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한국 전래동화의 윤리학적 탐구

Title
한국 전래동화의 윤리학적 탐구
Authors
정대련
Issue Date
1990
Department/Major
대학원 교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Abstract
본 연구는 아동의 도덕교육에 있어서 한국 전래동화가 갖는 교육적 의의를 고찰한 문헌연구이다. 연구의 구체적인 목적은, IAPC의 윤리학적 탐구방법을 기준으로 하여, 한국 전래동화가 아동의 윤리적 탐구활동을 위한 교육자료로서 역할할 수 있는 근거와 그 실천적 방법을 탐구하는 데에 있다. IAPC의 윤리학적 탐구방법을 기준으로 도덕교육을 고찰한 이유는 오늘날의 도덕교육이 이분법적 사고에 근거함으로써 갖는 문제나 한계가 그 방법론에서 극복되고 있기 때문이다. 한편, 한국 전래동화는, 민족적 집단의 공동심의에 의해 이루어진 것으로 윤리적 주제가 그 대종을 이루고 있는 바, 도덕교육의 철학적 접근을 시도할 대상 교육자료로서 채택되었다. 본 연구에서 고찰된 문제는 다음의 세 가지이다. 첫째 도덕교육의 철학적 접근방법은 어떠한 사실과 이론에 근거하고 있으며, 그 구체적 프로그램은 어떻게 구성되어 있나? 둘째, 한국의 전래동화에 나타난 전통적 윤리관은 무엇이며, 윤리적 사고의 기준으로 채택된 도덕원리적 가치가 어떠한 전래동화에 어떻게 적용되고 있는가? 셋째, 전래동화가 함축하고 있는 교육적 의의는 무엇이며, 윤리적 탐구활동의 교육자료로서 어떠한 의미를 갖는가? 본 연구는 결론적으로 다음과 같이 요약된다. 첫째, 아동은 이성적 존재로서 이미 윤리적 사고를 하고 있다. 이에 도덕교육은 아동이 주체적이고 포괄적인 사고를 통해 올바른 도덕적 추론 및 도덕적 판단을 하며, 감정을 보다 합리적으로 다스릴 수 있고 나아가 도덕적 상상력을 계발하는 데에 그 목적을 두어야 한다. 철학동화와 토론을 기초로 한 IAPC의 윤리적 탐구 방법은 이러한 도덕교육의 목적을 달성하는 방법론이라고 생각된다. 둘째, 한국 전래동화에 나타난 전통적 윤리관은 한민족 고유의 무속신앙과 외래 문화로부터 유입된 불교, 유교, 도교의 종교적 윤리관의 혼합체라 할 수 있으며, 그 정점은 인간존중사상으로 수렴된다. 이러한 전통적 윤리관은 공리, 정의, 질서의 세 도덕원리의 모든 관점에서 서로 비교, 보완해 볼 수 있는 윤리적 사고의 터전이 된다. 따라서 전래동화는 윤리적 탐구의 교육자료로서 그 가능성을 보인다. 셋째, 전래동화가 갖는 교육적 의의의 하나는 문학적 체험을 통하여 아동의 정의적 측면 및 국어, 철학, 도덕, 사회 등 관련 학습영역에 도움을 줄 수 있다는 것이다. 또한 전래동화는 ‘사고와 행위’ ‘사고와 감정’ ‘사실과 가치’등의 이분법을 지양하고 이러한 모든 요소를 함께 고려하는 도덕적 통합성을 계발하는 데에 공헌할 수 있다. 그리고 그것은 등장인물의 윤리적 사고과정을 보여 줌으로써 아동에게 더욱 포괄적이고 합리적이며 공감적으로 사고할 수 있는 윤리적 사고 능력을 함양하게 한다. 결국 한국 전래동화는 아동의 도덕교육을 철학적 접근방법으로 시도함에 있어서, 문학의 형식을 통해 도덕적 통합성 및 윤리적 사고 능력을 기르는 교재로서 도입될 수 있다고 하겠다. ; The purpose of this study is to investigate the educational meaning of Korean Fairy tales for moral education. The specific aims are a) to examine the role of Korean fairy tales regarding the children’s ethical inquiry; and b) to investigate the practical usages of Korean fairy tales. The author believes it is important to analyze the ethical themes of Korean fairy tales because they contain ethnical values that have been shared by Korean people for a long time. The author chooses IAPC methodology for this analysis because the limit of dichotomy in today’s moral education can be overcome by this methodology. Three problems are recognized. 1. What is the theoretical background that the philosophical approach of moral education is based on?; and what is the structure and content of the ethical inquiry program? 2. What is the traditional ethical view which is shown in Korean fairy tales?; and in what stories and through which methods have the moral principles been applied to the standards of ethical thinking? 3. What are the educational values implied in the fairy tales?; and what meaning do the fairy tales give as an educational resource for the ethical inquiry? The results of this research are as follows: 1. As a rational being , a child has an ability to think ethically. Therefore, the purpose of moral education should be the cultivation of a) the ability of moral reasoning and moral judgment b) the rational passions; and c) the moral imagination. The Author believes IAPC’s ethical inquiry based on philosophical novels and discussion is a desirable methodology to achieve the goal of moral education. 2. Korean fairy tales can be used as a resource for moral education. The traditional moral views implied in Korean fairy tales are the mixture of four traditional believes-Shamanism, Buddism, Taoism, and Confucianism, and ultimately reach into the thought of ‘Respect for Personality’. Therefore, Korean fairy tales can be perceived as a good source of ethical thinking which is complemented with three moral principles-utility, justice and social order. 3. The benefits of using Korean fairy tales as an educational resource are as follows: a) Fairy tales as a genre of children’s literature can offer various secondary experiences to children, especially in the affective domain. So, it can be used in many subjects, for example, Korean language, literature, moral education, philosophy, and social studies. b) It tells children the moral values and helps them cultivated the moral integrity which entails ‘thinking’, behavior, emotions, facts and values’. c) It helps children develop the ability of ethical thinking that is comprehensive, rational, and sympathetic by showing the ethical thinking process of the characters’ in the stories.
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