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체육교사의 인터넷에 대한 이용현황 및 태도조사연구

Title
체육교사의 인터넷에 대한 이용현황 및 태도조사연구
Authors
김자혜
Issue Date
2001
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
This study is about P.E.(Physical Education) teachers using the Internet and attitude toward the internet , and the purpose of this study is to provide basic data about P.E. teachers desirable internet use in the education field. The subject of this study are P.E. teachers of middle schools and high schools located in Seoul, and total 250 teachers were selected as the subject of this study. Among them, the data actually used for this analysis are 227 teachers (114 from middle schools and 112 from high schools) excluding with 23 of insincere responses or part of which is omitted. The questionnaires used in this study are composed of five areas of the demographical characteristics, the general condition of using the internet, the present condition of using the internet related to curricula, attitude toward the internet and recognition of the internet. Statistics employed for data analyses were descriptive analysis, t-test and Oneway ANOVA. The result of this study acquired through data collection, analysis and discussion as above is summarized as follows. 1. P.E. teachers general condition of using the internet is high-level. 2. P.E. teachers present condition of using the internet related to curricula is low-level. 3. P.E. teachers attitude toward the internet is different according to sex, age and experience. 4. P.E.(Physical Education) teachers difference between a high level group and a low level group of recognition in their attitude toward the internet. ; 본 연구의 목적은 체육교사의 인터넷 이용현황과 인터넷에 대한 태도를 조사하여 정보화시대의 체육교육현장에서 체육교사의 인터넷의 올바른 교육적 활용방법에 관한 기초자료를 제공하는 것에 있다. 본 연구의 대상은 서울특별시에 소재한 중·고등학교 체육교사로서 서울의 중·고등학교 체육교사를 모집단으로 설정한 다음 집락표집하여 총 250명이 연구 대상으로 선정되었다. 이 중 실제분석에 사용된 자료는 불성실하게 응답한 자료로 판단되거나 조사내용의 일부가 누락된 23명의 설문지를 제외한 227명(중학교 체육교사 114명, 고등학교 체육교사 112명) 이었다. 본 연구에서 사용한 설문지는 인구통계학적 특성, 인터넷의 일반적 이용현황, 인터넷의 교과관련 이용현황, 인터넷에 대한 태도, 인터넷에 대한 인식의 5개 영역으로 구성되었다. 자료분석을 위하여 본 연구에서 사용한 통계기법은 조사대상의 인구통계학적 특성과 인터넷에 대한 일반적 이용현황 및 교과관련 이용현황을 알아보기 위하여 빈도분석을 실시하였고, 인터넷에 대한 인식 하위영역에 따른 인터넷에 대한 태도차이를 알아보기 위하여 t검정과 일원분산분석을 사용하였고, 유의한 차가 발견된 결과에 대해서는 사후검정을 실시하였다. 이와 같은 자료수집, 분석과정 및 논의를 통하여 얻어진 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 체육교사의 인터넷에 대한 일반적인 이용현황은 이미 규명된 타교과목 교사와 비교 높은 수준이었다. 둘째, 체육교사의 인터넷에 대한 교과관련 이용현황은 그 수준이 낮았다. 셋째, 체육교사의 인터넷에 대한 태도는 인구통계학적 특성 중 성별, 나이, 경력에 따라 차이가 있었으며, 여성일수록, 나이가 젊을수록, 경력이 짧을수록 긍정적이었다. 넷째, 체육교사의 인터넷에 대한 상대적이점, 복잡성, 호환성, 지각된위험의 인식상위집단과 하위집단간의 인터넷에 대한 태도는 인식상위집단이 하위집단보다 긍정적이었다.
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교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
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