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아버지와 의사소통 수준, 정서적 교육지원, 학업기대수준이 청소년의 성취동기 및 자기효능감에 미치는 영향

Title
아버지와 의사소통 수준, 정서적 교육지원, 학업기대수준이 청소년의 성취동기 및 자기효능감에 미치는 영향
Other Titles
Father with communication, educational expectation, the educational support to by adolescent affect self efficiency and achievement motivation
Authors
곽선정
Issue Date
2005
Department/Major
교육대학원 가정과교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 남학생과 여학생이 경험하고 기대하는 교육 환경과 자기효능감 및 성취동기의 수준을 알아보고, 아버지와의 의사소통 수준, 학업기대 수준 및 교육지원을 인식함에 있어 차이를 보이는지 조사하였다. 또한 아버지의 사회 인구학적 특성과 양육특성이 청소년의 자기효능감과 성취동기를 형성하는데 영향력을 미치는 정도와 영역을 살펴보고, 청소년의 성별에 따른 차이점이 있는지를 파악하여 청소년의 자기효능감과 성취동기를 향상시키는데 있어 바람직한 아버지의 양육특성을 알아보는 것을 연구의 목적으로 하였다. 연구대상은 인천지역에 위치한 인문계 고등학교 1· 2학년에 재학 중인 남학생 146명과 여학생 169명으로 질문지를 통해 자료를 수집하였으며, 수집된 자료의 분석을 위해 t-test, X2 검증과 회귀분석을 통해 연구문제를 분석하였고, 질문지의 신뢰도 검증을 위해 Cronbach′s α의 계수를 산출하였다. 아버지와의 의사소통 수준을 측정하기 위하여 민혜영(1990)이 번안한 부모-청소년 자녀 간의 의사소통 척도(Parent-Adolescent Communication Inventory:PACI)를 인용하여 측정하였고, 학업기대 척도는 김영희 · 이재구(2000)가 수정 · 번안 한 Inventory of Parental Influence(IPI)를 본 연구자가 일부 수정하여 사용하였으며, 교육지원 척도는 임정순(2002)의 척도를 사용하였다. 또한 청소년의 자기효능감 척도는 홍혜영(1995)이 번안한 ‘자기효능감 척도’를 사용하였고, 청소년의 성취동기 척도는 김나영(2002)의 척도를 사용하였다. 본 연구의 연구 문제에 따른 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 남학생과 여학생이 경험하고 기대하는 교육 환경을 조사한 결과 희망 교육수준에 유의한 차이(X2 =.024, p<.05)가 있었다. 남녀 학생 모두 90% 이상이 대학교 이상의 교육을 희망하였으나, 대학원 이상의 높은 교육 희망은 남학생이 여학생 보다 높게 나타났다. 현재 학고 있는 사교육은 남녀 학생 모두 학원수강이 가장 많았고, 비용도 10~30만원 사이가 가장 많았다. 또한, 부모의 교육지원 정도에 대부분 만족하고 있으며 그 이유를 대부분이 ‘청소년 자녀의 장래를 위해서’라고 응답하여 부모의 교육지원을 순수한 애정적인 차원으로 인식하고 있음을 알 수 있다. 2. 남학생과 여학생의 자기효능감 및 성취동기 수준과 남학생과 여학생이 인지한 아버지의 교육지원정도는 청소년의 성별에 따라 유의한 차이를 보이지 않았으나, 아버지와의 의사소통의 수준은 여학생(M=65.08)이 남학생(M=62.44) 보다 높게 나타났으며 통계적으로 유의한 차이(t=-.297, p<.05)를 보이고 있고 아버지의 학업기대수준은 남학생(M=51.36)이 여학생(M=47.03) 보다 높게 나타났으며 통계적으로 유의한 차이(t=3.17, *p<.05)를 보이고 있다. 이는 아버지가 아들보다 딸과 개방적이고 긍정적인 의사소통을 더 많이 하지만 아직까지 우리나라 부모들이 딸보다 아들에게 학업 기대를 더 많이 하고 있음을 보여 준다고 할 수 있다. 3. 남학생과 여학생이 지각한 아버지와의 의사소통 유형, 교육지원정도, 학업기대수준 이 자기효능감에 미치는 영향력은 여학생이 아버지와 의사소통 영역에서 유의한 결과(β=.191, p<.05)를 얻었으나 남학생은 아버지의 평균소득 영역에서 유의한 결과(β=.192, p<.05)를 얻었고, 결과의 R-Square는 남학생이 13.0%였고, 여학 생이 21.4%였다. 남학생과 여학생이 지각한 아버지와의 의사소통 유형, 교육지원 정도, 학업기대수준이 성취동기에 미치는 영향력은 남학생은 어느 영역에서도 유 의한 결과를 얻지 못하였으나 여학생은 아버지의 학업기대수준 영역에서 유의한 결과(β=.186, p<.05)를 얻었으며, 결과의 R-Square는 남학생이 13.9%였고, 여학생이 24.6%였다. 따라서 아버지와의 의사소통 유형, 교육지원정도, 학업기대수준이 남학생 보다 여학생의 자기효능감 및 성취동기에 더 큰 영향을 미친다는 것을 알 수 있다;The purpose of this study is to examine the rearing factors such as self efficiency, the level of achievement motivation, the type of communication with father, the level of expectation of academic of father and the educational support of father. And it includes the area and level influencing on fact that social and population factors and rear factors of father form self efficiency and achievement motivation, and proper rearing factors of father to improve self efficiency and achievement motivation of adolescent. Subjects were 146 high school girls and 169 high school boys who be at school in Incheon. Materials were collected through the questionaire and t-test and regression analysis were used to analyze materials. Cronbach's a was used for reliance evidence of questionaire. Measure that Min Hea-yeong(1990) adapted Parent-Adolescent Communication Inventory was referred to survey the type of communication with father. Measure that Kim Yeong-hee, Lee Jae-gu(2000) adapted Inventory of Parental Influence was used to survey the level of expectation of academic of father. Measure that Lim Jeong-son(2002) was used to survey the educational support of father. And measure that Hong Hea-yeong(1995) was used to survey self efficiency. Measure that Kim Na-yeong(2002) was used to survey the level of achievement motivation. The three results of the study are as follows. First, there was not the significant difference(X2 =.024, p<.05) on the level of education as a result of surveying education circumstances. Over 90% of both girls and boys expected education beyond graduate school, but boys have higher expectation on education than girls. The private education taken by the most students was to attend institute. Tuition fees was one hundred thousand won to three hundred thousand. They were satisfied with educational support of parent. The parents responded 'for the future of their children' for that. Second, there was not the significant difference on self efficiency and the level of achievement motivation according to the distinction of sex but there was the significant difference(t=-.297),p<.05) on the level of communication with father according to the distinction of sex. Girls(M=65.08) have higher level of communication with father than boys(M=62.44). It shows that girls are more open and more positive than boys on communicating with father. There was the significant difference(t=3.17,p<.05) on the level of expectation of academic of father according to the distinction of sex. Boys(M=51.36) are higher than girls(M=47.03) on the level of expectation of academic. It shows that parents have more expectation of academic toward sons than daughters. Third, girls got the significant result(β=.191, p<.05) on the area of communication with father while boys got the significant result on(β=.192, p<.05) the area of income of father. 13.0 percentage of boys shows R-Square of result and 21.4 percentage of girls shows R-Square of result. Boys got no the significant result on the area of achievement motivation on which the type of communication, the level of expectation of academic and the educational support effect while girls got the significant result(β=.186, p<.05) on the area of the level of expectation of academic of father, and generally got the significant result on the area of father's job. 13.9 percentage of boys shows R-Square of result and 24.6 percentage of girls shows R-Square of result. To conclude, the type of communication with father, the level of expectation of academic of father and the educational support of father are more influential on self efficiency and achievement motivation to girls than boys.
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