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레지오 에밀리아 접근법을 통한 유아미술교육

Title
레지오 에밀리아 접근법을 통한 유아미술교육
Authors
이선형
Issue Date
1999
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 통합적 교육의 맥락인 레지오 에밀리아 접근법의 원리를 적용한 유아의 미술활동이 상징화의 주기에 따라 어떻게 발현되었으며, 작업과정과 작품표현방식에 어떤 영향을 주며, 어떠한 단계로 발달되어지는지를 알아보는 데 그 목적이 있다. 이와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. (1) 소집단 활동과 교사의 개입이 유아의 작품에 어떤 영향을 주는가? (2) 상징화의 주기에 따라 유아의 작품이 어떻게 변화되어 가는가? (3) 레지오 에밀리아 접근법이 유아미술에 어떤 영향을 주는가? (4) 이 접근법을 통해 교사로서의 질적 변화는 어떠한가? 본 연구는 서울시에 위치한 T유치원의 종일반 유아 4명을 대상으로 실시하였다. 참여한 어린이는 만6세의 남아 2명, 여아 2명으로 구성되었고 1999년 3월~4월초까지 매주 2회씩 총 8회의 미술활동을 통해 이루어졌다. 연구 방법으로는 관찰법을 사용하였고 관찰은 프로젝트에서 나타난 활동들을 녹음을 통해 일화기록 하였으며 유아들의 활동사진을 찍어 다음 작업에의 연결에 사용했다. 레지오 에밀리아 접근법을 연구하고 사례적용한 결과, 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. (1) 유아들의 소집단 활동은 유아에 대한 교사의 관찰과 조언, 중재의 역할을 소화하기에 충분하며 교사의 적은 개입은 유아들끼리의 갈등의 기회를 제공하고 지식위주에서 벗어나 자기 나름대로의 느낌, 정서, 생각을 표현할 기회를 다양하게 제공하여 깊이 있는 체험과 아울러 보고 깨닫고 협력해 보는 미적경험을 준다. 또한 발표와 경청을 통해 또래간의 유대감이 길러지고 아동간의 긴밀한 대화뿐 아니라 교사와 아동간의 깊이있는 대화도 잘 이루어지게 하는 등 가정과 같은 분위기를 제공한다. (2) 유아들의 작품은 상징화의 주기를 거치면서 생각대로 그리기, 보고 그리기, 관찰과 경험후 안보고 그리기, 심화해서 그리기, 확장해서 그리기, 확장 심화해서 그리기를 통해 그림의 깊이감 및 이야기와 정서가 풍부한 그림으로 변화되었음을 알 수 있다. (3) 레지오 에밀리아 접근법은 미술이외의 다양한 영역을 포괄적으로 다루고 있는 유아교육 체제이지만 미술과 영역을 확장해서 적용해 본 결과, 유아들이 미술수업에 적극적이고 자발적으로 참여하였으며 프로젝트 활동을 통해 유아들은 물론 교사까지 학문적 기술을 통합적으로 습득할 수 있다. (4) 교사가 일방적으로 주제를 정해 표현기능만을 지도해 온 기존의 지도방법과는 달리 유아의 지적 성장을 위해 그들의 이야기를 잘 들어주고, 유아들간의 토론과 공동 활동을 재자극·확장시키기 위해 유아들에게 다양한 이야기를 해 줌으로써 교사-유아간의 상호작용이 이루어진다. 이 상호작용을 통해 교사는 미술활동 이외의 것들을 키워 주고 주제에 대해 심층적으로 자세히 조사하고 많은 자료를 수집해야 한다. 또한 관찰자, 진행자, 자극자의 역할을 하며 기록작업을 통해 유아들의 사고과정에 심도있는 피드백을 구상 해야 한다. ; This study is based on the approach theory of Reggio Emilia in the context of unified synthesized education. The object of the study is to find out the process of development in drawing expressions in children s drawing activity in accordance with the cycles of symbolization. The rescarcher established following questions in order to probe the study objects. 1) How are teacher s intervention and small activity influence on the work of children? 2) How does change take place in accordance with the cycles of symbolization? 3) How far is the approach theory of Reggio Emilia effective in children s drawing? 4) Is there a qualitative change in teacher using this approach? The study is borne out of an experiment with 4 children in a kindergarten, seoul. The participated children are 6 yearsold, 2 girls and 2 boys respectively. The researcher conducted study twice a week from March to April, 1999.The method of study was a close observation which the resercher recorded and took pictures of the projected activition, which in turn were used in the subsequent project. The followings are the findings from the applicated case of the Reggio Emilia approach. 1) The small group activities of children is very conducive for teachers to be in the position of an observer,adviser, and intermediator of the children if necessary. Little intervention on the part of the teacher offers the chances of conflict, thereby providing them opportunities to express their own feeling, emotion,and thought. This eventually gives them an aesthetic experience arising from their own experience, counter activities and cooperation. There can be a solidarity among the peer through presentation and listening as well as an establishment of home-atmosphere by way of an in-depth communication between the teacher and children. 2) The works of children under the cycles of symbolization have changed to more profound and rich works in terms of depth,story and emotion of the work.This change is a result of voluntary drawing,dawing from observation, drawing out of impression after their own experience and observation,in-depth drawing and broadening drawing, and so forth. 3) Reggio Emilia approach is a children s education system which has to do with various fields other than the arts. In case of the in-depth application children became more active and voluntarily participated.Thus one can say that not only children but teachers can learn synthesized academic techniques through this method. 4) Unlike the traditional method in which the teacher decides subjects to deal with and guides expression techniques, this method pays attention in listening children s story for their intellectual growth and tries to retell the stories to stimulate and expand children s discussion and group activities. This is a good way of mutual activities between teacher and children. Through this mutual activities, the teacher needs to collect and study activities between teacher and children. Through this mutual activites, the teacher needs to collect and study a lot of teaching material. she/he also has to play a vital role as observer, programmer, stimulator and recording these activities when necessary.
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