View : 25 Download: 0

덩더꿍 체조 활성화 방안에 관한 연구

Title
덩더꿍 체조 활성화 방안에 관한 연구
Authors
이현경
Issue Date
1999
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 우리의 전통적인 장단과 춤사위로 구성된 민속체조의 활성화를 목표로 그 가능성 및 바람직한 방안을 찾고자 하는데 목적이 있다. 이에 민속체조 중 그 한 유형인 덩더꿍 체조를 학교체육교과내용으로 실시하고 있는 서울시내 소재 고등학교 학생 300명을 대상으로 그 인식정도와 만족정도 그리고 활성화방안에 대한 조사연구를 수행하였다. 설문지의 응답결과를 기입한 자료를 회수한 후, 응답내용이 부실하거나 신뢰성이 없다고 판단되는 자료는 분석대상에서 제외하였으며, 분석가능한 자료는 SAS(Statistical Analysis System) 프로그램으로 비율분산 분석기법을 사용하여 분석하였다. 설문의 내용은 1) 민속체조(덩더꿍 체조)에 대한 학생들의 인식도, 2) 민속체조(덩더꿍 체조)에 대한 학생들의 만족도, 3) 학교체육교과내용으로서의 민속체조(덩더꿍 체조)의 활성화 방안 등이다. 이러한 민속체조(덩더꿍 체조)에 대한 조사연구를 통해 분석된 결과는 다음과 같다. 첫째, 덩더꿍 체조가 어떤 효과를 주는 가 등 덩더꿍 체조에 대한 전반적인 인식도와 관련하여서, 학생들은 대체적으로 덩더꿍 체조에 대해 긍정적인 견해를 갖고 있는 것으로 나타났다. 특히 건강증진과 율동, 재미 그리고 인간교육부분에 있어서는 상당수의 학생들이 그 효과를 대단히 높게 평가하는 것으로 나타났다. 둘째, 덩더꿍 체조에 대한 만족도에 있어서는 대부분의 학생들이 만족하는 것으로 나타났다. 즉 상당수의 학생들이 덩더꿍 체조가 기존 체조와 비교해서 우리의 체형에 보다 적합하며, 운동동작이 자연스럽고, 보다 큰 운동효과를 보이는 것으로 나타났다. 셋째, 현재 실시되고 있는 덩더꿍 체조를 활성화 시키기 위해서는 무엇보다도 덩더꿍 체조가 보다 쉽고 자연스럽게 배울 수 있도록 개선되어야 하며, 전문적인 지도자가 필요한 것으로 나타났다. 위에서 나타난 결론을 바탕으로 앞으로 학교체조교육으로서 덩더꿍 체조를 비롯한 민속체조의 활성화 방안에 대해서 제언을 하면 다음과 같다. 첫째, 교사는 학생들에게 우리 고유의 전통춤과 장단, 그리고 리듬에 대한 친근감을 갖도록 하며, 생활화 및 평생 교육의 일환으로서 민속체조에 대한 인식을 갖도록 지속적이고 체계적인 지도를 하여야 한다. 둘째, 덩더꿍 체조를 보다 쉽고 자연스럽게 습득할 수 있도록 그 내용을 개선, 개발하여야 한다. 셋째, 덩더꿍 체조의 활성화를 위해서는 방송이나 언론을 비롯한 사회각층의 홍보와 협조가 필요하지만, 특히 학교교육차원에서의 적극적이고 긍정적인 인식을 바탕으로한 협조와 지원이 필요하다. 끝으로 덩더꿍 체조는 우리 고유의 전통문화속에서 생성·발전된 체조인 만큼 이의 활성화를 위해서는 무엇보다도 전통문화 보호정책 및 전통문화교육과 병행하여 이루어져야 한다. ; The Gymnastics is an exercise that the human makes his life attains formally and technically to the perfect condition. In the case of Korea, we could not know the exact origin of the gymnastics, but in general it is known to be the origin the gymnastics is a mixing form of entertainment of sing and dancing and military arts of gymnastics from Hwa Rang Do of the Shilla. In Korea, there are lots of things need heavy physics movements in folk arts and so its effects have the very proper movement for the strong body. So, today, the proper gymnastics for the people of modern society is to be found in the Korean traditional folk gymnastics. According to this, in Korea, the gymnastics is the historically traditional exercise not only in the contents but in the form with the object of training of body and soul of juveniles with the thought of oriental philosophy and is also based on the principle of the cosmic dual forces. Therefore, it is significant to the aspect of the educational meaning not only the effect of exercise but the mental aspect of the meaning of education. But the case of the current school education of the gymnastics, the traits of the orientals of body and the background of historical, cultural folk dance have tendency to be ignored instead of western gymnastics. We should activate folk dance which is suitable for human body of the gymnastics of school. So, in this study, I make a profound study of the contents of the gymnastics Dung Duh Koong as a typical type of folk dance and the situation of its management, necessity of the dissemination and for a scheme of effective activity. To attain to the goal of the study, it is essential to make up questions to 300 of youngran girls middle school students for the current education of the gymnastics Dung Duh Koong such as 1) How is the understand of the students about the gymnastics Dung Duh Koong 2) How is the feeling of satisfaction of the students about the folk dance ( Dung Duh Koong ) 3) How is the understanding of the students about necessity of the gymnastics Dung Duh Koong as a physical exercise of the school? 4) To activate the folk dance ( Dung Duh Koong ) as a physical exercise of the school, what kinds of the general state of thing could be possible? According to the result of the survey, the students need Dung Duh Koong as a physical education of middle school and content of the current education of the gymnastics Dung Duh Koong . Because of the gymnastics has quite important educational value not only in the aspect of training the body and soul but also in the aspect of the mental education, it is essential to effectivate the action, the Korean folk dance, so called the gymnastics Dung Duh Koong as the physical education of middle school. Although there are lots of ways to make a development of the gymnastics Dung Duh Koong , it is necessary to make content of the gymnastics general and unification and easy to learn and necessary to cultivate specialist in each school most of all. The typical traits of cooperation and collectivities of the gymnastics Dung Duh Koong is essential for aspect of ethics in the modern society.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE