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교단선진화 기자재 활용 현황과 현황에 대한 교사의 인식에 관한 조사연구

Title
교단선진화 기자재 활용 현황과 현황에 대한 교사의 인식에 관한 조사연구
Authors
김윤경
Issue Date
1999
Department/Major
교육대학원 교육공학전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
1996년부터 본격적으로 추진되어 온 교육정보화 사업의 일환으로 교육부는 학생들의 정보 활용능력을 배양하고 정보사회에서의 경쟁력을 갖출 수 있도록 하기 위해 일반교실에 멀티미디어 수업을 실시할 수 있도록 컴퓨터, TV, VCR, 실물 화상기 등 멀티미디어 기자재를 보급하는 교단선진화를 추진하고 있다. 교단선진화의 취지는 컴퓨터 실습실로의 이동, 배정되는 시간의 제약 등으로 컴퓨터를 활용한 수업이 힘들었던 문제를 해소하고자 하는데 있다. 그러나 실제 교육 현장에서는 담당 인력의 정보 기술과 기기에 대한 전문성 부족, 교수-학습 분야에서의 활용 방안에 대한 이해와 정보 및 자료의 부족, 보급된 기기 및 시설의 유지 관리 및 보수의 어려움으로 교단선진화 기자재의 활용이 저조한 실정이다. 이러한 현실에서 학교 정보화의 핵심인 교사가 교단선진화 기자재의 필요성을 어느 정도 인식하고, 어떠한 형태로 활용하고 있으며, 활용 환경은 어떠한 지를 파악하는 작업은 교단선진화 사업 추진에 있어서 매우 중요하다고 하겠다. 따라서 본 연구의 목적은 현직 교사를 대상으로 교단선진화 기자재의 보급 및 관리현황, 활용현황, 활용능력, 활용을 위한 지원상황과 활용을 저해하는 요인을 조사, 분석하여 보다 실질적인 교단선진화 기자재 활용을 위한 바람직한 방향을 제시하는데 그 목적이 있다. 구체적으로 본 연구에서 다룰 문제는 다음과 같다. 첫째, 초·중·고등학교의 교단선진화 기자재 보급 및 관리 현황은 어떠한가? 둘째, 교사들의 교단선진화 기자재 활용 현황은 어떠한가? 셋째, 교사들의 교단선진화 기자재 활용 능력은 어떠한가? 넷째, 교사들이 느끼는 교단선진화 기자재 활용을 위한 지원상황과 환경적인 문제점은 무엇인가? 다섯째, 교단선진화 기자재 활용을 저해하는 요인은 무엇인가? 여섯째, 교단선진화 기자재의 효율적 활용을 위한 제안점은 무엇인가? 교사들의 교단선진화 기자재 활용 실태, 능력, 저해요인, 제안점 등을 파악하기 위한 설문조사들을 실시하였다. 연구대상은 초등학교, 중학교, 인문계 고등학교, 실업계 고등학교 교사이며, 설문지는 우편으로 총 201부가 배부되어 166부가 회수되었다. 회수된 최종 자료는 빈도수와 백분율, 평균 및 표준편차, 최빈값 등을 이용하여 분석하였고, 이와 같은 자료 분석 방법을 각 문항의 성격에 따라 혼합하여 사용하였다. 사용된 통계처리 프로그램은 SPSSWIN 8.0이다. 본 연구에서 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 교단선진화 기자재는 학교당 학년별 한 학급정도 보급된 상태이고, 각 학교에는 교단선진화 기자재 및 교수자료 담당 부서 또는 담당자가 있는 것으로 조사되었다. 그러나 이들 담당 부서 또는 담당자의 업무 수행이 주로 행정관리에 치우쳐 있어 실제적인 교단선진화 기자재 활용을 위한 교사 연수, 교수자료 제작 및 보급분야의 역할을 하고 있지 못한 것으로 나타났다. 둘째, 컴퓨터 활용을 촉진시키고자 한 교육부의 교단선진화 기자재 사업취지와는 다르게 교사들은 기존의 교수매체인 VTR, OHP를 가장 많이 활용하는 것으로 조사되었고 국내 소프트웨어 제작·보급이 초등학교와 중학교를 중심으로 이루어지고 있는 추세에 따라 CAI 활용이 고등학교 보다 초등학교와 중학교에서 많이 이루어지고 있는 것으로 조사되었다. 셋째, 교사들은 대체로 OHP를 가장 많이 제작해 보았으나, 실업계 고등학교 교사의 경우는 OHP보다 컴퓨터를 활용한 파워포인트를 가장 많이 제작해 본 것으로 조사되었다. 넷째, 교사들은 교단선진화 기자재 활용을 위해 학교나 정부차원의 제도적 지원을 받아 본 경우가 드물었고 지원에 대해서도 대다수의 교사가 불만족을 표시했다. 그리고 교단선진화 기자재로 비치된 컴퓨터를 이용한 인터넷 사용도 총 응답자의 과반수이상이 불가능하다고 답해 실질적인 교육정보화 사업추진이 미비한 것으로 조사되었다. 또한 교수자료 제작시 느끼는 어려움으로는 수업 외의 업무로 인한 시간 부족, 교사의 기술 부족을 가장 큰 이유로 들었다. 교단선진화 기자재 활용을 위한 교사 연수를 대다수의 교사가 참여하였고 연수 내용의 제목 또한 다양하게 하였지만 교사가 교수 자료 제작시 기술적인 어려움을 느끼는 것으로 볼때 교사의 요구와 필요에 부합하고 전문 인력에 의한 내실 있는 연수의 실행이 요구된다고 하겠다. 다섯째, 교단선진화 기자재 활용을 저해하는 요인을 비중이 높은 순으로 정리해 보면, 교단선진화 기자재 설치를 위한 예산 부족, 교사의 활용능력 부족, 시간 부족, 교육프로그램 부족, 과밀 학급, 낮은 학습 효과 등이었다. 여섯째, 앞으로의 교단선진화 기자재의 효율적 활용을 위해서 교사들은 내실 있는 교사 연수를 가장 많이 원했고, 다음으로 교육프로그램 지원, 컴퓨터 이용의 활성화, 시간 확보 등이 이루어져야 한다고 제안하였다. 본 연구에서 얻어진 이상의 결론을 토대로 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째, 교단선진화 기자재가 전 학급에 설치되지 않은 현 시점에서 보다 현 교실 상황에 맞는 기자재를 보급하고 낙후 기종에 대한 활용 대책을 마련해야 한다. 또한 교단선진화 기자재 관리와 활용 촉진을 위해서 중등학교의 경우 교과별 전용 교실을 지정하고 학생들이 이동하는 수업형태가 검토되어야 한다. 둘째, 교단선진화 기자재 활용을 위한 연수가 기회 확대 뿐 만 아니라 수요자의 요구와 필요에 부합하고 운영 면에서 효율성이 있도록 추진되어야 한다. 셋째, 교사의 연수 실적이 인사나 승진에 반영 될 수 있도록 인센티브가 제공되어야 한다. 넷째, 교육용 자료·정보의 개발 및 보급과 교사들이 이를 직접 제작·활용할 수 있는 환경 구성과 비용 지원이 필요하다. 다섯째, 학습자의 요구와 환경에 적절하게 대응하고 교단선진화 사업 목표를 성공적으로 달성하기 위해서 사업 추진 중에는 물론 사후에도 지속적인 점검·평가 및 수정·보완이 이루어지도록 하고, 이를 제도화하여야 한다. ; As a part of the Use of Information Technology In Education Project that has been pursued earnestly since 1996, the Ministry of Education is trying to prepare an advanced classroom environment, by offering multimedia equipments, such as computer, television, VCR, or visual presenter, to every classroom in the nation, so that multimedia instruction can be given to students at classroom. By providing some of material foundation in this way, the Ministry aims at raising students ability to utilize information and at improving their competitiveness in the Age of the Information. The objective of making an advanced classroom environment is to get rid of difficulties in computer-using instruction, which are caused by students moving to a computer room or the restricted time of using that room. The reality of educational field is, however, that the advanced classroom equipments aren t utilized well, because of teaching staff s lack of professional knowledge about information technology or equipments, their poor understanding of how to use them in teaching-learning field, the lack of information or materials about their use in that field, or difficulties in maintenance of the prepared equipments or facilities. In this situation, what s critical is to understand how much teachers, the key personnels of use of the information technology in school, are aware of the necessity of advanced classroom equipments, how they use the equipments, and in which condition they currently use them. The purpose of this study is, therefore, to present desirable direction for the use of advanced classroom equipments after analysis about how many advanced classroom equipments are prepared currently, how the equipments are managed and operated, how much teachers use the equipments, how much they are able to use them, and what makes it difficult to use them. For attaining the purpose, the research questions are posed as follows: First, what s the actual condition that the advanced classroom equipments are prepared and managed at elementary, middle and high schools? Second, how much do teachers use the advanced classroom equipments actually? Third, what s their ability to use the advanced classroom equipments? Fourth, what do they think about the given support for and environmental difficulties in the use of advanced classroom equipments? Fifth, what s the factor to make it difficult to use the advanced classroom equipments? Sixth, what proposals do they make toward the effective use of advanced classroom equipments? The questionnaire survey was carried out to understand the actual condition of teachers using advanced classroom equipment, their ability and the obstacles in doing the same, and their proposal toward better use of the equipments. The subjects of this study were the teachers who worked at elementary school, middle school, academic high school and business high school. The 201 copies of questionnaire were sent to them, and 166 copies were returned. The collected data were analyzed by using frequency, percentage, average, standard deviation, and mode. Those analytic methods were employed together in different ways, according to each item s characteristics. The statistical processing program used in this study was SPSSWIN 8.0. The findings of this study were as below: First, the advanced classroom equipments were installed at approximately a class per grade of school, and each school had a department or a people that took charge of advanced classroom equipments or teaching materials. Yet the department or person in charge mainly carried out administrative management works, and failed to offer teacher education for the use of advanced classroom equipments or to prepare or provide teaching materials. Second, teachers still used VCR or OHP most largely, one of the existing teaching aids, while the goal of advanced classroom equipments project virtually intended to step up the use of computer. As software tended to be produced mainly for elementary and middle schools, CAI was used frequently at elementary or middle school more than at high school. Third, What s made by teachers most widely was OHP in general, but business high school teachers made power-point most often by using computer, instead of OHP. Fourth, they had little experience to receive support from school or government for the use of advanced classroom equipments. and most of them dissatisfied with the support. Moreover, it s found that the Use of Information Technology In Education project was being promoted very poorly, since most of them replied that they found it impossible to use the Internet with the computer provided by the project. The biggest cause they had difficulties in preparing teaching materials was that they didn t have enough time due to heavy duties excepts giving instruction, or that they didn t have a full skill to do it. Although most of them joined in the teacher s education for the use of advanced classroom equipments and the various sorts of education were offered to them, they underwent difficulties technically in preparing teaching materials. This showed the need that the teacher s education should be carried out more faithfully and appropriately by experts to meet their needs. Fifth, the greatest factor that made it difficult to use the advanced classroom equipments was the shortage of budget for their installation, followed by teacher s poor skill, the lack of educational program, oversized class, and poor learning effect in the order named. Sixth, they wanted to received more faithful and substantial teacher education most largely to effectively use the advanced classroom equipments. Next, they proposed that they should be provided with educational program or be able to use computer more widely, or enough time should be given. The following suggestions can be made, based on the above-mentioned findings: First, as the advanced classroom equipments aren t yet installed at every classroom, the equipments should be provided properly to suit the current classroom environment and how to utilize the old equipments should be studied. For secondary school, it s required to allocate an exclusive classroom to each subject matter separately and to have students receive instruction at different classroom according to subject matter, in order to use and manage the advanced classroom equipments more effectively. Second, there should be more chances for teacher to receive education for the use of advanced classroom equipments. Moreover, the teacher s education program should be efficiently run to meet consumer needs. Third, Incentives about promotion should be offered as the actual results of teacher s education program. Fourth, more educational materials or information should be developed and provided, and teachers should be financially supported to prepare and use necessary materials or information for themselves in a satisfactory environment. Fifth, an institutional measure should be taken firmly to ensure that the project to make the advanced classroom environment will be checked, evaluated or modified continuingly not only while it goes on as scheduled but even after it s completed. This is a way to meet learner needs properly, cope with the given environment appropriately, and attain the objective of the project successfully.
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