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ADHD아동을 위한 집단미술요법 사례연구

Title
ADHD아동을 위한 집단미술요법 사례연구
Authors
이경원
Issue Date
1999
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
Visual Art is performed through delicate use of hands in its active process. If it is compared to human development, it is deeply connected with the development of fine motor areas of a human body ; first, Its process is related to hands and fingers, especially, their cooperative application, and correct use ; second, eyesight, a sense of touch, muscle movement and fine motor interaction ; third, it helps a great deal development of fine motor, which determines the standard of one s writing ability. The purpose of this study is to find out the effect of an art therapist in Attention Deficit Hyperactivity Disorder children s Fine-motor and Social-Emotional Behavior in providing group plays and artistic activities. This study also is aimed at finding out the possibility for Group Art Therapy program by analyzing the results and case studies. Before making case studies, we studied books on overall, special characteristic of development of subject children s during their early infant stages of growth, and Attention Deficit Hyperactivity Disorder and Group Art Therapy ; characteristics and value. the case study was made in Attention Deficit Hyperactivity Disorder children, who were out patient at the University Hospital during April - October, 1998. The Group Art Therapy was provided to three of these children once a week on 23 occasions for the case study. Such session was limited to an hour, with 23 consultations (once a week), with the medical team during the period. Comments on the effectiveness for Group Art Therapy of Attention Deficit Hyperactivity Disorder children have been made by using psychiatric experimental equipment ; BGT test, HTP test and social maturity test, SMS. This paper based on observation of children with trouble on concentrating, restless tendencies, and suffering from a common mental disorder, have drown up the following conclusion. first, Art Therapy gave a sense of relief to these children by taking away their tense and insecure feeling ; second, it helped these children archive better coordination between eyes and hands through delicate movements of hands and fingers as required for Art Therapy ; third, the Group Art Therapy helped the medical team to come up with right treatment for each child because children showed their special manners while going through union work ; forth, Attention Deficit Hyperactivity Disorder mixed various color paints on palettes until they become a dull and appeared to have liked to use it ; fifth, the Art Therapy was a big help in developing fine motor for these children, which would be useful for those who want to be self-care in the areas where only job requiring fine motor is required ; sixth, those children, who were able to develop their fine motor, have been able to extended and diversify their areas in play as well as in personal relations in the areas of social - emotional behavior. The Art Therapy for Attention Deficit Hyperactivity Disorder children and for those in the same age contributed to a stable mental state , along with developing their fine motor , and other related areas. The Group Art Therapy helped theses Attention Deficit Hyperactivity Disorder children , who were unable to develop fully during their infant stage, be providing stimuli in their efforts to climb steps of development by themeseleves. The Group Art Therapy has been very useful to these children, but it needs the support from the related areas improved environment. ; 조형예술은 주로 손을 사용하는 섬세하고도 활동적인 작업과정을 통해 이루어진다. 이것은 인간의 발달과 연결시킨다면 소근육운동발달 영역과 깊은 관계가 있으며 이러한 조형작업 과정은 첫째, 손과 손가락간의 협응과 정확한 이용능력, 둘째, 시각, 촉각, 근육운동지각 및 소근육운동의 상호작용, 셋째, 쓰기능력 수준을 사정하는 소근육운동발달을 증진시키는 데에 많은 도움이 된다. 본 연구자가 택한 집단미술요법은 형식적인 면에서 정신치료 기법의 하나인 집단치료와 조형작업을 통해 내담자(內談者)의 인지·정서·행동 면에서 바람직한 변화를 꾀하는 미술요법이 결합된 기법이다. 본 연구의 목적은 ADHD(주의력결핍-과잉행동장애) 아동에 대하여 교육 및 발달학적 관점에서 집단형태로 놀이와 미술활동을 제공하여 주의력결핍-과잉행동장애 아동의 소근육운동발달 및 사회정서행동발달에 미술요법사의 개입이 어느 정도 유효한 기여를 할 수 있는가를 고찰하는 데에 있다. 또한 사례의 결과를 분석하여 집단미술요법 프로그램의 실제 적용 가능성을 알아보고자 하였다. 사례연구에 앞서 대상아동이 속하는 유아기의 전반적인 발달 특성과 주의력결핍-과잉행동장애, 그리고 집단미술요법의 성격과 가치에 대하여 문헌고찰을 하였다. 사례연구는 대학병원 소아정신과에 외래환자로 오는 주의력결핍-과잉행동장애 여아 1명을 대상으로 진행기간은 1998년 4월-10월까지 였고 매주 1회 또래 아동 3명이 함께 하는 집단장면으로서 총 23회의 미술활동이 이루어졌다. 1회 진행시간은 1시간으로 하였으며 치료팀과의 의견교환은 총23회(주 1회) 이루어졌다. 집단미술요법의 주의력결핍-과잉행동장애 아동에 대한 효과성 평가는 심리학적 검사도구인 BGT 수행검사와 HTP검사, 그리고 사회성숙도 검사인 SMS검사를 사용하였다. 주의집중에 장애가 있고 부산한 움직임이 있으며 경도 정신지체를 공존질환으로 갖고 있는 환아(患兒)를 대상으로 한 본 논문은 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 미술활동은 아동의 긴장되고 불안한 정서를 이완시켜 안정된 정서를 갖게 하는 데에 적합하였다. 둘째, 손과 손가락의 정교한 움직임을 통해 이루어지는 미술활동은 아동이 보다 정확한 눈·손 협응력을 갖는 데에 도움을 주었다. 셋째, 또래 아동이 함께 하는 미술활동의 협동작업은 각 아동이 특징적인 행동을 드러내어 아동에 대해서 진단하는 가치를 지녔다. 넷째, 미술활동의 물감사용에서 주의력결핍-과잉행동장애 아동은 그들에게만 보이는 전형적인 특징-파렛트의 칸마다 있는 색을 빠른 붓놀림으로 모두 섞어 탁한색을 사용한다-을 나타낸다. 다섯째, 소근육운동발달을 신장시킨 미술활동은 생활자립영역에서 작은 근육운동을 필요로 하는 작업을 수행하는 데에 도움을 주었다. 여섯째, 미술활동을 통해 소근육운동발달이 신장된 아동은 사회정서행동발달영역의 대인관계와 놀이형태에서 이전보다 영역이 넓어지고 다양해지는 변화를 가져왔다. 주의력결핍-과잉행동장애 아동에게 또래 아동과 함께 한 미술활동은 아동의 정서안정과 더불어 소근육운동발달을 증진시키는 데에 그 가치가 있었으며 소근육운동발달과 연관된 타 발달영역에서도 증진을 가져오는 효과가 있었다. 교육 및 발달학적 관점에서 다양한 프로그램을 제공한 집단미술요법은 유아기에 전반적인 발달이 지체된 주의력결핍-과잉행동장애 아동에게 아동 스스로 발달의 계단을 올라가는 데에 자극제가 되었으며 집단미술요법의 실제 적용은 장애아동에게 매우 가치가 있으나 관련 분야의 연구와 전문가 교육 및 시설 면에서 좀 더 많은 지원과 노력이 이루어져야 할 것이다.
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교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
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