View : 859 Download: 0

Brousseau의 교수학적 상황론의 이해와 적용

Title
Brousseau의 교수학적 상황론의 이해와 적용
Authors
윤나미
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 수학교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Not only the learning of mathematics but also most of learning happens in some situations. It is natural that we should educate students and teach mathematics in more appropriate situations. But, so far we have hardly studied about concrete situation & milieu where math can be successfully taught. In today s math education, the situation of education as a external circumstance become realized more and more importantly with influence of open education. But they don t give us the embodied situation as a internal circumstance where the intrinsic concept of mathematics can be obtained. I started this thesis from this question, have tried to answer it on the basis of Brousseau s theory about the didactical situations. The one purpose of this study is to understand the theory of didactical situations, which focuses on how we can elaborate situations which really make a notion function. The other is to discuss about what the Brousseau s theory suggests us in math education. In this study, We attempted to make clear concept of didactical situations and concentrated on the process into which the didactical situations were developed. We dealt with didactical contract, which means the relation of student and teacher in didactical situations. Through above examination, we analyzed the method of math-teaching and learning in the viewpoint of Brousseau s theory and the teacher s role. Finally, we presented some situations where learning of mathematics can be really applied. ; 수학학습을 포함한 모든 학습은 어떠한 상황에서 일어나기 마련이다. 따라서보다 적절한 상황에서 교육이 이루어져 하는 것이 당위이나 현 수학교육에서수학 학습을 위한 구체적인 상황이나 환경에 대한 본격적인 연구는 아직 미비한 실정이다. 또한 최근 들어 수학교육에서도 활동 중심 교육이나 열린교육 등의 영향으로 외부적인 환경으로서의 교육 상황이 중요하게 인식되고 있지만, 실제 수학의본질적인 내용을 학습할 수 있는 내적 환경으로서의 상황이 구체적으로 제시되지는 못하고 있다. 본 논문에서는 이에 대한 문제 의식을 갖고 Brousseau의 교수학적 상황론에 대한 연구를 전개하였다. 본 논문의 목적은 실제로 수학적 개념이 끌어 내지고 그것이 기능 하게 되는 상황을 어떻게 정교화 할 수 있는가 를 중심문제로 삼고 있는 Brousseau의교수학적 상황론울 이해하는데 있다. 그리고 교수학적 상황론에 기초해 수학교육에 시사될 수 있는 교육적 의미가 무엇인지에 대해 고찰하고자 하였다. 이에 본 논문에서는 먼저 교수학적 상황의 의미를 밝히고 교수학적 상황의발전 과정을 중심으로 상황론의 내용을 전개하였으며 교수학적 상황에서의 교사와 학생의 관계를 의미하는 교수학적 계약에 관계에 대해 논의하였다. 이와 같은 고찰을 통해 교수학적 상황론에서 제시될 수 있는 수학 교수-학습방법과 교사의 역할에 대해 논의하였으며, 끝으로 실제 지도에서 적용될 수 있는 가상의 수업 상황을 제시하였다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 수학교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE