View : 34 Download: 0

중학교 신.구 과학 교과서가 요구하는 인지 수준 분석

Title
중학교 신.구 과학 교과서가 요구하는 인지 수준 분석
Authors
박지영
Issue Date
2001
Department/Major
교육대학원 물리교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문의 목적은 제7차 교육과정의 취지에 따라 새롭게 개정된 중학교 과학1 교과서(물리 영역, 신 교과서)와 제6차 교육과정에 따른 기존의 중학교 과학1 교과서(물리 영역, 구 교과서)가 요구하는 인지 수준을 분석·비교하여, 신 교과서의 인지수준이 제7차 교육과정의 취지에 따라 구 교과서의 인지 수준 보다 하향 조정되었는지를 살펴보고, 선행 연구를 통하여 밝혀진 학생들의 인지 수준과 신 교과서의 인지 수준을 비교하여 논의하고자 한다. 교과 내용의 분석은 영국의 CSMS(Concepts in Secondary Mathematics & Science) Program 에 의해 개발된 CAT (Curriculum Analysis Taxonomy)의 3가지 분류틀을 사용하였다. 분석 대상은 신 교과서 7종 중에서, 구 교과서 8종 중에서 동일 출판사인 교학사, 금성출판사, 동화사, 지학사를 선택하여 분석하였고, 구 교과서에서 교학사 교과서는 2개 중 임의로 선택하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 신·구 교과서(물리 영역)에서 형식적 조작기에 속하는 개념이 차지하는 비율은 각각 58.9%, 60.0%로 형식적 조작기에 속하는 개념이 구체적 조작기에 속하는 개념보다 많았으며, 그 비율은 신·구 교과서가 비슷했다. 2. 신·구 교과서(물리 영역)의 인지 수준 평균치는 각각 2.95, 2.59로 신 교과서의 인지 수준이 구 교과서에 비해 다소 높은 것으로 나타났다. 3. 선행연구에서 중학생 대부분의 인지 수준이 구체적 조작기에 해당하는 것으로 나타나, 신 교과서의 물리 교과 내용 수준도 학생들의 인지 발달 수준과 조화를 이루지 못하는 것으로 나타났다. ; This thesis, analyzing and comparing the cognitive level that a new scienceItextbook(physics) of middle school which has been revised by the 7th curriculum and a former scienceItextbook(physics) that follows the 6th curriculum demand, will examine whether the cognitive level of new textbook has been lowered meeting the purport of the 7th curriculum comparing to that of former textbook and make a comparative study of the cognitive level of students which has been revealed by former studies and the new textbook. Analyzing the content of textbooks, three tools of CAT(Curriculum Analysis Taxonomy) invented by English CSMS(Concepts in Secondary Mathematics & Science) program were used as criterions. Compared materials were Kyohaksa, Kumsung Publishing Co, Donawhasa, and Jihaksa which are the same publishing companies among seven new textbooks and eight former textbooks and one of the two former textbooks of Kyohaksa was selected at random. The following is the summarized result of this research. 1. In the new and the former textbooks(physics), the percentages of concepts included in a formal operational period were 58.9% and 60.0% respectively, in which indicated that the concepts which come under formal operational period were more than the concepts of concrete operational period. The rates of the concepts of formal operational period were similar on the figure in the new textbook and the old one. 2. The averages of cognitive level of the new and the former textbooks(physics) were 2.95, and 2.59 respectively and the cognitive level of the new textbook was a little higher than that of the former one. 3. Considering that it has been proved by the former studies that most middle school students cognitive levels were in a concrete operational period, the standards of the curriculums of physics of the revised textbooks were not appropriate to the cognitive level of students.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 물리교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE