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사회인구학적 변인과 부모의 스포츠 참여에 따른 자녀의 체육학습태도의 차이

Title
사회인구학적 변인과 부모의 스포츠 참여에 따른 자녀의 체육학습태도의 차이
Authors
권윤정
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 새로운 시대에 발맞추어 변화하는 신세대 부모들의 스포츠에 대한 참여 유무를 알아보고 이것이 미래의 주역이 될 학생들의 체육학습태도에 어떠한 영향을 미치는지를 파악하여 체육수업 전개에 도움이 되는 새로운 자료를 제공하는데 목적이 있다. 즉, 사회인구학적 변인과 부모의 스포츠 참여에 따른 자녀의 체육학습태도(인지도, 흥미도, 자신감, 집중도, 자율성)의 차이를 체계적으로 분석하여 심도 있는 체육수업을 전개하는데 도움이 되고 학교체육을 통한 청소년의 평생스포츠 활동참여를 유도하는데 필요한 자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 본 연구는 사회인구학적 변인과 부모의 스포츠 참여에 따른 자녀의 체육학습태도에 차이가 있는지를 규명하기 위해 서울시에 소재 하는 중학교 2학년 학생을 모집단으로 설정하여 표본 추출을 하였다. 조사대상의 추출은 서울시를 크게 강북, 강남 2개 지역으로 구분하여 각각 3개 학교를 무선으로 선정하였고, 각 학교별로 100명씩 총 600명을 추출하여 설문지를 배포하였다. 그러나 본 연구에서는 응답내용의 일부가 누락되거나 불성실하게 응답한 자료를 제외한 518명의 설문지만이 실제 분석에 사용되었다. 조사 도구는 김정대(1999), 도미경(2000), 박정희(1996), 조홍식(1997), 주우선(1997)이 사용한 설문지를 토대로 하여 본 연구의 내용과 관련된 설문조항을 발췌하여 본 연구에 맞게 수정, 보안하여 재구성하였고, 자녀의 체육학습태도 질문지의 신뢰도는 Cronbach α= .9296으로 높게 나타났다. 자료 분석을 위해 빈도분석, t-검증, 일원변량분석(One-Way ANOVA)을 실시하였으며, 유의한 차이가 나타난 변인에 대해서는 Scheff test를 사용하여 사후검증을 실시하였다. 이상의 연구방법과 절차를 통하여 분석된 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 부모의 연령을 제외한 사회인구학적 변인에 따라 체육학습태도의 하위요인인 인지도, 흥미도, 자신감, 집중도, 자율성이 각각 유의한 차이를 나타냈다. 그 구체적인 내용으로는 학생의 성별에 따라 학생의 체육학습태도는 p<.01 수준에서 유의한 차이를 나타냈으며, 남학생의 체육학습태도가 여학생의 체육학습태도 보다 긍정적인 것으로 입증되었다. 또한 학생의 거주지역에 따라 체육학습태도는 p<.05 수준에서 유의한 차이를 나타냈으며, 강남의 학생들이 강북의 학생들 보다 체육학습태도가 높게 나타났다. 아버지의 학력은 p<.05 수준에서 흥미도, 자신감, 자율성에 유의한 차이를 나타냈으며, 어머니의 학력은 p<.05 수준에서 인지도를 제외한 나머지 체육학습태도에 유의한 차이를 나타냈다. 부모의 소득수준에 따른 자녀의 체육학습태도는 자신감 요인만이 p<.05 수준에서 유의한 차이를 나타냈다. 유의한 차이가 있는 부분에 대해서 사후검증을 한 결과 부모의 학력과 소득수준이 높을수록 자녀의 체육학습태도는 높게 나타났다. 반면 부모의 연령에서는 자녀의 체육학습태도가 p<.01 수준에서 유의한 차이를 나타내지 않았다. 둘째, 부모의 스포츠 참여에 따른 자녀의 체육학습태도(인지도, 흥미도, 자신감, 집중도, 자율성)는 각각 유의한 차이를 나타냈다. 체육학습태도의 하위요소 중 인지도와 집중도는 p<.01 수준에서 유의한 차이가 나타났으며, 흥미도, 자신감, 자율성은 p<.001 수준에서 매우 유의한 차이를 나타내었다. 즉, 부모 모두 운동을 하는 집단의 자녀가 부모 모두 운동을 하지 않는 집단의 자녀보다 체육학습태도가 높게 나타났다.; The main object of this study is to find out how socio-demographic variable and parents participation in sports affect the physical education learning attitude of students. Furthermore, this reports primary purpose is to provide new data and materials for future physical education classes. Namely, with socio-demographic variable and parent participation in sports by the systematically analyzing the differences of students physical education learning attitude(perception, interest, confidence, concentration, self regulating) the paper focuses to introduce an effective physical education class and to provide necessary data to induce and attract students to take active participation in the lifetime sports. To achieve such a study aim, the subjects students(518) were chooses in the 2 grader middle schools located on Seoul, classifying in to Gangnam and Gangbuk. The statistics employed this study are the frequent analysis, t-test, One-Way ANOVA and Scheff test. In light of the above research method and process, the following are the analysis results. First, according to the socio-demographic variable(with the exemption of the age of parents) each low primary factors perception, interest, confidence, concentration, and self regulating of physical education learning attitude showed significant difference. To go in deeper, according to the students gender difference, the physical education learning attitude p<.01 made significant difference and the male students physical education learning attitude proved superior results than the female students. Moreover, the students residence proved to be another factor that showed significant difference from p<.05 level, in which the students living in Gangnam showed superior physical education learning attitude than students from Gangbuk. The fathers scholarly attainments influenced the factors interest, confidence, self regulating from the p<.05 level whereas the mothers scholarly attainments influenced all of the other factors of physical education learning attitude (except perception) making a significant difference from the p<.05 level. The income earnings of the parent influenced solely on the confidence factor which also marked a significant difference from the p<.05 level. By exercising Scheff test on the ones that showed significant difference, the results proved that the higher the parents educational background and income, the superior the physical education learning attitude of the students. In the other hand, the age of the parents didn t influence much on the students physical education learning attitude which the level is from p<.01. Secondly, parents participation in sports greatly influenced the physical education learning attitude(perception, interest, confidence, concentration, and self regulating) of students showed significant difference. Among the low factors perception and concentration of physical education learning attitude significant difference was shown from p<.01 level. The other factors interest, confidence, and self regulating showed great significant difference from p<.001 level. Therefore, children from parents participating in sport activities proved superior physical education learning attitude than children from parents who are not.
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