View : 3166 Download: 0

중년기 부부 교육 프로그램 개발

Title
중년기 부부 교육 프로그램 개발
Authors
김영자
Issue Date
1999
Department/Major
교육대학원 가정과교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원 가정과교육전공
Degree
Master
Abstract
중년기는 개인 내적인 변화, 가족관계의 변화, 그리고 직업관계 등 다양한 발달상의 변화를 경험하는 시기이다. 이 시기는 생산과 성취에 의한 인생의 절정기인 동시에 침체와 혼란에 의한 중년의 위기를 맞는 시기이기도 한데, 어떻게 이 시기를 극복하느냐에 따라서 인생후기를 보다 성공적으로 살게 하는 중요한 관건이 되는 것이다. 그러므로 본 연구는 중년기의 제 변화들로 인해 겪게 되는 위기현상을 이해하고, 부부가 함께 참여하여 문제를 인식, 적응할 수 있도록 중년기 위기를 적극적으로 극복하기 위한 부부교육 프로그램을 개발하고 실시하는데 그 목적이 있다. 본 연구는 이론적 고찰, 프로그램 개발, 프로그램 실시 및 평가의 방법으로 진행된다. 먼저 중년기의 특성을 명확히 파악할 수 있도록 이론적 고찰을 시도한다. 중년기의 개념과 위기를 설명해주는 Erikson, Peck, Levinson, Vaillant의 이론들과, 중년기의 발달적 특성과 그에 따른 위기 경험들을 다루는 선행 연구들을 고찰한다. 이러한 이론적 고찰을 배경으로 다음과 같이 프로그램 목표를 달성하도록 내용을 구성하였다. Session 1에서는 친밀감 형성 및 중년기 위기에 대한 프로그램 목적을 이해하게 한다. Session 2에서는 중년기의 신체적 심리적 변화에 대해 인식하고 알게 한다. Session 3에서는 중년기 가족관계의 변화로 나타나는 위기현상을 이해하게 한다. Session 4에서는 중년기에 나타나는 직업적 변화의 위기들을 알게 한다. Session 5에서는 중년기 위기를 극복하여 모든 변화를 자신의 성장기제로 활용하게 한다. 프로그램의 진행은 본인이 출석하는 교회의 교인 부부들을 대상으로 쾌적하고 분위기 있는 호텔에서 1박 2일 동안 연속적 교육으로 실시하였다. 진행단계는 매 Session 마다 2시간씩 5차시로 구성하였고, 강의, 활동, 그룹토의 및 경험발표, 부부 나눔의 시간, 정리, 기타 게임 노래 율동으로 진행하였다. 본 프로그램의 평가는 교육기간 중 실시하는 총괄평가와 교육기간이후에 실시하는 사후평가 두 가지 방법을 사용하였다. 전자는 마지막 Session 5에서 교육 대상자에게 프로그램의 강의를 듣고 부부가 실천하기로 약속한 것과, 본 프로그램이 자신에게 미치는 영향에 관한 질문을 실시하였다. 참석자들은 부부간의 사랑과 신뢰를 새롭게 재정립하는 기회가 되었다고 평가하였다. 후자는 교육 내용을 잘 실천하고 있는지를 알아보기 위하여 교육이 끝난 2주 후 평가하였는데, 부부가 함께 약속을 실천하려고 노력하고 있다는 매우 희망적인 응답을 받았다. 그리고 본 프로그램을 통하여 부부가 서로 좋은 영향을 주고 있음이 평가되었다. 중년기 인구는 급격히 늘어가고 있으나 중년기에 대한 관심이 적고 중년기에 겪게되는 불안과 위기감에 대한 중요성이 간과되어 온 현실에서, 본 연구는 중년기 부부교육 프로그램을 개발하여 중년기 부부들의 위기현상에 대한 적응력을 기를 수 있도록 시도했다는 데 의의가 있다고 본다. ; The mid-life period in one s life is a time for experiencing changes in their inner selves, changes in the family and changes in job relations in the developmental aspect. This period is a climax in their lives, for production and accomplishment as well as a time for facing a mid-life crisis caused by depression and confusion. How the person overcomes this mid-life crisis becomes an important factor in living the latter part of their lives successfully. Therefore the purpose of this research is to develop and implement a program for couples, to understand the mid-life crisis and to take part together as couples, to perceive and to apply solutions to constructively overcome this problem. This study takes the order of theoretically observing, developing a program and implementing as well as judging it. In order to correctly perceive the middle-life period the study will first try to observe this phenomenon. The study will reference studies conducted by Erikson, Peck, Levinson, Vaillant as well as other precedent studies on the development and characteristics of the middle life period. Considering these theoretical studies to achieve purpose of program and content of the program was constructed as follows: In the first session, to form friendship and understand the program s purpose concerning mid-life crisis. In the second session, to perceive the physical and mental changes that occur during the middle life period. In the third session, to understand the crisis that occurs in the family during the middle life. In the four times session, to understand the changes that occur in relations in the career. In the five times session, to overcome the mid-life crisis and use it for personal growth. The program started by educating some members of my church in a comfortable hotel, which had a good atmosphere, for 2 days. There were 5 sessions lasting 2 hours each. Each session consisted of lectures, activities, group discussions, and presentations of their past experiences. An evaluation of the program was made during and after the education period. The first evaluation for the education was made during the fifth period of the program and it surveyed about the program s effects on them. Most of the couples evaluated that this education program gave them an opportunity to reestablish their love and trust for their spouses. The second evaluation was made to weeks after the education to find out how the couples were practicing the lesson a have learned through the program. And it was found that most of them were doing there best to keep the promises they have made. More over, they were able to establish good affects for the spouses through the program. The population of the middle aged has increased rapidly but the anxiety and confusion that the middle-aged face are being ignored. So the purpose of this study is to develop a program for the middle-aged to increase their flexibility towards the Mid-life crisis.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 가정과교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE