View : 85 Download: 0

유아미술교육의 실태 비교연구 : 유치원과 미술학원을 중심으로

Title
유아미술교육의 실태 비교연구 : 유치원과 미술학원을 중심으로
Authors
김현정
Issue Date
1999
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 우리나라 대표적인 유아미술 교육기관인 유치원과 미술학원에서의 유아미술교육 실태에 관한 비교연구이다. 현행 미술교육 기관의 운영방식 및 지도방법 등에 대해 알아보고 개선점을 모색하며 아울러 더 나은 미술 교육을 위한 기초 자료를 제공하는 것을 목적으로 한다. 이와 같은 목적을 위해 설정된 연구문제는 다음과 같다. 1. 교사의 전공과 경력, 유아미술 교육에 대한 준비는 얼마나 되어 있는가? 2. 교육기관의 설비적 환경은 어떠하고 재료와 공간의 지원은 얼마나 이루어지고 있는가? 3. 어떠한 방식으로 미술교육 프로그램을 구성하며 작업 활동은 얼마나 다양하고 자유롭게 행해지고 있는가? 4. 실제 미술지도 방법 및 관리, 작품 평가는 어떻게 이루어지고 있는가? 본 연구의 대상은 서울 시내에 소재해 있는 유치원과 미술학원의 교사 112명이며 연구의 방법으로는 각 기관에서 행해지는 미술교육의 현황을 비교, 분석하기 위해 설문조사를 실시하였다. 연구도구는 유아미술교육에 관한 문헌 및 예비조사 결과를 기초로 하여 연구자가 직접 고안한 총 33문항의 설문지이다. 수집된 설문 자료는 각 문항마다 빈도를 분석하였고 교사들과의 면접과 실제 수업 현장의 참관을 통해 관찰한 바에 따라 그 결과를 비교, 분석하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유치원의 교사는 전문대 학력, 미술학원 교사는 대졸 학력의 소지자가 가장 많았다. 유치원의 경우 대부분이 유아교육 전공자였고 미술학원은 디자인이나 회화계통의 미술대학 출신이 많았으나 미술과 전혀 무관한 전공의 교사가 미술교육을 담당하고 있다는 것이 예상외의 결과였다. 교사의 평균연령은 27.3세이며 평균경력은 3.2년이다. 둘째, 수업시간에 있어서 미술학원은 유치원에 비해 상당히 많은 시간을 차지하고 있다. 대부분의 유치원과 미술학원에서 사물함과 세면실을 갖추고 있었고 일부 교구나 미술 재료도 지원해 주고 있었으며 작업공간도 대체로 충분한 편이라고 답하였다. 그러나 교사 1인당 원아 수는 20-25명으로 많은 편이었다. 셋째, 주제는 유치원의 경우 교육과정에 준하여 선정되고 미술학원에서는 교사 자유로 주제 선정을 하는 곳이 많았으며 수업 준비는 대부분 지도자료나 서적을 이용하고 있었다. 두 기관 모두 폐품을 이용한 미술작업이나 통합 교육으로서의 미술활동이 이루어지고 있으며 교육과정에 있어서 그리기에 많은 수업 시간이 할애되고 있으나 어린이들은 만들기 영역에 많은 흥미를 느끼고 있는 것으로 드러났다. 넷째, 실제 지도에 있어서 유치원과 미술학원의 교사 모두 조언을 하는 형태로 지도하는 교사가 많은 것으로 조사되었으며 유치원 교사들은 유아의 작품을 모두 전시하는 방법을 이용하지만 미술학원의 교사들은 일부 잘된 작품만을 전시하고 있는 것으로 나타났다. 평가 방법에 있어서는 모두 아동이 직접 발표하는 형식을 취하고 있으며 지도시 어려운 점에서는 유아의 발달단계와 개인차에 맞게 지도하는 것이 가장 힘들다고 답하였다. 유아미술을 담당하는 교사들은 전문적인 지식은 물론이고 어린이를 이해하고 사랑하는 교사로서의 인격과 자질을 갖추어야 하며 교사 자신도 어린이들을 창의적이고 독창적으로 지도하기 위해 끊임없이 노력하고 연구하여야 한다. 교사가 유아 미술 지도에 열중할 수 있도록 행정적인 차원에서의 배려도 필요하며 훌륭한 유아미술 교사가 양성되기 위하여 대학에서는 유아미술 관련 과목을 다양하게 개설하고 현직 교사들을 위한 재교육 역시 활발히 이루어져야 한다고 본다. 준비된 교사와 충분히 갖추어진 교육 환경이 뒤따를 때 어린이를 위한 진정한 미술교육으로 발전할 수 있을 것이다. ; The purpose of this study is to compare and analyze the art education of kindergarten and art educational institutes in the fields of operational and teaching methods in order to improve the current art educational programs. The topics for the empirical analysis are as follows: 1. What are the teachers majors, teaching carriers and how have they prepared for the infant art education? 2. How is the facilities of educational institutes, and their furnishing materials and working space for experiment? 3. How is the art educational program created and how is its educational works free and various? 4. How are the teaching methods, management and appreciation of works? The objects of this study are 112 teachers of kindergarten and private art educational institutes located in Seoul. The methods of study have been surveyed by using the questionnaire of 33 articles for teachers to analyze the present status of art education based on the concerned documents, and analyzed in percentage to present the results of the study. The results of this study are as follows: First, the majority of the teachers in kindergarten have obtained a junior college degree and teachers in art institutes have obtained an university degree. In case of kindergarten teachers, they have been certificated to teach infant education. On the other hand, most of the teachers in private art educational institutes have a degree of design and pictures from an art college, but some of them have a degree unrelated to art education. And the average age of the teachers are 27.3 years old, and they have 3.2 years carriers. Second, there is a great difference in class programs between kindergarten and private art educational institutes. Most of the kindergartens and private art educational institutes were properly equipped. They contained private property boxes, washrooms, teaching tools, materials and adequate working space. But the student teacher ratio was about 20~25 students to every teacher. Third, the educational subject was selected based on the current curriculum in kindergartens, but teachers in art institute select the subjects for themselves. And most teachers prepare classes by using teaching data and textbooks. Both of them have programmed infants works by utilization of wast materials. Although there was a lot of time for drawing in curriculum, but many children were interested in playing. Lastly, many of the teachers in the kindergarten and the private art educational institutes instructed advising the children. Also they answered that there are difficulties in properly teaching the infants growing steps and individual differences of educational conditions as well as the exhibition and appreciation of their work. Teachers who teach children s art should possess not only professional knowledge but personality and quality as a teacher and they should keep studying to teach them creatively. And administrative considerations are necessary in order that they can absorbed in teaching children. To train good teachers, universities need to open various subjects about children s art and many programs and seminars for present teachers should be held more often. When there are properly trained teachers and encouraging educational environments, the art education for children can be improved.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE