painted (by Robert C. Burns·S. Harvard Kaufman, Yunjip-Jang s version), and some Art therapy theory documents under the discussion with my academical adviser. After this study will present some following hypothesis, It is inspected a lot of various test and an analysis to Art works of the object groups in order. First hypothesis 1 : The art therapy will reduce a acting of misconduct of a juvenile delinquent and increase his self-concept positively. Second hypothesis 2 : The art therapy was related with a sociality development of juvenile delinquent. Third hypothesis 3 : The program in this study wll be applied inner-tendency boys than outer-tendency one effectly. Fourthly, hypothesis 4 : The program applied in this study is more effective the highschool students than middle ones. The conclusion after operating research is that, firstly, the hypothesis 1 is confirmed through numerical value increased after operating program in K-YSR trouble acting symptom measure, points increased after operating program in a question examanation of self-Esteem Scale by Rosenberg, H-T-P test, K_H__T_P test, and result analysis to paintings represented a course of art therapy. By Art Therapy program, the most of Junevile delinquent gained self-confidence, trouble, complaintment reduced a high positive in them which is rising them. Secondly, hypothesis 2 is confirmed because K-YSR of social ability measure is developed and social isolation sense is disappeared remarkably in their paintings. Art Therapy to young boys who has a humble organization with low social contact gives a great contribution to them in respective of development of sociality. Thirdly, Hypothesis 3 is confirmed that the conclusion of post-examination of inner tendency boys are changed apperently than outer tendency ones. Because of short time of operating programe, To outer tendency boys, it is increased atact character tendency alonely. But it is considerea a following of self-representation, That will be reduced when the boys has along period of operating program. Fourthly, hypothesis 4 is confirmed that the conclusion of after operating program to middle student grew larger than that of highschool students. The more they are old mans, the more they have a hard defence and wouldn t like to hestitate selfness or has an inclination which is improper. If he was a yong man, an effect of art therapy is very great to them. so, If art therapy is operted in the early days, the effect will be great. Therefore, art therapy can help to develop a positive and high self-concept to junivile delinquent.
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