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기업에서 네트웍 기반 학습체제의 효과적 활용에 관한 델파이 연구

Title
기업에서 네트웍 기반 학습체제의 효과적 활용에 관한 델파이 연구
Authors
권성연
Issue Date
1999
Department/Major
교육대학원 교육공학전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
정보 통신 공학의 발달로 우리 사회는 급격한 변화의 양상을 보이고 있다. 기업도 이러한 변화 양상에 주도적으로 대처해 나가기 위하여 기업의 경영목표 달성에 기여하고 부가가치를 창출할 수 있는 새로운 형태의 교육을 원하고 있으며 이로 인하여 기업교육은 경쟁력 있는 기업을 이끌어 나갈 정보화 사회에 걸맞는 인재를 양성하기 위해 기존의 전통적인 교육 패러다임에서 벗어나 새로운 기업교육 패러다임으로의 전환을 꾀하고 있다. 새로운 기업교육은 보다 학습자 중심적이고, 현장화와 적시화(Just-In-Time)를 지향하고 있으며 이러한 시점에서 효과적인 교육적 접근으로 제시되고 있는 것이 네트웍 기반 학습 체제(Network-Based Learning Systems)이다. 네트웍 기반 학습 체제는 컴퓨터 네트웍을 이용하여 언제 어디서나 원하는 내용을 학습할 수 있게 하는 열린 학습체제로서 이미 많은 기업에서 도입, 활용하고 있다. 그러나 아직 네트웍 기반 학습체제를 효과적으로 활용하기 위한 지침이 부족하고 네트웍 기반 학습체제를 기업환경과 유기적인 관계를 맺고 있는 하나의 체제로 인식하는 총체적 관점이 미약한 상태이다. 이에 본 연구는 네트웍 기반 학습체제를 효과적으로 활용하기 위한 실질적인 지침을 제시하고 네트웍 기반 학습체제를 기업환경과 유기적으로 상호작용하는 총체적인 체제로 인식하는 관점을 제공하고자 한다. 이와 같은 연구 목적에 따라 본 연구에서 다루어질 연구 문제는 다음과 같다. 1. 기업에서 네트웍 기반 학습체제를 효과적으로 활용하기 영역별 방안은 무엇인가? 2. 기업에서 네트웍 기반 학습체제를 효과적으로 활용하기 위한 영역별 방안들의 중요도는 어떠한가? 3. 기업에서 각 방안들이 실행되고 있는 정도는 어떠한가? 이러한 연구 문제를 위해서 본 연구는 네트웍 기반 학습체제에 관한 선행연구에서 나타난 활용과 관련된 영역을 기본 영역으로 삼고 선행연구에서 제시된 구체적 방안이나 원칙들을 기본 영역에 포함시키거나 새롭게 포괄할 수 있는 영역을 만드는 방식으로 범주화 하여 활용과 관련된 영역을 총 6가지로 분류해 보고, 네트웍 기반 학습체제를 운영하고 있는 책임자들과 이 분야 전문가들을 대상으로 네트웍 기반 학습체제의 효과적인 활용에 관한 3차에 걸친 델파이 연구를 실시하였다. 델파이 방법은 전문가 집단으로부터 지식을 수집하고 추출해 내는 구조화된 방법(Ziglio, 1996)으로 지역적으로 떨어져 있는 각 전문가들의 합의를 이끌어 내는 효과적인 방법으로 인식되었다. 1차 설문은 연구자가 설정한 영역별로 네트웍 기반 학습 체제를 효과적으로 활용하기 위한 방안을 서술형 질문으로 제시하였고 서술된 응답을 정리, 유목화 하여 각 항목별 빈도수를 계산하였다. 2차 설문은 Likert 5점 척도로 중요도를 구성하여 제시하였고, 각 항목별, 영역별, 전체 평균과 표준편차를 계산하였다. 3차 설문은 2차와 마찬가지로 Likert 5점 척도로 중요도를 구성하여 제시하였고 최종적인 각 항목별, 영역별, 전체 평균과 표준편차를 계산하였다. 또한 기업의 실무 담당자에게 소속 기업의 현업실행정도를 추가로 질문하여 중요도와 실제 실행되는 정도와의 차이를 파악 하였다. 본 연구를 통해 얻어진 결과는 다음과 같다. 각 영역별로 선정된 네트웍 기반 학습체제를 효과적으로 활용하기 위한 중요한 방안들이 다음과 같이 선정되었다. 1. 조직의 인식, 문화 영역 - 조직원들이 네트웍을 통한 상호작용, 커뮤니케이션 활동을 활성화 해야 한다. - 교육에 있어서 학습자 스스로 능동적으로 참여하는 자율학습 문화가 정착 되도록 한다. - 최고 경영자의 적극적인 추진 의지에 의한 지원을 받아야 한다. - 항상 자기개발에 노력하는 것이 필수적임을 인식 해야 한다. - 네트웍 기반 학습체제를 통하여 단순한 학습의 효과를 얻을 뿐만 아니라 조직의 기술, know-how, 지식 등의 자산을 효과적으로 축적할 수 있다고 생각 해야 한다. - 기업에서의 교육은 기업의 발전과 경영목표 달성을 위하여 필요하다는 인식을 갖도록 한다. - 네트웍 기반 학습체제를 통한 학습은 업무와 공유되며 업무의 연장선상에 있다는 인식을 갖도록 한다. - 네트웍 기반 학습체제가 진정한 의미의 학습을 가능하게 하며 효과적이라는 인식을 갖도록 한다. - 홍보 활동 등을 통하여 네트웍 기반 학습이라는 새로운 교육방식에 대하여 왜 필요한지 과연 어떤 것인지 분명히 인식 하도록 한다. - 팀 내 상사 혹은 리더들이 학습을 지원하고 적극적으로 밀어 주는 태도를 갖도록 한다. 2. 조직의 제도, 정책 영역 - 네트웍 기반 학습체제가 기업의 다른 정보 시스템의 연계, 통합을 통해 지식 공유 시스템으로 발전해 나가는 정책을 갖고 있어야 한다. - 집합 교육의 사전 교육 과정으로 네트웍 기반 학습을 지정해 놓는 등 집합 교육과의 연계를 꾀해야 한다. - 네트웍 기반 학습체제를 실행하기 위한 장기적인 정책을 가지고 있어야 한다. 3. 인적 자원 영역 - 운영자나 강사는 항상 학습자의 질문에 대하여 즉각적으로 피드백 해주어야 한다. - 개발 인력은 항상 최종 사용자의 편이성과 만족에 최고의 가치를 두어야 한다. - 네트웍 기반 학습 체제를 지원하기 위한 전문적인 능력을 가진 전담 팀이 구성되어야 한다. - 운영자는 공지, 개별적인 접촉 등을 통하여 학습자의 참여를 독려하고 활성화 시키는 적극적인 활동을 해야 한다. - 개발할때 장단기 비전과 전략을 세울 수 있는 프로젝트 관리자가 중요하다. - 모든 지원 인력들이 네트웍 기반 학습체제에 대하여 확신을 가지고 열정적으로 활동해야 한다. - 조직내의 구성원으로 학습 내용에 대해 학습자에게 조언할 수 있는 강사를 확보하여 활용 해야 한다. - 개발팀원들은 원활한 co-work을 위하여 자신의 영역 이외의 다른 영역에 대해서도 어느 정도 지식을 갖추고 있어야 한다. 4. 기술적 자원 영역 - 빠른 네트웍을 확보해야 한다 - 안정된 운영을 위하여 서버의 성능과 용량이 확보되어야 한다. - 모든 학습자들이 학습하는 데 충분한 pc를 보유하고 있어야 한다. - 공통적으로 사용하는 효과적이고 확장성 있는 운영 플랫폼을 가지고 있어야 한다. - 학습자들의 학습과정과 결과 등을 모니터링 할 수 있는 데이터베이스를 가지고 있어야 한다. - 기술적인 문제가 생겼을 때 해결해 줄 수 있는 관리체계가 확보되어야 한다. - 최적, 최신의 기술적 자원을 확보하기 위한 정책을 가지고 비용투자를 해야 한다. 5. 학습내용과 방법 - 업무와 관련되고 도움이 되는 현실적인 내용을 제공해야 한다. - 학습자와 강사간의 상호작용을 활발히 해야 한다 - 조직의 경영성과와 연결될 수 있는 내용으로 구성해야 한다. - 동호회 활동, 토론이나 공동 학습과제 등 학습자간 상호작용을 활발히 하도록 한다. - 항상 최신의 학습정보를 제공해야 한다. - 학습자가 흥미를 느끼고 동기 유발이 되도록 쉽고 재미있게 구성 해야 한다. - 학습 내용 이외의 다양한 자료와 링크시키는 등 많은 부가 정보를 제공 해야 한다. - 기본적으로 학습자 자신이 자율적으로 주도해 나가는 학습임에 중점을 두어야 한다. 6. 평가와 측정 - 다양한 평가 결과가 반영되어 학습 체제가 지속적으로 수정, 보완될 수 있도록 한다. - 평가의 결과에 대하여 학습자들에게 즉각적으로 빈번히 피드백 해야 한다. -평가와 측정을 온라인상에서 즉각적으로 실시 해야 한다. 또한 네트웍 기반 학습체제의 현업 담당자들의 현업실행정도 평가 결과 중요한 활용 방안으로 인식하고 있으나 현업실행정도가 낮게 평가 된 항목은 향후 네트웍 기반 학습체제를 효과적으로 활용하기 위해 기업에서 보다 관심과 주의를 기울여 실천에 노력을 기울여야 하는 항목으로 인식되어 진다. 이러한 항목들을 살펴보면 다음과 같다. 1. 조직의 문화, 인식 - 교육에 있어서 학습자 스스로 능동적으로 참여하는 자율학습 문화가 정착 되도록 한다. - 네트웍 기반 학습체제를 통한 학습은 업무와 공유되며 업무의 연장선 상에 있다는 인식을 갖는다. - 팀 내 상사 혹은 리더들이 학습을 지원하고 적극적으로 밀어 주는 태도를 갖도록 한다. - 최고 경영자의 적극적인 추진 의지에 의한 지원을 받는다. 2. 조직의 제도, 정책 영역 - 집합 교육의 사전 교육 과정으로 네트웍 기반 학습을 지정해 놓는 등 집합 교육과의 연계를 꾀해야 한다. - 네트웍 기반 학습체제를 실행하기 위한 장기적인 정책을 가지고 있어야 한다. 3. 인적자원 -개발팀원들은 원활한 co-work을 위하여 자신의 영역 이외의 다른 영역에 대해서도 어느정도 지식을 갖추고 있어야 한다. 4. 학습내용과 방법 - 학습자와 강사간의 상호작용을 활발히 해야 한다 - 동호회 활동, 토론이나 공동 학습과제 등 학습자간 상호작용을 활발히 하도록 한다. 본 연구의 결과에 따라 기업에서 보다 효과적인 네트웍 기반학습체제의 활용을 위한 제언을 하면 다음과 같다. 첫째, 네트웍 기반 학습체제의 효과적이고 성공적인 활용을 위해서는 보다 체계적이고 체제적인 관점에서의 변화 노력이 필요할 것이다. 즉 기업에서 네트웍 기반 학습체제를 도입하여 활용하고자 할 때는 그 초기 단계부터 관련된 모든 영역을 고려하여야 하며 그러한 영역들이 어떻게 학습체제에 영향을 미치게 되는지, 영향력은 어떠한지에 대한 분석이 있어야 할 것이다. 둘째, 네트웍 기반 학습체제를 활성화 하기 위한 기업조직의 문화, 인식이 정착되어야 한다. 우선, 조직이 네트웍 기반 학습체제의 효과성을 인식하고 끊임없이 학습하고 새로운 것을 받아들이는 문화가 모든 조직원들에게 공유되어야 할 것이다. 셋째, 제도나 정책 측면에서의 연구와 노력이 절실히 요청된다. 현재 네트웍 기반 학습체제와 관련된 제도, 정책 연구는 매우 미비한 상태이며 기업에서도 장기적인 정책이나 효과적인 제도를 마련 하는 데는 거의 노력을 기울이고 있지 않은 실정으로 향후 네트웍 기반 학습체제가 확고한 기업의 교육 전략으로 자리잡기 위해서는 반드시 중요하게 인식되고 실천되어야 하는 분야이다. 넷째, 네트웍 기반 학습체제를 추진해 나가는 인력들은 학습체제의 활성화와 성공을 이끌어 낼 수 있는 핵심 요소이므로 보다 전문적인 지식과 네트웍 기반 학습에 대한 확신과 목표를 가지고 일해야 할 것이다. 이를 위하여 네트웍 기반 학습체제에서 요구되는 인력들을 명확히 규명하고 각 인력들이 담당해야 할 역할을 정립해 보는 연구가 필요하며 이러한 내용을 각 담당자들은 주지하고 각 역할별로 필요한 전문적인 교육, 훈련을 받도록 할 필요가 있을 것이다. 다섯째, 네트웍 기반 학습체제와 관련된 다른 여러 영역들에 대한 고민에 우선하여 기술적 차원의 항목들에 대한 과도한 관심과 집중은 학습의 본질과 수단이 전도될 우려를 낳게 한다. 향후 네트웍 기반 학습체제의 발전된 지향점은 기술적 차원의 기본적인 환경 구비에서 뛰어 넘어 보다 학습 본질적이고 고차원적인 노력과 고민이 있어야 할 것이다. 여섯째, 학습 방법적인 측면에서 네트웍을 활용하여 학생간 상호작용과 강사와의 상호작용이 특히 강조되어야 할 것이다. 이렇게 상호작용 활동을 강화하기 위해서는 네트웍 기반 학습체제에서 사용할 수 있는 다양한 상호작용 전략을 개발하는 것이 중요할 것이며 이에 대한 연구가 필요할 것으로 보인다. 또한 모든 조직원들간에 네트웍을 통한 상호작용을 활성화 시키고 그들간의 정보공유 문화를 정착시킨다면 단순한 학습체제 이상의 지식공유의 장으로 확산되고 지식관리 시스템과의 연계, 발전이 기대된다고 할 것이다. 일곱째, 학습내용은 기업의 경영성과와 관련되어 있어야 하므로 기획단계 부터 경영과 유리되지 않은 내용, 과정의 선정이 필수적이다. 또한 성인 학습자인 조직원들은 그들이 필요하다고 느끼지 않는 것은 학습하려 하지 않으므로 반드시 그들의 요구를 파악하고 분석하는 작업이 선행되어야 할 것이다. 여덟째, 교육의 성과를 중요하게 인식하고 있는 기업교육의 상황에서 평가와 측정은 보다 객관적이고 과학적인 방식으로 실시되어야 하며 그 결과가 반영되어 지속적인 수정, 보완이 이루어져야 할 것이다. 특히 현업활용도와 기업성과에의 영향력을 파악할 수 있는 평가도구의 개발과 연구가 절실하며 평가 결과에 대한 피드백 절차의 확립이 요구된다. 결론적으로 기업에서 네트웍 기반 학습체제를 효과적으로 활용하기 위해서는 거시적인 조직차원의 변화에서부터 구체적이고 미시적인 상호작용 전략에 이르기까지, 또한 조직원 개개인의 자율학습 의지와 자기개발 노력으로부터 최고 경영자의 지원노력과 상사의 배려에 이르기까지, 하드웨어 차원의 기술적 영역에서부터, 소프트웨어 차원의 학습 내용과 학습과정을 촉진해 주는 지원 인력에 이르기까지 총체적이고 포괄적인 노력과 변혁이 필요하며 이들 상호간의 유기적 관계에 대한 이해가 이루어질 때 네트웍 기반 학습체제는 효과를 낼 수 있는 기업교육의 새로운 전략으로 자리잡을 수 있을 것이다. ; Due to the development of information technology, our society has changed rapidly. To Take an initiative in this situation, corporations want a new type of education which will contribute to the achievement of their management objectives and create some value-added. And Owing it, corporation education is trying to be shifted from the traditional paradigm to the new paradigm of education in order to train human resources who can lead the competitive corporation and be well-suited to the informational society. Because the new paradigm of corporate education is much more learner-centered, and pursing actualization and JIT(just-in-time), network-based learning systems are presented as one of the effective educational approaches. The network-based learning is an open learning system, which anybody can learn whatever individuals want in any time, anywhere by using computer s network, so lot of corporations have already introduced and begun to use it. However, the guidelines to utilize network-based learning systems effectively and concrete viewpoints to recognize them as an organic parts inter-related with corporation environment are not sufficient yet. Therefore, this research aims to provide a practical guide to utilize network-based learning system effectively and to give a point of view to recognize them as total systems interacted with corporation environment. According to these research purpose, the following questionnaire will be addressed in this paper: 1. What are the practices by area to utilize network-based learning systems effectively in corporation environment? 2. What degree of importance of practices by area to utilize network-based learning system effectively in corporation environment? 3. What is the degree of utilization of the practices in corporation environment actually? To answer this questions, this research regarded the areas related with the utilization of networked-based learning systems which had been shown in preceding study as basic are areas, and classified them 6 areas in totals by categorizing in a way of including specific practices or principles into the basic areas, or making new areas which could be included. After then, Three round Delphi research was designed and conducted in this study. The subject of this study was the administrator of network-based learning system and the experts of this field. Delphi technique is a structured process for collecting and distilling knowledge from group of experts(Ziglio, 1996)and was regarded as an effective method for convening a geographically dispersed group of specialists. In the first questionnaire, the practices to utilize network-based learning systems effectively by area were asked in a form of an essay question. After all responses were collected and sorted, the frequencies were counted. In the second questionnaire, the degree of their importance was constructed by Likert 5 points scale. After doing it, the mean and standard deviation by category and by area are calculated. In the third questionnaire, like the second ones, the degree of importance was presented and the final mean and standard deviation by category and by area were estimated respectively, again. Moreover, the degree of utilization of practices in a corporation was questioned additionally to the system administrators, and figure out the differences between their recognition of its impotance and real world. The results are following through this research: The important practices by area to utilize network-based learning systems effectively as follows. 1. Organization s culture and perception. - Members interact and communicate with each other actively through network. - The self-learning culture should be placed. in which learners study themselves actively. - CEO(Chief Executive Offices) should commit to support the system. - Members should recognize self development as necessary. - Members should regard network-based learning as a system, from which they obtain not only educational effects but also some value-added like accumulated organizational skills, know-how and knowledge. - Members should consider corporation education as a necessity to develop a corporation and to achieve its management objectives. - Members should recognize network-based learning as their extended jobs, and should share it with their works. - Members should recognize network-based learning system enables meaningful and effective learning. - Promote the understanding of network-based learning by public information. - Team leaders have an attitude to support and take care of learning. 2. Organization s system and policy. - A corporation should possess the policy which network-based learning system can be improved as a knowledge management system by connecting and integrating other informational systems. - A corporation should possess a long-term policy to activate network-based learning systems. - A corporate should relate network-based learning with existing educational system by arranging network-based courses as pre-requisite ones. 3. Human resources. - Administrators and teachers always give a immediate feedback to the learner s question consistently. - Developers should put the user s convenience and satisfaction ahead. - An exclusive responsible team should formed, which has professional competency to support a network-based learning systems. - Administrators should facilitate learner s participation by public announcement or personal contact. - When developing system, a project manager should have ability to establish long term and short term vision and strategies. - Teachers should be selected within a corporation to advise learning content. - Supporting group should have confidences in network-based learning systems and play their roles passionately. - Members in developing team should have competencies of others team s areas to cooperate with each other efficiently. 4. Technical resources. - The rapid network should be secured. - Personal computers should be placed for all learners enough to use. - A corporation secure a capacity of server to maintain systems stable. - A corporation should possess an effective and extensible platform for maintenance. - A corporation should possess database to monitor the process and result of learning. - A corporation should secure an administrating system by which technical problems can be solved. - A corporation should invest for the systems under the policy to obtain the post optimal and newest technical resources. 5. Content and Method. - Content should be practical and useful for the works. - Learners interact actively with teachers. - The content should contribute to management achievements. - Learners interact with each other through participating in coterie, discussion and team project. - The information should be the newest. - Self-regulated learning should be emphasized. - Simple and interesting content should be provided to motivate learners. - Additional information should be provided through the link to various resources. 6. Evaluation and Assessment. - The results of the evaluation should be reflected so that systems can be revised and complemented continuously. - Learners should be given the immediate feedback of evaluation. - On-line Evaluation and assessment should be conducted immediately. In addition, the followings are considered as important but practiced poorly by practitioners when assessing the level of practices. These are recognized as ones, which need more attention and efforts to improve the effectiveness of network-based learning system. 1. Organization s culture and perception. - The self-learning culture should be placed, in which learners study themselves actively. - Members should recognize network-based learning as their extended jobs, and should share it with their works. - Team leaders have an attitude to support and take care of learning. - CEO(Chief Executive Offices) should commit to support the system. 2. Organization s system and policy. - A corporation should possess a long-term policy to activate network-based learning systems. - A corporate should relate network-based learning with existing educational system by arranging network-based courses as pre-requisite ones. 3. Human resources - Members in developing team should have competencies of others team s areas to cooperate with each other efficiently. 4. Content and Method. - learners interact actively with teachers. - learners interact with each other through participating in coterie, discussion and team project. As these research results, following suggestions are made. First, it is required to change a point of view more systematically and systemically to utilize network-based learning system effectively and successfully. That is. when corporation adopts and utilizes network-based learning system, it must consider all or the related areas from early stage and analyze the influence of the areas on the learning systems. Seconds, culture of organization and perception should be settled down to activate network-based learning system. Most of all, organization should recognize the effectiveness of network-based learning system and share the culture, which emphasizes continuous learning and accepting new things. Third, further research is required on system and policy. In the present stage, the research in this field is not enough and corporation makes little effort in establishing long-term policy and effective system. Thus, system and policy should be considered as an important area among the practices so that network-based learning system can play an important role as one of the corporation s educational strategies. Fourth, human resources to promote network-based learning system is a key factor to lead activate and success of the learning system successfully. They should play their roles with professional knowledge, confidence, and definite objectives and they need to be trained to get their competencies. For this, further research is required to define what human resources are needed for the system and what are their new roles. Fifth, too much concern and concentration on technical area may cause inappropriate inversion of essence and means of learning. In future, toward the efforts on essence of learning should make beyond equipping basic technical environment. Sixth, in terms of method of learning, the active interaction between the learner and the teacher should be emphasized, To activate such interactions, it is important to develop various interaction strategies, which can be used in network-based learning system and further studies are required in this fields. if all members of an organization takes part in the active interaction through the network and the culture of sharing information is settled down, It is expected that network-based learning system can be expanded as a place in which each learner share his or her knowledge and which can be related with the knowledge management system. Seventh, the content of learning should be related with the achievements of management objectives. Thus, the selection of content and course related with management is essential from the early stage of planning content. And preceding analysis and assessment of the need of learners are also important, considering learner s motivation. Finally, evaluation and assessment should be performed in objective and scientific way with consistent revision and complement because corporation environment is the atmosphere in which the results of learning is considered important. Especially, it is required to develop evaluation tools, which can assess behavioral changes and influence on the achievements of corporation and establish the procedure of feedback. As a result, Concrete efforts and changes are needed to utilize network-based learning system effectively, from the macro level of organizational change to micro level of specific interaction strategies, from the individual self learning intention and self-developing efforts to the manager s support and leader s concerns, from the hardware level of technical area to software level of content and facilitating support. When the organic relationship among them is understood, network-based learning system can be positioned as an effective educational strategy.
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