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성인교육 유형에 따른 교육참여 특성분석

Title
성인교육 유형에 따른 교육참여 특성분석
Authors
최운실
Issue Date
1986
Department/Major
대학원 교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Abstract
成人敎育에 대한 需要와 要求는 계속적으로 증가 추세에 있으며, 성인교육은 교육의 전체 구조 속에서 相補的 技能과 代案的 技能을 동시에 수행할 것이 요청된다. 성인교육에 있어 참여현상을 연구해야 할 필요는 성인교육 실시의 效率化와 敎育成果의 提高, 成人敎育 參與增大, 비참여나 沮害要因의 규명과 제거라는 측면에서 제시될 수 있다. 참여현상에 대한 연구는 참여의 동기에서 결과에 이르기까지의 전 과정을 有機的 關聯 構造하에 조망할 것이 요청된다. 그러나 지금까지의 성인교육 참여에 관한 연구는 이론의 정립이 미흡하거나 實證的 分析이 缺如된 채 斷片的이고 微視的으로 접근하는 경우가 대부분이었다. 本 硏究의 目的은 성인의 교육 참여현상을 이해하고 체계적으로 설명해 줄 수 있는 參與理論과 模型을 정립하며 정립된 모형에 더하여 참여현상으로서의 參與動機, 參與過程, 參與結果의 特性을 成人敎育 類型별로 分析하고 參與者의 背景特性이 成人敎育 參與特性과 參與敎育의 類型에 미치는 영향을 분석하려는 데 있다. 硏究 目的의 達成을 위한 理論的 背景의 探索에서는 성인교육의 特性과 類型을 分析하고 성인교육 參與의 形成要因으로서의 社會的 背景과 成人 학습자의 學習欲求와 達成課業을 규명한다. 교육참여동기의 類型化 準據를 檢討하고 교육참여 關聯要因으로서의 학습자의 背景特性과 沮害要因을 분석한다. 성인교육 參與模型의 정립을 위해서는 선행의 성인교육 參與理論과 關聯模型을 검토˙분석한다. 성인교육의 유형은 成人敎育 實施機關 類型별로 政府 主導型, 民間 主導型, 大學 주도형, 企業 주도형으로 分流하였으며 교육내용의 성격 및 主 對象集團에 따라 이를 다시 下位類型으로 분류하였다. 硏究의 方法은 文獻硏究와 實證的 調査 分析이 병행되었다. 조사도구는 연구자에 의해 개발된 “성인의 교육참여 특성 분석 조사지” 1종이었으며 조사대상은 成人敎育類型별로 현재 교육에 참여하고 있는 성인학습자 900명이었다. 조사결과는 有關分析, 變量分析, 多重回歸分析 등의 통계적 방법에 의해 처리·분석되었다. 본 연구를 통해 實證的으로 조사·분석된 주요 硏究結果는 다음과 같이 요약될 수 있다. 조사대상으로서의 성인교육 참여자들의 背景特性은 주로 成人初期의 비노무직, 中類 이상의 社會經濟的 地位, 高卒 이상의 學歷을 지닌 경우가 주류를 이룬다. 이러한 배경특성은 성인교육 참여의 社會的 便布現象이나 성인교육의 사회 엘리트 충원주의 등으로 설명될 수도 있으나 標集의 제한성으로 전체 성인 학습자 집단의 특성으로 一般化하거나 확대 해석하기 어렵다. 참여동기는 要因分析에 의해 社會的 關係形成, 社會的 認定 및 參與, 外的 期待充足, 職業的 成就와 專門性 高揚, 現象으로부터의 逃避와 變化, 知的 好奇心 등의 여섯 영역으로부터 유형화 되었다. 전반적으로는 참여동기 유형 중 現象으로부터의 逃避와 變化, 知的 好奇心 동기가 가장 높게 나타났다. 참여동기는 성인교육유형별로 차이를 부이며 특히 대학 주도형의 경우 대부분의 동기영역에 있어 높은 동기를 보인다. 기업주도형의 경우는 직업적 성취동기와 외적 기대 충족, 사회적 인정과 참여동기가 높고 민간 주도형의 경우 현상으로부터의 도피와 변화추구, 사회적 관계 형성동기가 높다. 참여과정에 있어서의 要求偏差는 敎育實施機關, 敎育內容, 敎育方法에 있어 이상적으로 원하는 교육에 대한 期待와 實際 교육 상태간의 隔差를 추출하였다. 전반적으로 모든 성인교육 참여자들이 敎育的 要求隔差를 인지하고 있으며, 대학 주도형 교육에 대한 요구가 특히 높다. 교육내용으로는 현재는 직업, 기술, 전문교육에의 참여가 많으나 基礎 및 敎養敎育, 餘暇敎育에 대한 요구가 높다. 교육방법에 있어서도 현재의 강의위주에서부터 탈피하여 다양한 방식의 교육이 이루어질 것을 기대하고 있다. 교육만족도 및 성과 기대도에 있어서 교육만족도는 敎育 內容, 方法, 敎育 擔當者에 대해 전반적으로 보통 이상의 수준으로 나타난다. 대학 주도형 교육 참여자들의 만족도가 비교적 낮으며 부녀교육과 교양 및 여가교육 참여자들의 만족도가 높은 편이다. 성과 기대도는 대학 주도형과 기업주도형, 기능직 교육과정 참여자들의 경우에 높으며 특히 외적인 측면의 성과 기대도에 있어 더욱 현저하다. 政府 주도형과 民間 주도형의 경우는 상대적으로 성과 기대도가 낮다. 성인교육 유형 및 참여특성에 대한 개인배경 특성의 영향을 산출하기 위하여 多重 回歸分析한 결과 성인교육의 유형결정에 대한 影響力이 총 說明變量의 30% 수준으로 높게 나타났다. 참여특성에 대해서도 학습자의 개인배경특성은 1-~20%의 설명력을 보인다. 따라서 학습자의 個人背景 特性은 학습의 참여유형 및 특성결정의 主要 影響 변인이며, 개인변경변인 중에서도 특히 性, 現職 內 地位水準, 家族生活週期, 當面課題 등의 下位 변인 들이 상대적으로 높은 비중을 차지하고 있음을 발견할 수 있었다. 이상과 같은 硏究結果에 대하여 본 연구는 다음과 같은 結論을 내린다. 첫째, 선정된 조사대상의 배경특성을 제한적으로 해석하다 하더라도 한국의 성인교육 참여집단은 사회경제적으로 相對的 優位에 있는 집단의 속성을 지닌다. 社會的, 敎育的 不利 集團에 대한 교육적 혜택과 배려가 요구된다. 둘째, 성인의 교육참여특성은 학습자의 背景特性과 敎育의 類型에 따라 현저한 차이가 있다. 성인교육 프로그램 개발 및 정책 입안시 다양한 참여동기와 요구편차의 내용, 성과기대도 등이 고려되어야 할 것이다. 셋째, 성인의 개인배경특성, 그 중에서도 특히 성, 현직 내 지위수준, 가족생활주기, 당면과제 등의 배경특성은 성인교육참여 특성 및 성인교육의 유형결정에 커다란 영향을 미치는 主要 變數이다. 敎育의 主 對象集團 選定 및 學習機會 分配와 敎育類型 決定에 관한 정책 입안 시 학습자의 배경특성을 고려하여 이에 적합한 교육적 안배가 이루어져야 할 것이다. ; 1. Statement of the Problem Due to radical and diverse social change the needs and demands for the adult education has been growing in contemporary society. Adult education is needed to perform alternative and developmental functions in the total educational system. To date, many researches have been proposed in adult education area. But there gave been proposed in adult education area. But there have been few empirical studies directly related to the educational participation of adult learner which have been done by the systematic theoretical framework. Many of them were studied by the micro perspectives and focused primarily on fundamental ideological debate about lifelong education. The primary significance of this study is to analyze the whole process to the adult education participation including motivation the process and outcomes of the participation by the adult education programs. 2. Purpose of the Study The purpose of this study is to find out the characteristics of educational participation of adult learners. Specified research objectives and follows: First ,to provide the theoretical model for the adult education participation Second, to find out characteristics of Korean adult learners’ educational participation motivation, process and outcomes of the participation by the adult education programs. Third, to analyze the influence of individual background variables affecting the educational participation and the type of adult educational programs. II. Theoretical Background of the Study Theoretical background includes four areas. · general characteristics and patterns of the adult education · formulating factors of the adult education participation · Types of education participation motivation and related variables · adult education participation theory and related theoretical model III. Research Method and Procedures. The subject for thin study were adult learners who participate in diverse adult education programs. Adult education programs were classified into the four types by the characteristics and functions of the educational programs providing agencies. Four types of programs are adult education programs provided by the government, the voluntary agent, by the universities/ college, and the industrial co-operations. Multistage stratified purposive clustered sampling method was used and selected 900adult learners from the four types of programs were drawn. Out of original samples 632 respondents were input to the analysis. IV. Results of the study The major findings of this study are as follows: 1. General background characteristics of the Korean adult learners if selected four types of adult education programs were founded. Majority of them are young adults and included in upper middle class (higher educational backgrounds, no manual professional jobs) 2. Among six kinds of educational participation motivation, “escape from the present situation and every day routine life” was found to by the most influential motivation. Cognitive interest was also high. Adult participants in the university program were highly motivated group. 3. Educational needs discrepancy in educational program providing institutions, contents and method of the education were found relatively high. There were considerable disparity between present educational situation and expected ideal education. Most of the adult participants want to join the adult education provided by the universities. The need for the liberal and leisure education through the diverse instructional methods were particularly strong. 4. Degree of education satisfaction and expectation for the educational outcomes of the adult learners showed relatively satisfied level. But adult participants in university adult education programs showed relatively unsatisfied level than the other participants. 5. The influence of individual background variables for the type of adult education programs and education participation were identified following the multiple regressing analysis. The total variance that the individual background variables explain the type of education and participation characteristics were relatively high. Background variables were identified of influential and among the subvariables sex, job status, family cycle, task problem were found to be most influential. VI. Conclusions and Recommendations. Based on the research findings, following conclusions and recommendations can by provided. 1. There must be a drastic social educational inequality in the adult education participation. Although the subject of this study is somewhat limited to the four type of adult education participants, general trends of inequality and social elitism in adult education participation can be drawn. More education opportunity and concerns will be needed for the educational disadvantaged group. 2. Characteristics of adult education participation are substantially different by the type of adult education and by the individual background variables. Diverse characteristics such as participation motivation, process and outcomes of the education participation must be considered in the adult education planning, policy making and curriculum development for the adult learners. 3. Individual background variables have a strong influence for the adult education type and participate pattern. Individual background variables must be considered in the policy decision making about target group of adult education redistribution of adult education opportunity, development of proper educational pattern for the diverse adult education client.
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