View : 673 Download: 0

힘과 운동에 관한 토의 학습이 중학생들의 개념변화와 학습태도에 미치는 영향

Title
힘과 운동에 관한 토의 학습이 중학생들의 개념변화와 학습태도에 미치는 영향
Authors
박주현
Issue Date
1999
Department/Major
교육대학원 물리교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
많은 사람들과 공존하는 사회 구조 안에서는 독립된 개인보다 여러 사람이 함께 관련된 문제에 직면하는 경우가 더 많다. 문제와 관련되어 있는 모든 사람들은 최종적 의사 결정 과정에 모두 참여하려 할 것이며, 이 과정에서 의사교환 및 이를 통한 결론의 도출은 토의를 통하여 이루어진다. 따라서 학습자가 개인의 의사결정을 내리고 다른 사람들과의 의견교환 및 협의 과정을 거칠 수 있는 제반 능력을 키운다는 것은 매우 중요하다 할 수 있다. 이 연구의 목적은 학생들의 힘과 운동에 대한 개념변화와 과학 학습 태도 그리고 이것의 성차에 대한 토의 학습의 효과를 알아보기 위한 것이다. 이 연구의 대상은 중학교 1학년 6개 학급 210명으로 실험 집단 105명, 통제 집단 105명으로 구성하였다. 중학교 과학교과의 ‘힘과 운동’단원을 토의 학습으로 재구성하여, 실험 집단에서는 토의학습을 사용하여 수업을 진행하였고, 통제 집단에서는 전통적인 방식으로 수업을 진행하였다. 이 수업은 약 10주에 걸쳐 26차시동안 진행되었다. 수업 전에 학생들의 개념과 과학 학습태도에 관한 사전검사를 실시하였고, 수업 후에 사후검사를 실시하였다. 통계분석은 SPSS/PC+ 통계 프로그램을 사용하고 ANCOVA를 수행하였다. 이 연구의 결과는 다음과 같다 1. 토의 학습을 적용한 학생들과 전통적인 방식의 학습을 적용한 학생들 사이에 ‘힘과 운동’에 대한 개념 변화에 있어서 통계적으로 유의미한 차이가 있었다. 2. 학생들의 과학에 대한 태도 변화는 통제 집단과 실험 집단 사이에 뚜렷한 차이를 보이지 않았다. 3. 학습자의 성별에 따른 학습 효과를 분석한 결과 개념 변화면에 있어서 통계적으로 유의미한 수준은 아니었으나 통제 집단 보다 실험 집단의 남·여학생 사이에 평균 점수 차이가 커서 여학생들의 증가 점수에 대한 실제적 유의성을 고려할 수 있다. 과학에 대한 태도면에서는 학습자 성별에 따른 차이가 없는 것으로 나타났다. ; In our cooperation society, we have many cases to require a final problem solving in groups rather than individually. All the members of the groups are willing to take part in the dicision-making process come to an agreement through brainstorming and discussion. So it must be considered very important to develop a learner s ability get his own ideas and share them with others through discussion. The purpose of this study is to examine the effects of science class using discussion learning over the students conceptual change on force and movement, attitude to science learning, and the differentiation between the sexes in it. The subject of this study is 210 first graders of six classes in a middle school, comprising of an experimental group of 105 students and a control group of 105 students. The chapter force and movement of middle school science textbook was revised to engage discussion learning. The lessons using discussion learning were performed in the experimental group while traditional ones were performed in the control group for the duration of 11weeks, 28allotment of the lessons from October 11 to December 16, 1998. Before the classes, pretest about concepts and attitude to learning were given. Questioning about discussion learning and posttests were administered at the end of the classes. The statistical analysis; ANCOVA, were performed by using the SPSS/PC+ computer program. The results of this study is as follows. 1. There were significant differences between the students who took the lessons using discussion learning and the students who traditional lessons in the changing concepts of the force and movement (p<0.05) 2. There was no difference between the experimental group and the control group in the science learning attitude. 3. There was no meaningful differentiation in statistically between the sexes in changing concepts of force and movement . But, there was meaningful differentiation in practically between the sexes. Because the gap of score between male and female in experimental group is larger than in control group. There was no meaningful differentiation in statistically between the sexes in the science learning attitude.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 물리교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE