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'초기 현대무용의 이해'에 관한 WBI 설계 및 구현

Title
'초기 현대무용의 이해'에 관한 WBI 설계 및 구현
Authors
최혜경
Issue Date
2001
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
현대 사회는 정보화 사회로 대표할 수 있을 만큼 정보가 경제적·사회적 가치를 지닌 하나의 권력으로 인식되고 있다. 특히 정보를 최대한 활용하기에 적당한 컴퓨터의 활용은 매우 중요시되고 있다. 이러한 현상은 교육적으로 컴퓨터를 활용하려는 노력을 창출하게 하였고, 한국에서도 공교육기관인 학교에서의 컴퓨터 교육은 각 교육과정을 개정할 때마다 그 중요성이 더욱 강조되었다. 그에 따라 컴퓨터 교육을 위한 보다 심도 있는 교과과정을 만들어 제공하고 있고, 물리적 지원으로 학교 내에 하드웨어는 물론 소프트웨어를 갖추고 21세기에 맞는 인간형 육성을 위해 노력하고 있다. 열린 교육에 컴퓨터의 활용은 필수적이다. 왜냐하면 컴퓨터를 통하여 정보를 올바르고 유용하게 활용하기 위해서는 학습자의 창의적 사고와 논리적이고 합당한 사고력이 필요하게 되는데, 학습자들은 컴퓨터를 통한 학습 과정에서 열린 교육의 목표와 일치하는 장점들을 배울 수 있는 기회가 되기 때문이다. 또 컴퓨터의 큰 특징으로 상호작용성을 들 수 있다. 따라서 교사와 학습자가 일방적이 아닌 상호적으로 의사표현이 가능한 기능을 갖춤으로 해서 학습자의 욕구와 수준에 맞추어 학습할 수 있는 학습자 위주의 교육이 가능하기 때문에 교육에 컴퓨터의 활용은 필수적이라 할 수 있다. 그 동안 무용과목은 교재의 부재로 면대면 수업이 끝난 후에 보충 받을 자료 찾기가 힘들었다. 특히 비전공 교사에게 지도를 받을 경우 지도하는 교사나 학생 모두 올바른 지식을 주고 받는 데에 상당한 어려움이 따랐다. 지금까지 교재로 주로 사용되어온 서적 중심의 교재는 무용의 역동성을 표현하기에 부적합하고, 비디오 역시 학습을 위해 전문적인 연구로 제작된 학습용 비디오는 찾아보기 어려운 실정이며, 이렇듯 비디오를 활용한 수업 또한 일방적인 수업의 한 방법일 뿐이기 때문에 여러 가지 문제가 있었다. 본 연구에서는 이러한 무용 교육의 문제점들을 극복할 수 있는 학습 도구로서 타 교육과목에서 이미 증명되고 있는 바를 전제로 무용에서의 컴퓨터 활용의 유용성을 밝히고자 하였고, 시범적으로 「초기 현대무용의 이해」에 대하여 설계·구현하였다. 이 논문은 위의 요구사항을 토대로 무용 과목 중 「초기 현대무용의 이해」를 주제로 WBI프로그램을 설계하였으며, 구현은 Micro soft사의 Front Page와 Photo Shop, RealPlayer, 한글98, 메모장, 그리고 Web상의 홈페이지를 위한 많은 소스들을 이용하였다. 본 논문에서 제작된 프로그램의 대상은 무용을 가르치는 교사와 중학생이상의 학생들로 무용을 배우거나 가르칠 때 참고할 수 있는 자료로 활용할 수 있다. 구체적인 내용으로는 현대무용의 정의, 초기 현대무용사, 현대무용 인물계보, 용어해설, Test, Q&A, E-MAIL의 7개 메뉴로 구성되어 있다. 이 중 현대무용 인물계보를 중심으로 하여 무용사를 빛 낸 여러 인물 중 마사그라함을 표본으로 삼아 구체적으로 구현하였다. 마사그라함의 일대기 및 사상적 배경, 마사그라함의 테크닉 중 4가지를 선별하여 동영상으로 꾸몄고, Photo Gallary를 통해 작품 사진들을 감상할 수 있으며, 작품감상하기에서는 그녀의 작품 중 "Steps in the Street"을 동영상으로 제시하여 작품 감상의 기회를 제공하였다. 또, 위의 프로그램은 Web에서 교육의 목적으로 사용되는 WBI를 기반으로 설계되었고, 인터넷의 홈페이지로 등록 될 수 있도록 하였다. 학습 내용의 특성에 따라 문서와 동영상, 음향 등 멀티미디어를 활용하여 학습자에게 보다 흥미로운 학습환경과 보다 능률적인 학습 정보를 제공하도록 설계하였고, 기존 서적 교재의 평면적 자료에서 벗어나 무용의 역동성을 제대로 표현해 줄 동영상을 활용하였다. 동영상은 비디오와 같이 일방적인 자료제시에서 끝나지 않도록 운영자와 질문과 답을 주고받는 즉각적인 피드백이 제공될 수 있는 상호작용이 가능하도록 설계하였다. 또 하이퍼텍스트의 개념으로 단단계에서 모든 자료제공이 끝나는 것이 아니라 다단계의 입체식 자료 제공으로 학습자가 학습 내용을 습득하는 과정에서 혼란이 발생하는 것을 막고 체계적으로 자료를 활용할 수 있도록 하는 학습자의 학습 욕구에 부흥되는 효과적인 자료제공 방식으로 설계하였다. 이 연구 결과 무용 교육에의 컴퓨터 활용은 무용 교육의 특수성을 최대로 살릴 수 있는 커다란 장점을 지니고 있다. 그러나 반면에 단점으로는 컴퓨터를 활용한 수업이나 교재를 교육적으로 이용하기 위해서 기본적으로 갖추어야할 설비가 많기 때문에 교육 전에 많은 경제적 지출이 필요하고, 또 현재 한국은 광통신케이블이 많이 보급되어 있기는 하나 인터넷 이용시 아직도 일반 전화선을 사용하는 가정이 많다는 점을 감안할 때, 아직 전송 속도나 화질 등의 질이 떨어져 사진이나 동영상 자료가 많은 무용자료를 학습하기에는 아직 무리가 따른다. 그러나 광통신케이블의 보급률이 높아지고 기술이 좀더 발전한다면 현재 우리가 간음하고 있는 수준 이상의 교육적 활용이 가능하리라 생각한다. 이러한 기술력이 제공되었을 때 그것을 최대한 이용하여 학습 능률을 높일 수 있도록 무용 교육자들은 컴퓨터를 기반으로 한 학습용 자료들을 준비해야 할 것이다. ; In modern society, as it is called an information oriented society, information is aware of a power that have economic and social value. Especially, using computers, appropriate for best use of information, is regarded very important. Such a thing let people use computers educationally, and learning computer in schools which are public education institutions has also been placed emphasis more and more whenever each education curriculum have been changed in Korea. Accordingly, more profound curriculums for teaching computer have been developed and provided, and with physical supports, setting up softwares as well as hardware within schools, we have done our best to bring up human beings appropriate to 21 century. For Open Education, using computer is necessary. It is because that, as learners s creative thinking, logical and reasonable thinking power are necessary to use information rightful and useful through computer, such learning course with computer could be opportunities to learn benefits to meet goals for Open Education. In addition, there is interactivity as computer s major feature. Therefore, since learner-centered education that can learn to meet leaners s desires and levels becomes available, as setting up functions to communicate each other, not one sided, for teachers and learners, it is necessary to use computer in education. By now, it has been difficult to fing materials for supplementation after lessons, because there weren t appropriate texts, in dance training. Especially in the case that a unspecialized teacher instructed, it has been difficult to teach and learn good knowledges for both teachers and students. Book texts that have been used by now aren t appropriate to present dynamics of dance, and videos made through special studies for training is also difficult to find. It has had a lot of matters, because it is just one method for one-sided lessons. This study is supposed to show it is useful to use computer in dance, on assumption that it has been proved in other education areas, as it is a learning tool to overcome such problems in dance training, and to design and implement 「understanding early modern dance」lesson as an example. In this article, I had designed WBI program with the theme 「understanding early modern dance」among dance lessons based on said requirements, and used FrontPage in MicroSoft, PhotoShop, RealPlayer, Hangeul98, notepad, and lots of sources for homepages on Web for implementation. Programs made in this study has been designed based on WBI used for training on Web, and made them registered into Internet homepages. Moreover, it is designed to provide more interesting learning environment and more efficient learning information to learners to use multimedia such as documents, moving pictures and sounds according to natures of learning contents, and we use moving pictures to present dynamics of dance escaping from plane materials in existing book texts. Moving pictures are designed to support interactivity that can provide direct feedback to give and take an answer with an operator, so as not to be one-sided presentation of materials. Furthermore, it is designed as effective way to provide materials, which prevents learners confused in learning a content and we can use materials systematically with multi level, systematic provision of materials, which all provision are not to be limited in single level, as in hyper text concept. According to this study, using computer in dance training has a lot of advantages to implement special characters in dance training, but it needs expenditure as much prior to training, because of heavy facilities that should be prepared basically in lessons and texts using computer. In addition, though optical communication cables are distributed broadly at present in Korea, considering that there are still a lot of households to use telephone line, it is difficult to learn dance materials containing a lot of pictures and moving pictures for low transmission rate or bad resolution. However, if distribution rate of optical communication cables is increased and technologies are developed higher, it is thought to be available to use educationally over the level in our judgement at present. When such technologies are provided, dance trainers should prepare learning materials based on computer to increase learning efficiency to use it at best.
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