View : 1096 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author김수영-
dc.creator김수영-
dc.date.accessioned2016-08-26T02:08:46Z-
dc.date.available2016-08-26T02:08:46Z-
dc.date.issued1992-
dc.identifier.otherOAK-000000000818-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/192083-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000000818-
dc.description.abstract본 연구의 목적은 유치원 교사들의 교육에 관한 신념경향과 실제 교수행위 간의 일치 정도를 분석하며 신념과 실제 간의 갈등 정도 및 그 원인을 알아보는 것이다. 이와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 유치원 교사의 교육신념은 전체적으로 어떠한 경향을 보이는가? 둘째, 유치원 교사의 교육신념은 학력, 경력, 현직 교육 유.무의 배경변인에 따라 어떻게 다른가? 셋째, 유치원 교사의 신념은 유형에 따라 실제 교수행위에 차이가 있는가? 넷째, 유치원 교사가 인식한 신념과 실제 교수행위 간의 갈등 정도와 원인은 무엇인가? 본 연구의 대상은 대구시내 사립유치원 교사 492명이었으며 실제 교수행위를 관찰하기 위해 교육신념별로 성숙주의에서 제일 높은 점수를 얻은 교사 1명, 행동주의에서 제일 높은 점수를 얻은 교사 1명, 상화작용주의에서 제일 높은 점수를 얻은 교사 1명을 임의 추출하였다. 연구도구는 교사의 교육신념 질문지, 유아관찰 기록표, 교사면담 질문지였으며 연구기간은 16주이였다. 교육신념 질문지는 409명의 교사가 응답하였으며 도구를 개발한 Peters의 분류 기준에 따라 166명 교사의 교육신념 질문지를 분석하였다. 유아 관찰은 추출된 세 교사 학급의 유아를 2명의 관찰자에 의해 관찰 기록표를 이용하여 각 8회씩 관찰, 기록, 녹음하였다. 교사 면접은 질문지를 이용하여 세 교사를 개별적으로 실시하였다. 자료 분석은 빈도와 백분율에 의한 x² 검증과, 관찰법 그리고 일화 기록법을 사용하였다. 본 연구의 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 유치원 교사의 교육신념 경향은 성숙주의가 가장 많았다. 둘째, 유치원 교사의 교육신념은 학력, 경력, 현직교육 유.무의 제 변인에 따라 의의있는 차이는 없었다. 셋째, 유치원 교사의 신념은 유형에 따라 실제 교수행위에 차이를 나타내지 않았다. 넷째, 유치원 교사가 인식한 신념과 실제 간의 갈등인식 정도는 높았으며 학력, 경력, 현직교육 유.무의 제 변인 간에 의의있는 차이는 없었다. 갈등 원인은 물리적 환경 및 재정부족, 교사:유아의 높은 비율, 과중한 업무에 따른 시간부족, 원장과 학부모와 갈등, 교사 자신의 노력 부족 등으로 나타났다. ; The purpose of this study is to analyze the educational belief of the kindergarten teachers in the Taegu district, and to analyze the consistency between their educational belief and teaching behavior. In additional to, the degree and the cause of conflict resulting from the inconsistency between them were also pursued. To achieve these objectives, the following questions were proposed. 1. What is the tendency of kindergarten teachers’ educational belief and which variables affect the tendency? 2. Whether or not teaching behavior is dependent upon the kinds of the kindergarten teacher’s educational belief? 3. What is the teachers perception of these inconsistencies between their educational belief and teaching behavior? Also what is the significant cause of the teachers’ conflict due to the inconsistency between their educational belief and teaching behavior? The subjects of this study were 492 teachers who worked at private kindergartens in the Taegu district. Three of them were selected in order to observe their teaching behavior. They were selected because one got the most points on maturationist scale score, the other on behaviorist scale score and the latter on interactionist scale score. The instrument employed for the study were the teacher belief inventory (TBI), the pupils’ record school experience (PROSE), and the interview questionnaire about the teacher. One hundred sixty-six out of 409 teachers who responded the TBI were selected by Peters’s criteria. Children who attended three different kindergartens were observed eight times separately using PROSE by two observers. The interviews with the three teachers were carried out separately. The data was analyzed by frequency, percentage, x² and anecdotal records. The results of this study were as follows: 1. It revealed that 71.7% of the 166 teachers were inclined to have maturationist trend, 21.7% of them interactionist trend and only 6.6% of them maintained behaviorist trend. However, there was no significant difference between the demographic variables ? educational level, the amount of teaching experience, and the amount of inservice training in early childhood education. 2. It also showed that educational belief did not have a significant influence upon the teaching behavior of kindergarten teachers. 3. The potential of conflict between educational belief and teaching behavior which the kinderten teachers perceived was high, though there was no significant difference between the demographic variables. Furthermore, this study showed that a conflict should have occurred due to poor physical environment and finance, high teacher/children ratio, shortage of time spent by overworking, conflicts between teachers and supervisors and conflicts between teachers and parents, as well as the lack of effort by teachers themselves.-
dc.description.tableofcontents논문개요 ------------------------------------------------------------- ⅷ I. 서론 -------------------------------------------------------------- 1 A. 연구의 필요성 ---------------------------------------------------- 1 B. 연구의 목적 및 문제 ---------------------------------------------- 6 II. 이론적 배경 ------------------------------------------------------ 8 A. 유치원 교사의 교육 신념 유형 및 특성 ----------------------------- 8 B. 유치원 교사의 교육 신념 유형에 따른 실제 교수행위 ---------------- 20 C. 선행연구 --------------------------------------------------------- 37 III. 연구의 방법 ----------------------------------------------------- 43 A. 연구대상 --------------------------------------------------------- 43 B. 측정도구 --------------------------------------------------------- 43 C. 연구절차 --------------------------------------------------------- 45 D. 분석방법 --------------------------------------------------------- 47 E. 연구가설 --------------------------------------------------------- 48 IV. 결과 및 해석 ----------------------------------------------------- 50 A. 유치원 교사의 교육신념 유형 결과 분석 ---------------------------- 50 B. 유치원 교사의 교육신념 경향 및 변인별 분석 ----------------------- 53 C. 유치원 교사의 교육신념 유형에 따른 실제 교수행위 관찰 ------------ 55 D. 유치원 교사의 교육신념과 실제 교수행위 간의 갈등 인식 정도 및 원인 분석 ------------------------------------- 75 V. 논의 및 결론 ------------------------------------------------------ 85 A. 요약 및 논의 ----------------------------------------------------- 85 B. 결론 및 제언 ----------------------------------------------------- 91 참고문헌 ------------------------------------------------------------- 94 부 록 -------------------------------------------------------------103 A-1 교사용 교육신념 질문지 A-2 유아용 관찰 기록표 A-3 관찰 범주 및 정의 A-4 교사용 면접 질문지 B-1 세 교사가 근무하는 유치원의 교육 내용 (6월) 영문초록 -------------------------------------------------------------118-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent4564787 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title유치원교사의 교육신념과 교수행위에 관한 연구 : 대구지역을 중심으로-
dc.typeDoctoral Thesis-
dc.identifier.thesisdegreeDoctor-
dc.identifier.major대학원 교육학과-
dc.date.awarded1992. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE