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자폐아동을 대상으로 한 미술활동 사례연구

Title
자폐아동을 대상으로 한 미술활동 사례연구
Authors
이상미
Issue Date
1999
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
미술활동은 자아형성을 돕는 창작 활동이다. 미술교육은 아동의 감각이나 내면적인 세계, 독창성 그리고 표현 기술과 기능적인 기술의 발달 모두를 포함한다. 자폐아동을 위한 미술활동도 이러한 본질을 벗어날 수 없으며 아동의 정서적, 사회적, 인지적 성장에 도움을 준다. 자폐장애는 아동 발달의 초기부터 전반적인 발달 과정의 왜곡에 의하는 장애이다. 임상적 특성으로는 사회적 상호관계의 장애, 의사소통 및 언어장애, 제한되고 반복적이며 진부한 형태의 행동, 흥미, 활동과 변화에의 저항이 있다. 자폐아동에게 미술활동은 간접적인 의사소통 수단이 되어 언어장애에 도움이 되며, 다양한 미술재료와 기법의 사용은 변화에 대한 저항감을 감소시킨다. 또한 기능적인 면에서 모방, 작은근육 운동, 눈·손의 협응의 발달을 가져온다. 연구자는 97년 5월부터 서울대학교병원 소아정신과 발달장애아 주간치료실에서 봉사활동을 하면서 자폐 아동을 대상으로 한 미술개별지도의 기회를 가지게 되었다. 자폐장애를 가진 아동에게 적극적이고 효과적인 미술활동을 유도하기 위해서 다양한 미술 프로그램의 개발을 연구하게 되었다. 특수아동을 위한 미술 활동이나 체계적인 이론의 연구가 많지 않은 상태에서 연구자에게 자폐아동을 이해하고 그들을 위한 미술 활동을 계획하는데 있어 미국의 노스캐롤라이나 대학교 의과대학의 쇼플러(Shopler)와 라이츠러(Reichler) 교수의 TEACCH 프로그램(Treatment and Education of Autistic and Related Communication Handicapped Children:자폐아와 의사소통장애 아동의 치료와 교육)은 방향을 제시해 주었다. 본 연구는 미술활동을 통한 자폐아동의 모방, 작은근육 운동 그리고 눈·손의 협응의 기능 발달에 목적을 두고, 자폐아동을 대상으로 하여 미술활동을 개발하고 이를 아동에게 실시하였다. 자폐아동을 위한 미술 활동은 TEACCH 프로그램의 모방, 지각, 큰 근육 운동, 작은근육 운동, 눈·손의 협응, 인지 - 동작, 인지 - 언어, 자립, 사회, 행동조정의 10개 영역의 프로그램 중에서 미술활동으로 발전시킬 수 있는 모방, 작은근육 운동, 눈·손의 협응의 3개 영역을 선별하여 응용하였으며 사례의 결과를 분석하여 아동의 영역별 발달을 살펴보았다. 시간과 공간의 제약으로 단일 사례연구에 대해 연구하였으며, 연구대상은 서울대학교병원 소아정신과 발달장애아 주간치료실에서 교육을 받고 있는 5세의 여아였다. 연구자는 본 연구를 위하여 97년 5월부터 7월까지 주간치료실의 수업 참여로 아동을 관찰하며 적응하는 시간을 갖고 97년 7월부터 98년 2월까지 매주 1회, 총 23회의 미술개별지도 시간을 가졌다. 본 연구는 미술프로그램 실시전과 실시후의 아동의 각 영역별 기능의 변화를 평가하기 위해서 연구자의 관찰 기록과 미술 활동 초기단계(97년 7월)와 종결단계(98년 2월)에 서울대학교병원 소아정신과 발달장애아 주간치료실의 윤선아 주임교사에 의해 실시된 심리교육검사(PEP: Psycho Educational Profile) 자료를 사용하였다. TEACCH 프로그램을 응용하여 미술 개별 수업을 구성하고 이를 아동에게 실시하고 관찰하여 얻은 결론은 다음과 같다. (1) TEACCH의 모방, 작은 근육운동, 눈·손의 협응 영역의 프로그램은 자폐아동을 위한 체계적인 미술활동 개발에 효과적이다. (2) 미술활동은 자폐아동의 모방, 작은근육 운동, 눈·손의 협응 기능의 발달을 증진시킨다. (3) 다양한 재료와 기법의 미술활동은 자폐아동의 주의집중 능력과 학습동기 형성의 능력을 향상시킨다. (4) 지속적인 미술활동을 통해서 자폐아동은 타인과의 신뢰감을 형성하는 기회를 가지며 새로운 경험을 받아들임으로써 긍정적인 대인관계 및 사회성 형성에 도움을 준다. 자폐아동을 대상으로 한 미술활동을 통해 아동의 각 영역별 기능이 현저히 변화하였다. 또한 아동은 미술활동에 대해 적극적으로 반응하였고 표현능력이 향상되었다. 앞으로 특수 아동을 위한 미술프로그램의 개발과 체계적인 이론의 연구가 계속 되기를 바란다. ; An art activity is a creative work that helps children’s ego grow. Art education includes children’s senses, inner world, technique of expression and functional development. The art experience for autistic children has all the same qualities as normal children’s art experience and can contribute to their emotional, social, cognitive and expressive growth. For autistic children art can be a channel for communication to help bridge language problems. Also various art materials and methods can decrease their resistance to changes and help in the development of the children’s imitation skills, fine motor skills, and eye-hand coordination. I had a chance to teach an autistic child as a volunteer teacher at The Developmental Disorder Children’s Clinic of Seoul National University Hospital. I needed to develop good programs for positive and effective art activities for an autistic child. There are not many art programs and teaching theories for exceptional children in Korea but TEACCH programs gave me a way to understand and plan art programs for the autistic child. With the help of TEACCH, I planned programs that could be helpful to the development of their imitation skills, fine motor skills, and eye-hand coordination. This thesis is a case study on art activities for an autistic child at The Developmental Disorder Children’s Clinic of Seoul National University. For the study, I worked as an assistant teacher to adapt myself to the class, from May to July of 1997. I worked on individual art activities with the child from July of 1997 to February of 1998. To evaluate the development of the child’s functional abilities through art activities, I used my observation chart and results of PEP. The conclusions of this thesis are as follows: (1) Art activities for an autistic child can develop abilities of imitation skills, fine motor skills, and eye-hand coordination. (2) Using various art materials and methods, a child’s attention span can be extended and the child can gradually be motivated to express herself through class work. (3) Through continuous art sessions the child’s social abilities and rapport can become positive. The art activities for this autistic child brought remarkable changes to her imitation skills, fine motor skills, and eye-hand coordination. She has development of appropriate responses to activities in class and of art expression skills. I hope further studies on the development of art programs and teaching theories for autistic children will be continued.
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