View : 38 Download: 0

한국 유치원 교육과정의 변천과정

Title
한국 유치원 교육과정의 변천과정
Authors
전선옥
Issue Date
1997
Department/Major
대학원 교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Abstract
본 연구의 목적은 교육과정의 변천에 영향을 미치는 요인들을 이론적으로 살펴보고, 한국 유치원 교육과정의 변천과정에 영향을 미쳐온 교육 외적 요인과 교육 내적 요인을 분석하여, 변천에 지속적으로 영향을 주어왔거나 반영되어 온 요인과 간과되어온 요인이 무엇이었나를 밝히는데에 그 목적이 있다. 위와 같은 연구의 목적에 따라 다음의 구체적인 연구문제를 설정하였다. 1. 교육과정에 변천에 영향을 미치는 제요인은 무엇인가? 2. 교육과정의 변천에 영향을 미치는 교육 외적 요인과 교육 내적 요인별로 살펴본 한국 유치원 교육과정의 변천과정은 어떠한가? 2-1. 제1차 유치원 교육과정의 제정은 어떠한가? 2-2. 제2차 유치원 교육과정의 개정은 어떠한가? 2-3. 제3차 유치원 교육과정의 개정은 어떠한가? 2-4. 제4차 유치원 교육과정의 개정은 어떠한가? 2-5. 제5차 유치원 교육과정의 개정은 어떤한가? 본 연구의 방법은 문헌연구로써 제1차에서 제5차에 이르기까지 유치원 교육과정 (교육부)과 유치원 교육과정 해설 (교육부)을 기본 자료로 하고, 이외에도 유치원 교육과정과 관련이 있는 유아교육과정 및 교육과정에 관한 학위논문과 연구논문, 단행본, 교육관계 잡지, 외국의 문헌 등을 분석기준에 따라 분석하였으며, 문서화된 자료가 충분하지 못한 초창기의 교육과정 제정과 개정어ㅔ 관하여는 당시의 책임자나 관련자들을 방문하거나 전화하여 인터뷰를 함으로써 자료를 구하였다. 한국 유치원 교육과정의 변천과정에 영향을 미쳐온 교육 외적 요인과 반영 되어온 교육 내적 요인을 제1차부터 제5차까지 유치원 교육과정 순서대로 분석해 본 결과 다음과 같은 결론을 내릴 수 있다. 첫째, 제1차에서부터 제5차에 이르기까지 교육 외적 요인으로서 사회,정치적 요구는 유치원 교육과정이 개정되도록 하는 직접적인 동기로써 교육과정에 지속적으로 영향을 미쳐왔다. 둘째, 제1차부터 제5차까지 교육 외적 요인으로서 이론적 변화는 교육과정 변천에 다음과 같이 영향을 미쳐왔따. 제1차 교육과정의 경우에는 진보주의 이론을 바탕으로 한 생활 중심 교육과정의 특성이 강하였고, 제2차는 인지이론의 영향을 받아 학문 중심 교육과정의 특성을 지녔으며, 제3차부터 제5차까지는 다양한 유아교육 이론의 장점들이 고르게 반영된 인간중심 교육과정, 통합 교육과정의 특성을 지니며 변화하여 왔다. 셋째, 제1차부터 2ㅔ5차까지 교육 내적 요인으로서 유아는 유치원 교육과정 변천과정에 지속적으로 반영되어 왔다. 즉, 유아의 흥미와 요구, 발달 수준 및 개인차, 유아의 학습 특성 등의 요인이 꾸준히 중요한 것으로 배려되어 왔다. 넷째, 제1차부터 제5차까지 교육 내적 요인으로서 교사가 유치원 교육과정 변천과정에 반영된 정도를 분석한 결과, 제정 초기부터 현재까지 교사의 자율성과 전문성을 존중하여 유치원 교사에게 교육과정 운영면에서 상당히 많은 재량권이 주어져 온 것으로 나타났다. 교사가 교육과정의 개발과정에 참여한 수준과 형식 그리고 참여비율 등은 제1차와 제2차를 제외하고, 제3차와 제4차는 미약하게나마 교육과정의 총론과 각론 부분의 협의에 협의진으로 참여를 해 온것으로 나타났고, 제5차에서는 상당히 많은 교사의 참여가 이루어진 것으로 나타났다. ; The National Kindergarten Curriculum provides a standard national framework within which all kindergartens should work to accomplish their educational aims. The curriculum has been appropriately changed to meet needs of today, to conform to social change, and to promote the development of young children. The purpose of this study is to look through theoretically major factors which influenced on National Kindergarten Curriculum changes and to clarify factors which were reflected and overlooked to the changes by analyzing internal and external education factors. Accordingly, following issues are established and investigated. 1. What factors has influenced on the National Kindergarten Curriculum changes? 2. How has the National kindergarten Curriculum been changed in view of internal and external factors influencing on the progress of curriculum? 2-1. How was the 1st National Kindergarten Curriculum enactment? 2-2. How was the 2nd National Kindergarten Curriculum revision? 2-3. How was the 3rd National Kindergarten Curriculum revision? 2-4. How was the 4th National Kindergarten Curriculum revision? 2-5. How was the 5th National Kindergarten Curriculum revision? As the analysis method is based on literature study,"Kindergarten Curriculum" and its explanation(issued by the Ministry of Education) from 1st to 5th revision were basically used. Additionally the early childhood education curriculum related with kindergarten and its studies like theses, researches, education magazines, and foreign literatures were also studied. For the early curriculum enactment and its 2nd revision on which literature were insufficient, some responsible and related persons were interviewed by phones and visits to collect information. Following conclusions are resulted from the study by analyzing internal and external education factors influenced on the progress of National Kindergarten Curriculum. First, the social and political demands, as an external education factor and a direct cause of Kindergarten Curriculum changes form 1st to 5th has influenced upon the curriculum changes. Secondly, the theoretical changes as an external education factor, have influenced followings upon the curriculum changes. In 1st Curriculum, life-centered curriculum based on theory of progressivism was characterized. In 2nd, discipline-centered curriculum was characterized by the impact of cognitivism. From 3rd to 5th, human-centered and integrated curriculums which were reflected by various merits of early childhood education theories were characterized. Thirdly, in kindergarten Curriculum acts, the internal education factors like child interest and needs, development level and individual variation.learning characteristics, etc. have been reflected variously from 1th to 5th. Fourth, the teacher factors like autonomy and specialty are continously reflected in aspect of kindergarten curriculum operation from the beginning up to now. The teachers participating ratio, levels, and types are very high in 5th, weak in 3rd and 4th but they involved partly from the general principles of kindergarten curriculum to the details as a conferee. And no participation of teacher were made in 1st and 2nd.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE